3D Vision Surround

NVIDIA har pratat mycket om Fermi-arkitekturens stöd för DirectX 11, Tessellation och CUDA. Men man har även gjort ett försök att ge sig efter en av Evergreen-familjens mest omtalade funktioner, nämligen stödet för tre skärmar. AMD har Eyefinity där man med ett ensamt grafikkort kan driva ett spel över tre sammankopplade skärmar för extrema upplösningar och större inlevelse. NVIDIA kontrar med Vision Surround och för de riktigt hårdnackade, 3D Vision Surround.

Om vi först tittar på likheterna mellan de både tillverkarnas flerskärmstekniker så är det första uppenbara att man gör det möjligt att sprida bilder över tre skärmar. AMD har precis fått till stöd för ramkorrigering i Catalyst 10.3 vilket NVIDIA säger sig kunna leverera från dag ett. Går vi vidare med hur de olika teknikerna skiljer sig åt finns det en del intressanta punkter, först och främst den viktigaste, Vision Surround kräver Två grafikkort. Att notera är även att 3D Vision Surround är begränsat till 5760×1080 pixlars upplösning medan vanlig 2D Vision Surround går upp till 7680×1600 pixlars upplösning.

AMD valde DisplayPort som en joker för att utan RAMDAC kunna driva en tredje skärm från en ensam GPU. Eyefinity driver med andra ord tre bildskärmar från ett ensamt kort, men samtidigt krävs det en monitor med DisplayPort ingång, alterantivt en aktiv DVI-till-DisplayPort adapter. NVIDIA Vision Surround är dock i vår mening en ännu mer omständigare lösning då man alltså kräver minst två grafikkort och med prislappen för GeForce GTX 480 på dryga 5200 svenska kronor krävs det inget mattesnille för att se vilka omkostnader det skulle bli att avnjuta Vision Surround med NVIDIAs nya flaggskepp. Men NVIDIAs lösning har även en fördel, tekniken är beroende av drivrutiner och inte extra hårdvara.

Det betyder att Vision Surround och även 3D Vision Surround inte bara stödjs av GeForce GTX 400-serien utan även den äldre GTX 200-serien, så länge man investerar i två kort. Stödet för 3D Vision Surround finns idag inte tillgänligt mer än i betadrivrutiner men NVIDIA säger att deras ForceWare Release 256 drivrutiner som släpps i april kommer att låsa upp denna funktionalitet.

Tyvärr hade vi ingen möjlighet att testa NVIDIA Vision Surround i brist på en SLI-konfiguration, men vi kommer att titta närmare på både Vision Surround och 3D Vision Surround i framtiden.

Utan att ha testat AMD och NVIDIAs flerskärmstekniker mot varandra har vi svårt att ge ett konkret omdöme. Men båda lösningarna har sina för- och nackdelar. NVIDIA är de enda med 3D-stöd men med höga systemkrav och omkostnader är det en teknik som är ändå mer svårtillgänglig än Eyefinity.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments