Det är nu många månader sedan vi skrev vår recension av GeForce FX 5800 Ultra. I den gnällde vi på att nVidia sänkt bildkvalitén på texturer sen de släppte GeForce 4. Personligen är jag av en övertygelse att grafikkort inte bara bör öka prestandan över sin föregångare utan att de även ska ha högre bildkvalité.
Nu med Detonator 52.16 har nVidia tagit ett längre steg i sin sänkning av bildkvalitén. Men, behöver vi egentligen bry oss? I Detonator 4x.xx hade de optimeringar för UT2003 som sänkte kvalitén på texturfiltreringen. I detonator 5x.xx har de varit “goda nog” att applicera denna optimering på all 3d-grafik.
“The FX series are, however, pushed by means of forced worse image quality, which the user can not deactivate, even if he wished to. It is somehow paradox that Nvidia advertises the new drivers with the release highlight “enhanced image quality for both anisotropic filtering and anti-aliasing”.”
3D-Center har skrivit en artikel om ämnet här. Personligen har jag lite svårt för att ge medhåll till deras liknelse mellan texturfiltrering och FSAA men i övrigt är det en välskriven artikel även om det inte skulle skadat med jämförande bilder från ett par olika spel.