Nvidia har nu börjat rulla ut DLSS 3.5 och med denna version kommer ett par stora nyheter till många av Nvidias grafikkort. Låt oss ta en titt på vad som särskiljer DLSS 3.5 och hur det påverkar RTX-användare.

Under hösten kommer Nvidia börja sjösätta DLSS 3.5 som introducerar AI-driven teknik för att förbättra raytracing i spel. Först och främst siktar Nvidia in sig på spel som har så kallad pathtracing, alltså raytracing för ljus, reflektioner, skuggor, ja allt. Även om det ändå kommer fungera i spel som endast använder raytracing för ett specifikt element.

Bland de första spelen vi kommer se med den nya tekniken hittar vi till exempel Cyberpunk 2077, när dess expansion Phantom Liberty lanseras, och Alan Wake 2. Hur som helst kommer DLSS 3.5 med en teknik Nvidia kallar Ray Reconstruction som med hjälp av AI ska ta raytracing implementerad av spelutvecklare och bygga om den för högre bildkvalitet.

Enligt Nvidia själva ska DLSS 3.5 med Super Resolution, Frame Generation och Ray Reconstruction aktiverat kunna öka antalet bildrutor per sekund i Cyberpunk 2077 med 500 procent. Jämfört med om spelet skulle renderas i full 4K-upplösning utan några DLSS-tekniker igång.

Nvidia lyfter också ett litet varningsfinger och påpekar att spel med många raytracing-effekter kan ha flera så kallade “denoisers” som då alla skulle ersättas av Ray Reconstruction. Detta är en aspekt där Nvidia menar att Ray Reconstruction i DLSS 3.5 kan stå för en märkbar prestandavinst. Spel med färre raytracing-element eller färre denoisers kan komma att se betydligt lägre prestandavinster eller till och med en mindre prestandaförlust i utbyte mot ökad bildkvalitet på effekterna.

Vad behövs för DLSS 3.5?

DLSS 3.5 fungerar faktiskt på alla RTX-grafikkort från Nvidia. Det vill säga RTX 20, 30 och 40-seriernas produkter. Medans DLSS 3 med Frame Generation endast fungerar på RTX 40-seriens grafikkort då Frame Generation-tekniken förlitar sig på de grafikkortens så kallade Optical Flow Acceleratorer.

Det blir kanske lite rörigt när DLSS 3 inte fungerar fullt ut på alla RTX-kort men teknikerna som DLSS 3.5 introducerar gör det. Ha i åtanke att Frame Generation som kan trolla fram bildrutor som inte renderas av grafikkorten på ett traditionellt sätt är RTX 40-exklusivt. Ray Reconstruction kommer dock utan några generationsrestriktioner.

DLSS 3.5 kommer som tidigare nämnt börja dyka upp i spel under hösten. Nvidia listar Cyberpunk 2077: Phantom Liberty och Alan Wake 2 tillsammans med Portal With RTX som de speltitlar som bekräftats implementera den nya DLSS-generationen. Även professionella program som Chaos Vantage, D5 Render och Nvidias egna Omniverse-plattform kommer få tillgång till tekniken inom kort.

Raytracing – vad är det, vad gör det och bör du bry dig?

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments