Test IGP: Civilization VI (DX11/DX12)
Den senaste instansen i Civilization VI-serien är också ett av de senaste tillskotten i Nordichardwares testsvit. Det efterlängtade strategispelet går tillbaka till rötterna efter stickspåret Beyond Earth, och förutom vidareutvecklad spelmekanik används en uppdaterad grafikmotor med stöd för DirectX 12.
Civilization VI | |
---|---|
Genre | Strategi, turbaserad |
Plattform | Windows (X86/X64) |
Lanseringsår | 2016 |
API | DX11 (DX12 med senare patch) |
Utvecklare | Firaxis |
Utgivare | 2K Games |
Prestandatest | Inbyggt prestandatest. |
DirectX 11
Med DirectX 11 ser vi en närmast försumbar förbättring med Kaby Lake-familjen.
DirectX 12
Även i DirectX 12 ser vi en liten men märkbar prestandaförbättring. Notera dock att spelet är något kräset med sitt DirectX 12-stöd – varken AMD A10-7870K eller Intels Hawell-familj vill fungera i DX12-läge.
Ser ut som I7 4770 @3.5Ghz hänger med även detta året.
Indeed Dadde! Det är lite tråkigt att se hur lite som faktiskt hänt prestandamässigt. Men tyvärr ganska väntat med tanke på att Intel inte har någon konkurrens att tala om, ännu… 🙂