Efter att ha sett ut som att det fanns redig vind i seglet för Microsofts Activision Blizzard-affär går nu brittiska konsumentverket ut och officiellt blockerar det planerade köpet för 68,7 miljarder dollar.
När Microsoft under 2022 gick ut med att man ämnar att köpa upp spelutvecklaren och publicisten Activision Blizzard förväntade man sig att köpet skulle gå igenom någon gång under sommaren 2023. Under våren har det nu sett ut som att affären faktiskt skulle gå igenom inom den utsatta tidsramen. Nu har det däremot dykt upp en gigantisk käpp i Microsofts hjul.
Brittiska Competition and Markets Authority (CMA) har nu gått ut med att man officiellt säger nej till affären. Anledningen ska vara att man oroar sig för framtida konkurrensproblem som kan uppstå om affären går igenom.
Tidigare har Microsoft lovat konkurrenter som Nintendo och Nvidia att under tio år förse de andra företagens spelplattformar med Call of Duty-serien. Beslutet från CMA baseras dock inte runt den välkända spelserien. Istället menar man att det finns bevis på att Activision skulle erbjuda sina speltitlar till fler aktörer inom molnbaserad gaming i framtiden om köpet inte går igenom.
Molnbaserad gaming är alltså den sektor CMA oroar sig för. De föreslagna lösningar Microsoft tidigare lagt fram ska enligt CMA inte täcka olika molntjänster och affärsmodeller. Microsofts planer ska inte heller varit tillräckligt öppna för andra aktörer som önskar erbjuda speltitlar på andra operativsystem än Windows.
Beslutet från CMA är ett minst sagt rejält hinder för affären. Däremot har Microsoft möjligheten att överklaga beslutet. Hur pass de kommer lyckas övertala konkurrensverket att släppa igenom affären återstår dock att se.