Enligt två nyligen listade jobbchanser hos Microsoft ser det ut som att företaget vill utveckla ett eget svar på tekniker som Nvidias DLSS och AMD:s FidelityFX Super Resolution.

Att utvinna prestanda genom att rendera spel i en lägre upplösning än bildskärmens för att sedan skala upp texturer och dylikt till rätt storlek blir allt mer populärt. Några av de stora spelarna är Nvidia med sin teknik Deep Learning Super Sampling (DLSS) och AMD med FidelityFX Super Resolution (FSR).

Nu ser det ut som att även Microsoft kan komma att kasta in sin hatt i ringen när det kommer till uppskalningstekniker. Enligt två nyligen listade jobbtillfällen hos Microsoft ser det mycket väl ut som att företaget har sin egen teknik på väg.

Det ska röra sig om en teknik som likt DLSS använder artificiell intelligens (AI) för att ständigt bli bättre på sitt jobb. Här sökes då en person som är kapabel att implementera hårdvara med AI-algoritmer för grafik. Den andra jobbannonsen söker en person som ska arbeta med teknik relaterad till grafik. Till exempel DirectX-gränssnittet, drivrutiner, maskininlärning eller även utveckling av funktioner som ska implementeras på hårdvarunivå.

Exakt vad för resultat vi kommer att få se ur denna satsning från Microsoft återstår att se. Nyligen publicerades en uppdatering till Microsoft Flight Simulator som med hjälp av liknande tekniker ska ge imponerande prestandavinster. Dessa två jobbtillfällen kan mycket väl vara relaterade till vidareutvecklingen av det som nyligen implementerats i speltiteln. Något som kan komma att båda gott för prestandan i framtida speltitlar.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments