Missförstånd eller lögner? GeForce FX avslöjat

0

Vi har avvaktat lite med denna nyhet de senaste par dagarna då vi ville få mer klarhet i fallet. De som läst specifikationerna för GeForce FX har säkert sett att kortet, precis som Radeon 9700 Pro, ska ha åtta pixel pipelines med en texturenhet vardera. Det som nu dykt upp är mer och mer hopande bevis för att detta helt enkelt är fel. Istället tros kortet bygga på en arkitektur bestående av 4 pixel pipelines med två texturenheter vardera.
Resultatet, om det visar sig vara 100 % korrekt, är att kortet effektivt sett har hälften så hög pixel fillrate som man tidigare trott. Pixel fillrate är något som är viktigt t.ex. vid hög upplösning.

Som det ser ut nu faller alla bitarna på plats. De “underliga” nackdelarna i FX prestanda som bara inte verkade rimliga är nu helt plötsligt förståeliga.
Den dåliga PR:en hopar sig kring FX och om det nu visar sig att nVidia kort och gott ljugit om en sådan viktigt specifikation så blir det nog droppen som fick bägaren att rinna över för många.

nVnews har komplierat en lista av siter som berör ämnet, kolla in den här.

  • Kommentera i forumet

    Uppdatering: nVnews rapporterar nu att FX åter igen är försenat. I mitten av Mars bör Ultra-versionen komma, åtminstånde för de som lagt in förhandsbokningar. De som vill ha ett icke-Ultra ser ut att behöva vänta tills slutet av mars/början av april.

  • Subscribe
    Notifiera vid
    0 Comments
    äldsta
    senaste flest röster
    Inline Feedbacks
    View all comments