Vi har tittat närmare på NVIDIAs nya flaggskepp på grafikkortsmarknaden GeForce 7900 GTX. Hur står det sig mot sin föregångare och dagens prestandaledare från ATI, Radeon X1900 XTX.

NVIDIA och ATI är förmodligen i en av de hårdaste och mest aktiva konkurrenssituationer vi sett på grafikkortsmarknaden. Från de första ryktena om ATIs R520-krets och till dess kulmen när R520 äntligen dök upp på marknaden har NVIDIA och ATI inte velat släppa en centimeter till endera part. De senaste månaderna har varit minst sagt händelserika där ATIs R520-lansering kontrades av NVIDIAs GeForce 7800 GTX 512MB som i sin tur kontrades av ATI med Radeon X1900 XTX. Nu är det så dags för NVIDIA att återta dirigentpinnen och lansera sitt svar på ATIs X1900-serie.

NVIDIAs svar på ATI är helt sonika att lansera nya grafikkretsar med rötterna i deras G70-arkitektur. Att det rent arkitekturmässigt hänt ganska lite sedan G70 och GeForce 7-serien är knappast överraskande med tanke på NVIDIAs utvecklingsnamn, G71. Grundarkitekturen är faktiskt mer eller mindre identisk med föregångaren när man nu lanserar sin nya GeForce 7900-serie. Detta till trots finns det faktiskt en hel del intressant att säga om NVIDIAs nya kretsar, det första och mest uppenbara är att man nu gått över till 90nm tillverkningsteknik även för sina högprestandakretsar. GeForce 7800-serien använde sig av 110nm tillverkningsteknik vilket ger begränsningar både i klockfrekvenser och högre värmeutveckling.

Idag, den 9 mars, lanserar NVIDIA inte mindre än tre olika grafikkort, GeForce 7900 GTX, GeForce 7900 GT och GeForce 7600 GT. I dagens recension kommer vi fokusera på flaggskeppet GeForce 7900 GTX som rent tekniskt är det mest intressanta. Helt enkelt hur NVIDIA gått tillväga för att ytterligare pressa gränserna för grafikkortsmarknaden. Vi kommer inom kort, med mer tid till vårt förfogande, även ge er en utförlig recension på GeForce 7900 GT och 7600 GT som faktiskt ser ut att bli två riktigt intressanta kort så var inte rädda att vi ska glömma dessa kretsar.

Nu är det dock det beryktade GeForce 7900 GTX som ska synas och då detta handlar om ett extremt grafikkort för extrema användare kommer vi utsätta det för extrema situationer. Ni kan vänta er en gedigen mängd vanliga prestandatester men som grädde på moset kommer vi även hänge oss åt en hel del extrema prestandatester.
Nu ska vi först kika lite närmare på GeForce 7900 GTX och börjar med ett av de mest ihärdiga ryktena om G71, nämligen att kretsen skulle använda sig av 32 pipelines, något som visat sig vara falskt.


Ett av de allra första ryktena som dök upp för G71-arkitekturen var att NVIDIA skulle ta ytterligare ett steg i antalet pixel pipelines deras grafikkort använde sig av. Man gick från 16 pipelines i NV40 (GeForce 6800) till hela 24 pipelines i G70 (GeForce 7800 GTX) och med tanke på vilken succé GeForce 7-serien var, inte bara prestandamässigt utan även sett till strömförbrukning och värmeutveckling, verkade det som att NVIDIA onekligen var på rätt linje.

ATIs R520-arkitektur som blev, för ATIs egen del, beklagligt försenat var också ryktat som en 32 pipelines arkitektur, men när kretsen väl dök upp ville inte ATI ens tala om ett visst antal pipelines utan mer om vilka exkeveringsenheter som fanns in dem. Rent specifikationsmässigt var R520 (X1800 XT) en 16 pipelines arkitektur och ATI visade att man menade allvar med att ignorera antalet pipelines när även R580 (Radeon X1900 XTX) lanserades med en 16 pipelines arkitektur. Då var det just antalet pixel shader-enheter i själva pipelinen som istället ökats, från 16 st på R520 till 48st på R580. Mer prestanda inom pipelinen kort och gott, något NVIDIA redan erbjöd med sina 48 ALU-enheter i sin 24 pipelines arkitektur..


Blockdiagram över G70/G71 arkitekturen

När NVIDIA lanserade GeForce 7800 GTX 512MB gjorde man klart att pengar och produktionskostnad inte behövde vara ett hinder för en lansering av ett nytt high-end grafikkort. GeForce 7800 GTX 512MB slog knock på Radeon X1800 XT och trots att kortet kostade en närmare förmögenhet sålde det som smör. Med andra ord fick NVIDIA svart på vitt att det fanns många entusiaster som var beredda att betala priset så länge prestandan fanns där. Ett faktum som gjorde ryktena om en 32 pipelines arkitektur ändå starkare då kostnaden förmodligen skulle bli NVIDIAs största problem.

 


Blockdiagram – G70/G71 vertex shader pipeline

Blockdiagram – G70/G71 pixels hader pipeline

NVIDIA valde dock att stanna vid 24 pipelines för G71-arkitekturen och anledningarna är flera men sammanfaller ganska bra med de spekulationer vi lagt fram på NH tidigare. Först och främst ska vi vara på det klara med att NVIDIA alltså hade kunnat lansera G71 som en 32 pipelines arkitektur, men det hela hade kostat pengar. Trots framgången med 7800 GTX 512MB var inte NVIDIA intresserade av att lansera ett grafikkort som kostade närmare 8000 kronor att köpa, åtminstone inte som bas för en ny produktserie. NVIDIA har faktiskt gjort mer eller mindre en helomvändning med G71 om vi ser på den trend man tycktes skapa med lanseringen av 7800 GTX 512MB och det ska vi gå in på närmare snart.

Även om GeForce 7900 GTX "endast" är en 24 pipelines arkitektur precis som sin föregångare hävdar NVIDIA att man inte vill se det som att man överger konceptet med flera pipelines, på frågan om varför NVIDIA inte valde att använda sig av fler pipelines svarade nämligen NVIDIAs CEO/President följande;

”Ni har frågat efter fler pipelines, nu erbjuder vi er 96 – Quad SLI” 

Detta talande svar fick vi under vår vistelse på NVIDIAs högkvarter i Silicon Valley där just frågor om G71-arkitekturens pipelines antal varit uppe på dagordningen vid flertalet tillfälle vid presentationerna av den nya arkitekturen. Resultatet av detta blir att NVIDIA satsat på billigare singel-kort och för dem som söker extremare prestanda kan man istället sikta på att köpa flera grafikkort. Här spelar just prissättningen av GeForce 7900 GTX en viktig roll, vilket visade sig vara en helt annan historia än den vi var beredda på efter lanseringen av GeForce 7800 GTX 512MB.

Nu frågar man sig då kanske hur NVIDIA skulle kunna matcha och överträffa prestandan hos G70-arkitekturen med samma grundförutsättningar, svaret är lika enkelt som logiskt. En övergång till mindre och effektivare tillverkningsteknik, detta gör det möjligt att öka klockfrekvenserna på grafikkretsen utan att få problem med värmeutveckling och strömförbrukning. Men det visar sig att NVIDIA faktiskt har gått djupare än så i deras övergång till 90nm, allt i effektivitetens namn.


Att fråga sig varför NVIDIA gått över till 90nm tillverkningsteknik är ungefär som att man köper nya skor när man slitit ut sina gamla. Det är helt enkelt bara en del i utvecklingen och när man pressat en tillverkningsteknik till det yttersta krävs det att man introducerar en ny och finare teknik för att komma vidare. På detta sätt är NVIDIAs övergång till 90nm både väntad och förklarlig. Det finns ett par grundregler för vad en ny och mindre tillverkningsteknik medför bland annat följande;

:: Mindre transistorer och lägre spänning vilket ger lägre strömförbrukning och värmeutveckling
:: Möjlighet att öka klockfrekvenser utan att öka strömförbrukningen jämfört med tidigare tillverkningsteknik
:: Mindre storlek på kärnan vilket bidrar till kostnadseffektivare tillverkning (fler kretsar per wafer)

De två översta punkterna är ganska nära relaterade då man använder det faktum att kretsen kan arbeta vid lägre spänning och vid mindre värmeutveckling för att pressa klockfrekvenserna ytterligare och landa på liknnade strömförbrukning och värmeutveckling som tidigare generationer, vilket helt enkelt ger gratis prestanda.
NVIDIA har dock passat på att förfina tillverkningen av G71-kretsarna när man gick över till 90nm tillverkningsteknik, man har inte bara använt sig av mindre transistorer och nöjt sig med detta. Man har sett över kretsarnas uppbyggnad och utan att förändra dess funktion och features har man trimmat tillverkningen genom att ta bort ett par miljoner transistorer vilket tillsammans med den mindre tillverkningstekniken gett en kärna som är betydligt mindre än den som användes av GeForce 7800-serien. Här nedan har vi jämfört NVIDIAs 110nm GeForce 7800-serie mot den nya 90nm GeForce 7900-serien för att se vad NVIDIAs jobb med transistorantal och tillverkningsteknik gjort för grafikkortets kärna, vi har även slängt in ATI Radeon X1900 som mätsticka.

 

  GeForce 7900 GeForce 7800 Radeon X1900
Utvecklingsnamn: G71 G70 R580
Tillverkningsteknik: 90nm 110nm 90nm
Antal transistorer: 278 miljoner 302 miljoner 384 miljoner
Kärnstorlek: 194mm²  334mm² 315mm²

NVIDIA hade inte helt oväntat en ganska svulstig kärna på 7800-serien som jämfört med ATIs Radeon X1900-serie led av sin 110nm tillverkningsteknik. Nu när NVIDIA inte bara bantat bort hela 24 miljoner "onödiga" transistorer utan även bytt tillverkningsteknik är rollerna minst sagt omvända. GeForce 7900-serien har en riktig liten kärna om vi ska jämföra med tidigare kort i samma klass. Kärnan hos GeForce 7900 är hela 72% mindre än den hos GeForce 7800 och det är hyperintressant speciellt för NVIDIAs produktionskostnader. På en 300mm wafer får man med andra ord plats med runt 70% fler kretsar av 7900-arkitekturen jämfört med GeForce 7800, enkel matematik ger att detta blir en enorm vinst i tillverkningskostnaden. Man ser också snabbt att ATI lär ha betydligt högre tillverkningskostnader med dess realtivt stora X1900-kärna.


NVIDIAs framsteg med tillverkningsprocessen och valet att behålla sin urpsrungliga 24 pipelines arkitektur har gjort att man fått fram en riktigt kostnadseffektiv lösning och tro det eller ej, men nu är prestanda/krona ett av NVIDIAs slagord precis som prestanda/watt blev när GeForce 7800-serien introducerades. Detta är minst sagt stora svängningar från ett företag som för några få månader sedan lanserade ett av de dyraste och kraftfullast grafikkorten i konsumentmarknadens historia.

Introduktionspriset för GeForce 7900 GTX är satt till $549 för butiker vilket kan jämföras med $649 som var riktpriset för GeForce 7800 GTX 512MB när det lanserades. Även GeForce 7900 GT kommer få ett mycket aggressivt pris jämfört med konkurrenterna på marknaden och det kommer vi undersöka närmare i en framtida artikel. Helt klart är i alla fall att prisvärdhet nu faktiskt är ett vapen från NVIDIAs sida. NVIDIA har förmodligen resonerat på följande vis; ska ATI envisas med att ha det kraftfullaste grafikkortet ska de i alla fall inte tjäna några pengar på det. Inte helt oväntat har även ATI idag gjort en prissänkning på alla sina Radeon X1000-baserade grafikkort för att hänga med prismässigt.

Priserna på GeForce 7900 GTX verkar ligga på runt 5200-5500 kronor som billigast vilket i dagsläget är i princip identiskt med priserna på ATIs flaggskepp X1900 XTX. Med andra ord har NVIDIA inte slagit nock på ATI kostnadsmässigt för oss konsumenter, men frågan är om man kommer kunna pressa ATI hårdare med sin effektivare och billigare(?) kretstillverkning.

NVIDIA har dock inte stängt dörren helt för framtida monstergrafikkort med lika skräckinjagande prislapp som GeForce 7800 GTX 512MB. När NVIDIA-representanter frågades om en eventuell prestandaversion av GeForce 7900 GTX som ett svar på 7800-seriens 512MB GTX-kort möttes vi bara av leenden och standardsvaret;

"Vi kan inte kommentera framtida produkter"

I all ärlighet har dock NVIDIA inte släppt greppet om prestandatronen med lanseringen av GeForce 7900-serien. Även om man kanske ser ut att ha blivit lite "snälla" med deras flaggskepp 7900 GTX har man som NVIDIAs CEO Jen-Hsun Huang nämnde ett svar för dem som vill ha mera och som samtidigt befäster NVIDIA som prestandaledare på grafikkortsmarknaden med råge. Nämligen NVIDIAs multi-GPU teknik SLI och introducerat med GeForce 7900-serien, Quad SLI!


NVIDIA har i ett och ett halvt år haft sin multi-GPU teknik SLI som ess i skjortärmen och även om tekniken hade en rätt tuff start med många barnsjukdomar har den blommat upp ordentligt det senaste året. Speciellt efter NVIDIAs lansering av GeForce 7800-serien. SLI fungerar kort och gått så att två grafikkort kan kopplas samman i en dator och genom rätt mjukvara arbeta tillsammans med att hantera grafiskt krävande applikationer. Den teoretiska prestandan kan tyckas vara 100% prestandaökning men det finns andra flaskhalsar som gör tekniken mindre effektiv. Men prestandaökninga på över 80% med två grafikkort i SLI är ingen ovanlighet i rätt applikationer.
Även om få konsumenter haft pengar att lägga på ett SLI-system har tekniken fungerat som ett PR-trick utöver det vanliga. NVIDIA har hela tiden kunnat skryta med att ha det snabbaste grafiksystemet på marknaden, även om ATI kan haft det snabbaste grafikkortet.


NVIDIA GeForce 7900 GTX SLI

SLI fortsätter att vara en mycket viktig teknik för NVIDIA och under lanseringen av sina nya 90nm-grafikkortserier har man lagt mycket fokus på detta. Då man pressat priset på sitt flaggskepp 7900 GTX och samtidigt lanserar ett mycket prisvärt grafikkort i form av 7900 GT öppnar man dörren för dem som sneglat på SLI-system men kännt att priserna varit ett för storts hinder. Det är fortfarande långt ifrån billigt att skaffa sig ett SLI-system men NVIDIA vill att det ska vara ett tydligt alternativ för dem som inte känner att ett grafikkort räcker till. Istället för att köpa ett grafikkort för 8000 kronor kan du köpa två stycken för 10 000 kronor som ger betydligt större valmöjligheter och trots allt bättre prestanda.

NVIDIA har tack vare den nya 90nm-tekniken och optimerad tillverkningsteknik lyckats hålla strömförbrukningen på en riktigt respektabel nivå. Men vill man använda sig av ett SLI-system krävs det trots allt en hel del ström. Dessa riktlinjer har NVIDIA satt för sina olika “SLI-klasser” vad gäller strömkrav.

Ultra High-End SLI PC:
You must have a power supply that can provide a minimum of +12V @ 22A of dedicated power for the two graphics cards. Of this 22A requirement, +12V @ 5.5A must be available to each of the two PCI Express 6-pin auxiliary power supply connectors. The remaining 11A must be supplied to the motherboard for dedicated graphics card use.

High-End SLI PC:
Minimum of 500-600W Power Supply with a minimum of +12V @ 30A for all PC components.

Ultra High-End NVIDIA SLI Konfiguration:
-Dubbla GeForce 7900 GTX 512MB eller Dubbla GeForce 7800 GTX 512MB
-AMD Athlon 64 FX-60 2.6 GHz or Intel Pentium EE 955 3.46 GHz
-NVIDIA nForce4 SLI X16 moderkort med -2GB systemminne
-Två hårddiskar i Raid 0
-Två optiska enheter
-PCI-ljudkort
-LCD vid 1600×1200 upplösning
High-End NVIDIA SLI Konfiguration:
-Dubbla GeForce 7800 GTX 256MB eller Dubbla GeForce 6800 Ultra
-AMD Athlon 64 FX-57 2.8 GHz eller Intel Pentium EE 840 3.2 GHz
-NVIDIA nForce4 SLI X16 moderkort med -2GB systemminne
-Två hårddiskar i Raid 0
-Två optiska enheter
-PCI-ljudkort
-LCD vid 1600×1200 upplösning

Mid-Range SLI PC:
Minimum of 450-500W Power Supply with a minimum of +12V @ 26A for all PC components.

Low-End SLI PC:
Minimum of 400-450W Power Supply with a minimum of +12V @ 22A for all PC components.

Mid-Range NVIDIA SLI Konfiguration:
-Dubbla GeForce 7900 GT eller Dubbla GeForce 6800 GT eller Dual GeForce 6800
-AMD Athlon 64 4000+
-NVIDIA nForce4 SLI moderkort med 1GB systemminne
-En hårddisk
-Två optisk enheter
-PCI ljudkort
Entry-Level NVIDIA SLI Konfiguration:
-Dubblal GeForce 7600GT or dubbla GeForce 6600 GT or dubbla GeForce 6600
-AMD Athlon 64 4000+
-NVIDIA nForce4 SLI moderkort med 1GB systemminne
-En hårddisk
-En optisk enhet

Utan tvekan krävs det en hel del kräm av nätaggregatet i ett SLI-system och det ska bli intressant att följa marknaden för grafikkortsnätaggregat som verkar ta sin fart till CeBIT.

SLI är som sagt var en allt viktigare kugge i NVIDIAs grafikkortssatsning men nu är man inte längre ensamma om att erbjuda en multi-GPU-lösning. ATI lanserade för några månader sedan sitt svar på NVIDIAs SLI-teknik, ATI Crossfire. Crossfire var precis som SLI ganska hårt präglat av barnsjukdomar men har sedan ATIs introducering av RD580 (Crossfire Xpress 3200) styrkretsen blivit en mycket mera mogen lösning. Med andra ord ett ypperligt läge för NVIDIA att återigen höja ribban för multi-GPU system genom att introducera en vidareutvecklad version av SLI som stödjer hela fyra grafikkretsar i samma system, med andra ord Quad SLI.


SLI har av många setts som en teknik endast för de förmögna och riktigt lyckligt lottade. Det är kanske inte så långt ifrån sanningen trots allt, men med Quad SLI har NVIDIA mer eller mindre satt detta i sten. Det finns inte så väldigt mycket att säga om Quad SLI rent tekniskt mer än att SLI-tekniken utvecklats på mjukvarunivå för att även fördela arbetsbördan över fyra grafikkretsar. Hårdvarumässigt skiljer sig Quad SLI en del från den vanliga SLI-tekniken. Vi har hört rykten om att ASUS använt sig av två ASUS EN7800GT Dual-grafikkort i sina labb för att testa Quad SLI och det är på denna väg NVIDIA valt att gå. Man kommer alltså inte kunna använda fyra vanliga grafikkort i en SLI-konfiguration utan NVIDIA lanserar specialtillverkade dual-kort som har två grafikkretsar integrerade på ett och samma kort. Två av dessa kort används sedan i ett vanligt SLI-moderkort för att skapa en Quad SLI-konfiguration.

Quad SLI lanseras idag endast för OEM-marknaden och kommer endast att gå att få tag på genom färdigbyggda system från diverse datorbyggare världen över. Utöver stora internationella PC-byggare som Dell kommer minst en svensk datorbutik tillhandahålla dessa system. Komplett.se är än så länge den enda svenska aktör som kommer erbjuda Quad SLI inom den närmsta framtiden och med tanke på den minst sagt smala målgrupp NVIDIA siktar sig in på borde det inte bli några större problem med tillgängligheten. Först och främst kommer ett Quad SLI-system i sig kosta högvis med pengar, exakt hur mycket beror självklart på systembyggarnas övriga val av komponenter. Men utöver själva datorn rekommenderar NVIDIA att man investerar i en extremt högupplöst monitor för att verkligen dra nytta av all kraft som finns i Quad SLI. Man presenterar själva Quad SLI på Dell 3007W, Dells nya 30″ LCD-monitor med en upplösning på 2560×1600 pixlar och som kostar drygt 21 000 svenska kronor. Quad SLI kommer att dyka upp för retailmarknaden men förmodligen inte förren i slutet av mars månad. Hur man än vrider och vänder på det hela kommer kostnaden för Quad SLI vara enorm, speciellt för dem som vill utnyttja det till fullo.

NVIDIA tillhandahåller tyvärr inga egna testsystem för Quad SLI utan låter detta ansvar vila på deras OEM-partners och vi har inte fått riktigt detaljerad information om de kort som kommer användas men vi lyckades ta ett par bilder av ett Quad SLI-system under vistelse i NVIDIAs högkvarter och har fått fram en del specifikationer på de 7900 Dual-kort som kommer användas i dessa system.


Specifikationer – NVIDIA 7900 Dual
Utvecklingsnamn: G71
Tillverkningsteknik: 90nm
Antal transistorer: 2 x 278 miljoner
Antal pixel shader processorer (pipelines) 2 x 24 (48 st, 96st Quad SLI)
Antal vertex shaders 2 x 8 (16 st, 32st Quad SLI
ROPS: 2 x 16 (24st, 48st Quad SLI)
GPU-klockfrekvens: 2 x 500MHz
Minneskontroller: 256-bit till minne
Minnesstöd: 256-bit, 600 MHz GDDR3 (1200MHz)
Minnesmängd: 1GB (2GB Quad SLI)
Fillrate: 15.6 miljarder
Minnesbandbredd: 2 x 38.4GB/s (totalt 153.6GB/s i Quad SLI)
Standardutgångar: 2x Dual-link DVI

Quad SLI är utan tvekan en ren önskedröm för 99% av alla datoravändare men NVIDIA har trots allt visat att man har tekniken och kunnandet att lansera ett så pass extremt grafiksystem som Quad SLI. Vi på NH kommer självfallet kika närmare på Quad SLI och förhoppningsvis inom en snar framtid kunna bjuda på prestandatester och annat smått och gott. Särskilt intressant ska det bli att se hur stor skillnad de lägre klockfrekvenserna på Quad SLI-kretsarna gör. Både klockfrekvens på GPU och minne är betydligt lägre än vad vi ser på GeForce 7900 GTX, vilket ska komma från det faktum att NVIDIA hade vissa strömkrav man inte ville bräcka, samtidigt som kylning hade blivit ett stort problem.


Fyrtal i prestandakungar; Kinc och Shamino med varsitt GeForce 7900 Dual

Nu är det dock nog om Quad SLI för tillfället, snart ska vi ge oss på att testa NVIDIAs nya flaggskepp i singel och SLI-konfigurationer, men först ska vi kika närmare på själva kortet.


I den mån av tid vi haft på oss har vi alltså valt att fokusera dagens recension på NVIDIAs nya flaggskepp GeForce 7900 GTX och målet med detta kort är onekligen att ta tillbaka prestandatronen från ATI som deras Radeon X1900 XTX för tillfället innehar. Vi har redan varit inne på att NVIDIA faktiskt inte gjort speciellt mycket åt grundarkitekturen mer än trimmat den nya 90nm tillverkningstekniken. Men vad är då resultatet av detta transistorkrympande och hur har NVIDIA satt specifikationerna för 7900 GTX.

Utvecklingsnamn: G71
Tillverkningsteknik: 90nm
Antal transistorer: 278 miljoner
Kärnstorlek: 194mm² 
Antal pixel shaders (pipelines) 24
Antal vertex shaders 8
ROPs 16
GPU-klockfrekvens (MHz): 650 (700 Vertex)
Pixelfillrate (Miljarder/sek): 10.4
Texelfillrate (Miljarder/sek): 15.6
Minnesgränssnitt: 256-bit
Grafikminne: 512MB
Minnesklockfrekvens (MHz): 800/1600
Minnesbandbredd (GB/s) 51.2
RAMDAC: 400MHz
Kylarsystem: Dubbelslot
Standardutgångar: 2x Dual-link DVI, 1x S-video
Pris: $499

Det faktum att NVIDIA valt att använda samma grundarkitektur för 7900-serien som 7800-serien gör att de flesta specifikationerna stämmer väl överrens med NVIDIAs tidigare flaggskepp GeForce 7800 GTX 512MB. Men det finns vissa detaljer som skiljer sig och det är klockfrekvenserna på grafikprocessorn (GPU) och grafikminnet. GeForce 7900 GTX har tack vare sin optimerade 90nm tillverkningsteknik fått en processorklockfrekvens på hela 650MHz, med andra ord tangerar man ATIs grafikkrets klockfrekvens på Radeon X1900 XTX. Jämför man med NVIDIAs 7800-serie är det dock milsvid skillnad. GeForce 7800 GTX har en i sammanhanget pinsam klockfrekvens på 430MHz medan det handplockade GeForce 7800 GTX 512MB stoltserade med en GPU-klock på 550MHz, trots allt 100MHz lägre än 7900 GTX.
Värt att nämna är också det faktum att NVIDIA med GeForce 7900 GTX återgår till olika klockfrekvenser för själva kärnan och vertex-enheterna. På 7800 GTX arbetade kärnan i 430MHz medan vertex-enheterna arbetade i 470MHz. På 7900 GTX är motsvarande siffror 650MHz för kärnan och 700MHz för vertex-enheterna.

Det andra man ändrat är minneshastigheten som ligger på 800MHz (1600MHz DDR), snäppet under GeForce 7800 GTX 512MB med andra ord som har sitt GDDR3-minne klockat till 850MHz (1700MHz DDR). Det är dock betydligt högre än vad 7800 GTX stoltserade med när det lanserdes, minnet på detta kort är klockat till 600MHz (1200MHz DDR).
Vi har kikat närmare på GeForce 7900 GTX minneschip och de verkar vara av precis samma modell som dem man hittar på 7800 GTX 512MB, nämligen Samsungs 1.1ns GDDR3-chip som är specificerade för 910MHz (1820MHz DDR). Med andra ord verkar det mest som att NVIDIA vill ta det säkra före det osäkra med sitt nya flaggskepp.

För att få en bättre överblick av GeForce 7900 GTXs specifikationer jämfört med andra högprestandakort har vi skapat en jämförande tabell här nedan.

 

Här ovan finns ett par bilder på NVIDIAs nya flaggskepp och i vår kommande artikeln om extrem överklockning kommer vi kika närmare på kortet utan kylare och även visa hur man voltmoddar 7900 GTX för att pressa ur ytterligare prestanda. Nu är det dock dags för de vanliga prestandatesterna och vi börjar med att gå igenom testsystemet och förutsättningarna för våra prestandatester.

























































Testsystem
Hårdvara
Moderkort DFI NF4 SLI-DR Expert (FX-60 bios)
ASUS A8R32-MVP Deluxe
Processor AMD Athlon FX-60 (Toledo, 0536SPMW)
Minne Corsair XMS3200LL rev1.1 2x512MB (BH-5)
Hårddisk WD Raptor 36GB 10 000 RPM
Monitor Dell UltraSharp 2405FPW
Grafikkort nVidia GeForce 7900GTX
nVidia GeForce 7800GTX 512MB
ATI Radeon X1900XTX

ATI Radeon X1900XT Master
Nätaggregat OCZ PowerStream 600W SLI
Mjukvara
Operativsystem Windows XP (SP2)
Drivrutiner nForce 6.70
Catalyst 6.3
ForceWare 81.89
Monitoringprogram Fraps 2.5.0
Testprogram
3DMark2001 (3.3.0)
3DMark03 (3.6.0)
3DMark05 (1.2.0)

Call of Duty 2 – Demo
Doom 3 (1.0.1262)

Quake 4
Half-Life 2

GeForce 7900 GTX är utan tvekan ett högprestandakort ut i fingerspetsarna och det faktum att vi kommer vänta med att presentera NVIDIAs mellanklass (7900 GT) och budgetklasskort (7600 GT) har gjort att vi kunnat koncentrera oss just på marknadens riktiga värstinggrafikkort i denna recension. Prestandatester med mellanklass och budgetkort kommer inom en snar framtid.
Den solklara konkurrenten till GeForce 7900 GTX är ATI Radeon X1900 XTX och hur dessa kort står sig emot varandra är självklart en av huvudpunkterna i våra prestandatester, vilket kort ska ta sig segrande ur denna härliga fajt. Vi kommer självklart inte enbart köra korten ett och ett utan både NVIDIAs och ATIs grafikkort får även bekänna färg i multi-GPU konfigurationer, SLI mot Crossfire.


Utöver denna självklara jämförelse med NVIDIA och ATIs heder på spel har vi en annan mycket intressant jämförelse som vi kommer återkomma till i våra tester. Nämligen den mellan GeForce 7900 GTX och NVIDIAs värsting GeForce 7800 GTX 512MB. Det förstnämnda har utan tvekan GPU-kraften på sin sida tack vare de högre klockfrekvenser den nya 90nm tekniken erbjuder, men 7800 GTX 512MB har faktiskt ett övertag i minnesbandbredd. Med i övrigt identiska grundarkitekturer ska det bli mycket intressant att se hur dessa kort står sig mot varandra.


Innan vi går vidare med våra prestandatester ska vi även nämna under de förutsättningar vi testat korten i denna recension. Målet var att testa alla spel i tre olika upplösningar, 1280×1024, 1600×1200 och 1920×1200. Det två första är mer eller mindre klassiska upplösningar för högprestandagrafikkort med arv från CRT-monitortekniken. Den sistnämnda är standardupplösningen på större LCD-monitorer, 23"-24", med bredbildspanel som blir allt vanligare till högprestandadatorer. Dessa grafikkort borde klara av även dessa höga upplösningar och som ni kommer se är så även fallet, tyvärr är spelutvecklarna allt annat än flitiga på att implementera stöd för bredbildsupplösningar i sina spel. Så tyvärr kan vi inte ge er prestandatester i 1920×1200 i alla spel, i vissa titlar kan man komma förbi utvecklarnas begränsningar men tyvärr har vi inte haft tid att lösa detta till denna recension.


Angående moderkorten som använts är det DFI NF4 SLI-DR Expert för NVIDIAs grafikkort och ASUS A8R32-MVP Deluxe för ATIs grafikkort. Tyvärr har vi inte kunnat använda oss av ett moderkort med stöd för två äkta x16 PCIe grafikkort, då nForce4 SLI endast stödjer 2×8 PCIe. Detta ger teoretiskt sett mindre bandbredd för grafikkorten men våra interna tester visar att skillnaderna oftast är obefintliga eller försumbara. Dock är det värt att nämna att NVIDIAs grafikkort kan ha något litet mer att hämta i SLI-testerna. Vi kommer även uppdatera våra prestandatester med nForce4 SLI X16 moderkort inom en snar framtid.


Nu är det dags att presentera prestandatesterna för att ta reda på vilket grafikkort som är det snabbaste på marknaden i dagsläget.



Inställning: Värde:
Upplösning 1024×768

 

















 







Futuremarks 3Dmark-serie är ingenting man ska ta som en direkt indikator på ett grafikkorts spelprestanda. Helt enkelt eftersom det inte är några spel utan grafikdemo. Det är dock en måttstock som är enkel att använda och som är oerhört populär på entusiastmarknaden. I de fyra 3Dmark-tester vi testat är det ganska spridda skurar på resultaten där X1900 XTX tar en knapp seger i det kraftigt processorkrävande 3DMark 2001 medan 7900 GTX kontrar med en klar seger i 3Dmark03.
De två nyaste versionerna av 3Dmark ger näst intill identisk prestanda på ATI och NVIDIAs flaggskepp, vare sig vi kör med ett eller två grafikkort. Vi har här valt att fokusera just på ATI och NVIDIAs två flaggskepp men i vår kommande prestandarecension kommer vi även inkludera tester från Radeon X1900 XT och GeForce 7800 GTX 512MB.



Näst ut är den första uppsättningen speltester i form av Doom 3.



Inställning: Värde:
Special Effects Yes
Enable Shadows Yes
Enable Specular Yes
Enable Bumpmaps Yes















Doom3 är och har alltid varit en stark sida för NVIDIAs grafikkortsarkitektur, speciellt G70 och G71 presterar extra bra i dem spel som baseras på Doom3-motorn och det ser vi helt klart även i originalet. Radeon X1900 XTX kan inte hänga med GeForce 7900 GTX som ytterligar höjer ribban något jämfört med GeForce 7800 GTX 512MB. Doom3 är annars ett tydligt exempel på att Crossfire har ypperlig prestandapotential, likt NVIDIA SLI i början finns det dock inte stöd för tekniken i alla större titlar även om stödet växer för var dag. Hur som helst är det alltså inget fel på Crossfire, tyvärr hänger inte R580 arkitekturen med i Doom3 helt enkelt. Vare sig vi använder oss av AA eller AF är skillnaderna mellan korten densamma.

Vi går vidare med ID Softwares senaste speltitel som i grunden använder sig av en finslipad Doom 3-grafikmotor..




Inställning: Värde:
Special Effects Yes
Enable Shadows Yes
Enable Specular Yes
Enable Bumpmaps Yes




















Quake 4 är baserad på samma grafikmotor som man använder i Doom3, dock en något finslipad sådan. Av den enkla anledningen blir resultaten återigen positiva för NVIDIA som har klart bäst arkitektur för denna grafikmotor. Quake 4 kommer inom en snar framtid helt ersätta Doom3 i våra prestandatester, resultaten är snarlika och Quake 4 har lite tagit över efter Doom3 sedan det lanserades.
Vi kan återigen fastställa att är man bara ute efter att spela ID Softwares senaste titlar är det utan tvekan NVIDIA och i bästa fall GeForce 7900 GTX man ska satsa på. Men vi förmodar att många vill spela mer än bara Doom3 och Quake 4 så vi går vidare med våra tester.


Efter två OpenGL-baserade spel är det nu dags att kika närmare på det första Direct3D-baserade liret, nämligen Call of Duty 2.



Inställning: Värde:
Number of Dynamic Lights High
Model Detail Normal
Z Feather Smoke Everything
Number of Corpses Insane





































Som vi tidigare nämnt har vi haft en hel del problem med våra prestandatester inför denna förhandstitt och COD2 är en av de största bovarna i detta drama. Då vi, som vid tidigare tester, endast använda oss av COD2 speldemot kunde vi inte använda de senaste uppdateringerna vilket gjorde att vi aldrig fick ATI Crossfire att fungera, vilket det gör i originalversionen. Vi kommer i vår prestandaartikel uppdatera dessa resulat med både SLI och Crossfire-tester och även utan AA och AF-aktiverat.


Med 4xAA och 16xAF är det dock en jämn kamp mellan Radeon X1900 XTX och GeForce 7900 GTX, COD2 är ett mycket krävande spel och det syns tydligt i resultaten som knappt visar spelbar prestanda trots att det är de värsta korten på marknaden som sitter under huven.


Vi går vidare med en riktig klassiker bland första persons shooters, nämligen Far Cry.



Inställning: Värde:
Texture Quality Very High
Texture Filter Quality Trilinear
Particle Count Very High
Special Effects Quality Very High
Environment Quality Very High
Shadow Quality Very High
Water Quality Very High
Lightning Quality Very High


















Far Cry ville inte heller riktigt vara medgörligt under våra tester och vi har tills vidare valt att inte inkludera SLI och Crossfire-resultaten här, precis som i COD2. Resultaten är även här relativt jämna och NVIDIA börjar med att ta ett par segrar innan ATI precis tar sig förbi när vi aktiverar AA och AF. När vi aktiverade AA och AF i ATIs kontrollpanel blev prestandan avsevärt sämre vilket är ett intressant fenomen vi tidigare tagit upp. Värt att notera är även att vårt testdemo kördes merparten inuti byggnader, i fria miljöer gick frameraten i taket för ATIs kort. Något som vi inte kunde hitta en bra förklaring på.


Sist ut i våra prestandatester har vi så F.E.A.R.




Inställning: Värde:
Soft Shadows On








F.E.A.R är ett av de mer grafikkortskrävande testerna för tillfället men trots allt klarar både GeForce 7900 GTX och Radeon X1900 XTX av att prestera klart godkänt. Återigen är det mycket jämt mellan singelkorten medan Crossfire har lite svårt att hänga med NVIDIAs SLI-teknik, vilket förmodligen beror på något sämre optimeringar. Vi har ju sett i bland annat Doom3-motorn vad Crossfire kan ge för prestandaökningar.
Men ser vi som sagt var till de enskilda korten är det svårt, om inte omöjligt att utse en klar vinnare.


Det är nu dags att försöka summera de prestandaresultat vi fått fram under våra tester.


Som de flesta märkt har vi inte kunnat visa upp lika många prestandatester som vanligt i denna recension och tyvärr har just testsessionerna under denna recension varit ett kapitel i sig självt. Vi har varit tvugna att stryka flera benchmarks helt pga. oförklarliga siffror och i dem resultat vi publicerat finns det fortfarande ett fåtal tester vi kommer fortsätta att undersöka. Vi har under drygt två raka 30h pass kört igenom alla våra testprocedurer två gånger, varav denna artikel är något försenad. Vi kommer att se över vår testsvit den kommande veckan och rikta in oss inte bara på att testa flera kort, där GeForce 7900 GT/7600 GT och Radeon X1800 GTO står högst upp på listan, utan även inkludera flera olika speltester.
De flesta problem som uppkommit har varit i samband med SLI och Crossfire-tester, något många andra medier valt att lägga mindre vikt vid. Något som kan betyda att flera haft liknande problem, hur som helst kommer vi se över dessa tester extra noga inför nästa artikel.

Men genom de prestandatester vi publicerat här idag kan man se att det faktiskt är en mycket jämn kamp mellan ATI och NVIDIAs båda flaggskepp, precis som vi misstänkte från början. GeForce 7900 GTX har höjt prestandan marginellt från sin föregångare 7800 GTX 512MB vilket lagt den i paritet med Radeon X1900 XTX och vid flera tillfällen över. Innan vi kan ge en bredare testbild vill vi dock inte dra några för starka slutsatser men denna förhandstitt visar tydligt att det kommer bli en jämn kamp rent prestandamässigt och att det nog kan bli andra bitar som fäller avgörande för konsumenterna.


GeForce 7900 GTX är en ganska intressant skapelse i det faktum att kretsen lanseras som flaggskeppet i en ny grafikkortsserie men prestandan är faktiskt inte speciellt mycket högre än förra generationens flaggskepp, GeForce 7800 GTX 512MB. Det är inte riktigt normalförfarande när ATI eller NVIDIA lanserar en ny grafikkortsserie, men samtidigt är det inte mycket som är normalt med GeForce 7800 GTX 512MB. Vi kände det från början och kan väl mer få det bekräftat nu efter NVIDIAs lansering av GeForce 7900 GTX, 7800 GTX 512MB var ett enda stort styrkebevis från NVIDA och även om kretsen kom, sågs och segrade, försvann den nästan lika fort.

GeForce 7900 GTX kan ses som en mer mogen variant av 7800 GTX 512MB där man med hjälp av en ny och effektivare tillverkningsprocess kunnat krama ur ytterligare lite prestanda, samtidigt som man fått ner priset avsevärt och faktiskt lyckats hålla även strömförbrukningen på en acceptabel nivå. ATIs flaggskepp, Radeon X1900 XTX, har inte på något sätt blivit bortkollrad av 7900 GTX, de båda toppmodellerna är faktiskt snarlika i prestanda och när endera kort vinner ett test är det ofta med relativt liten marginal.
Våra prestandatester har tyvärr varit allt annat än medgörliga under denna recension och vi hade flertalet spel vi hade tänkt inkludera för en bredare jämförelse men tyvärr har detta inte hunnit leta sig in denna förhandstitt av GeForce 7900 GTX. Trots allt kan vi se ett tydligt mönster och det är att rent prestandamässigt är ATI och NVIDIA relativt jämbördiga i dagsläget.

NVIDIA verkar onekligen satsat hårt på effektivitet med GeForce 7900-serien och man har lagt sig på en prestandamässigt konkurrenskraftig nivå samtidigt som man trumfar ATI både vad gäller värmeutveckling, vilket i sin tur ger lägre temperaturer och ljudnivå, och tillverkningskostnad. I dagsläget är dock GeForce 7900 GTX och Radeon X1900 XTX jämbördiga även i pris, runt 5200-5500 kronor kostar det för dem som vill få in enda kort i sin burk. Huruvida detta kommer hålla i sig och om ATI kan finna sig i att med största sannolikhet ha mindre marginaler på sina kort återstår att se.

Genom SLI och nu även Quad SLI har även NVIDIA säkrat sin position som leverantör av de mest kraftfulla grafiksystemen på marknaden och även om det bara spelar roll på pappret för de flesta finns det sämre saker att slå sig på bröstet för. Vad vi som konsumenter kan hoppas på är att NVIDIAs inriktning mot effektivitet och prismedvetenhet inte bara är en fluga och att ATI hänger på. För bara några månader sedan var vi rädda att grafikkortsmarknaden skulle urarta när man såg priserna på det omtalade 7800 GTX 512MB, men nu verkar NVIDIA själva ha vänt på steken. De riktigt dyra systemen går också att hitta, men då står det SLI eller Quad SLI i namnet.

NVIDIA har med lansering av GeForce 7900 GTX befäst sin position på grafikkortsmarknaden mer än vad man chockat med nya benchmarksrekord. Istället har man attackerat ATI på ett ställe där det kanske känns värst, i plånboken. För oss konsumenter är det dock bara att hoppas på ännu fler prisvärda grafikkort som faktiskt inte bara går att beundra utan även inhandla.

Detta är bara en liten del av den täckning vi kommer göra för NVIDIAs nya grafikkort och även ATIs nylanseringar. Vi kommer bjuda på en utförligare prestandaartikel med alla NVIDIAs nya kort och utöver detta kommer extremare artiklar med inriktning på värmeutveckling, överklockning och poängrekordjakter. Så håll ögonen öppna!

 

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments