Att Nvidia kontinuerligt jobbar på att förbättra sin DLSS-teknik är ingen nyhet. Enligt den tidiga version av Unreal Engine 5 som finns tillgänglig utvecklar Nvidia en helt ny nivå av balans mellan bildkvalité och prestanda som nu är i teststadiet.

Många visade stort intresse för Nvidias teknik Deep Learning Super Sampling (DLSS) när den först avtäcktes och sedan lanserades. Även om tekniken vid lansering var allt annat än fantastisk har den med tiden bara blivit bättre och bättre.

I dagsläget finns det fyra nivåer av DLSS att använda om tekniken är igång. Dessa inkluderar Ultra Performance, Performance, Balanced och Quality. Den förstnämnda fokuserar mer på att ge användare så stort prestandalyft som möjligt i utbyte mot en större förlust av bildkvalité. Den sistnämnda fokuserar mer på bildkvalité och mindre på att erbjuda bättre prestanda. Detta då spelen renderas i en högre upplösning med “Quality” för att sedan skalas upp till bildskärmens upplösning än vad de gör med “Ultra Performance”.

Nu har en Reddit-användare hittat ännu ett ultraläge hos DLSS i dokumentationen för den nyligen avtäckte spelmotorn Unreal Engine 5. Detta läge ska erbjuda den högsta nivån av bildkvalité av alla DLSS-lägen och går inte helt förvånansvärt under namnet Ultra Quality. Dessvärre finns det just nu ingen information om hur mycket eller lite av originalupplösningen detta läge renderar spelen i.

I dokumentationen listas läget med en asterisk bredvid sitt namn vilket innebär att det just nu är i teststadiet och inte är något användare bör aktivera just nu. I dokumentationen upptäcktes det även att den upplaga av DLSS som ingår i Unreal Engine 5 är version 2.2.9. Den senaste versionen som hittat sin väg till konsumenter är 2.2.6. Detta kan peka mot att vi kan komma att få tillgång till det nya läget inom en relativt snar framtid. Denna kommande version verkar dock ha större problem med att hantera ghosting jämfört med föregående versioner. Något som kan ses i ovanstående bild.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments