Någonting vi knappast kan säga händer ofta är att marknadsanalytiker tvingas sänka förväntningarna på antalet sålda Apple-produkter. Men efterfrågan på Amazon Kindle Fire har varit minst sagt hög sedan lansering och har börjat gnaga sig in på Apples försäljningssiffror.
Medan Apple fortfarande regerar på surfplattsmarknaden är det inte längre några tvivel om att Kindle Fire slagit ett hårdare slag mot företaget än först väntat. Kindle Fire är en 7-tums surfplatta med en tungt modifierad version av Android 2.3 Gingerbread, och bra specifikationer till ett lågpris på 199 dollar. Amazon kan erbjuda en surfplatta till det priset då de säljer den under produktionskostnad, och tar igen det i försäljningen av deras appar och tjänster.
Apple iPad och iPad 2 ligger båda på 9,7-tum, och det var ingen som väntade sig att Kindle Fire skulle få det stora genomslag den fått. Marknadsanalytiker hade först förutspått 16 miljoner sålda iPads under årets sista kvartal, en siffra man nu fått sänka till 13 miljoner. Kindle Fire väntas ha sålt runt 4 till 5 miljoner under julsäsongen, vilket inte kan ses som något annat än imponerande då det är Amazons första försök att erbjuda en fullfjädrad surfplatta.
2012 ser ut att bli året då surfplattorna kommer att slå igenom på riktigt – troligtvis för att de börjar komma ned tillräckligt i pris. Man hade tidigare förutspått en försäljning av 54 miljoner iPads under nästa år, en siffra man nu sänkt till 49 miljoner detta trots att surfplattsmarknaden överlag väntas växa under nästa år. Apple kommer att förbli en stor aktör inom detta segment, men det här är ett bevis att allt som krävs är rätt produkt till rätt pris någonting Amazon lyckats med.
Källa: Forbes
Ge det någon månad så är surfplattan lika död som netbooken, ska ni se.
Netbook är en rätt udda jämförelse att göra i det här fallet. Intel sätter väldigt hårda restriktioner på vad tillverkarna fick göra och utrusta en “Netbook” med, som egentligen inte var nåt annat än en underdimensionerad bärbar dator. Att Netbooken tappat på marknaden beror inte på att efterfrågan på små datorer har minskat utan tvärtom. Problemet ligger i att vanliga bärbara datorer på 15,6″, men även 11,6-14″ började konkurrera med Netbooken i pris. Netbooks var dömda att misslyckas från dag ett, allt handlade bara om när vanliga bärbara datorer började röra sig i samma prissegment vilket inte tog särskilt lång… Läs hela »
Netbooken var en modegrej, något folk köpte utan att veta varför. Vad är en surfplatta?
Dessutom tycker jag mig se en del likheter i prisläget.
Att det var en modegrej visste jag inte, jag trodde konsumenter var ute efter billiga produkter 😉 Däremot var (är) det en produkt i rätt riktning då väldigt många var (är) ute efter mindre mobila enheter. Men 10-tum och Intels hårda restriktioner gjorde (gör) Netbooken än idag väldigt oattraktiv. Nej det är inte bara för tillverkarna att göra precis som de vill därför att de får rabatterade priser på både Atom-plattformen och Windows-licensen så länge de följer de utsatta ramarna för en Netbook. Den enda anledningen till att Netbooken hade sin stund i rampljuset var sitt låga pris i jämförelse… Läs hela »