Efter att Detonator 43.51 hade löst kvalitetsproblemen vi sett i 3DMark03 (titta här för att se vad det handlade om) trodde vi att det skulle vara slutet på historien med nVidias “optimeringar”. Nu har Extreme Tech dock publicerat en mycket genomgående artikel där de förklarar hur nVidia med nya Detonator FX har “optimerat sönder” testet ganska hårt.
Jag upptäckte själv igår att det fanns lite underligheter med Detonator FX i 3DMark03. Det uppenbarar sig genom att man ser missfärgade pixlar som rör sig i utkanterna av polygoner. Speciellt framträdande var det i Game Test 4 Mother Nature.
Givetvis ska vi låta nVidia få en chans att förklara sig innan vi säger rakt ut att detta är fusk. Men själva processen som orsakar problemet är så pass konstruerad att det är i princip omöjligt att det är något annat än medvetna “optimeringar”. Dessutom har det nog krävs en hel del arbete från deras sida.
Läs artikeln här.
Att ha dessa optimeringar i 3DMark03 är en sak, det större problemet är nVidias trovärdighet. Inte minst för oss recensenter. De har varit ytterst påstridiga med optimeringarna av 3DMark03, hur vet vi att vi kan lita på resultaten från andra tester?
Vi får nog svar på tal ganska snart direkt från nVidia dock.