NZXT fortsätter att utveckla nya datorchassi och när vi senast kikade på deras Trinity-modell var det en positiv överraskning, speciellt i dess design. NZXT har fortsatt på samma linje och lanserat ännu ett stilrent chassi vid namn Lexa.
Än en gång tittar vi närmare på ett chassi från NZXT, en av de lite mindre chassitillverkarna på marknaden. Deras senaste chassi, Lexa ingår som sin syster Trinity, i NZXTs ”Classic Series” som har en lite mer stilren design än deras andra chassin. Men till skillnad från Trinity har Lexa en lite högre prislapp, detta vägs dock upp enligt NZXT med ett symmetriskt och luxuöst chassi i aluminium med många smarta funktioner.
Men en sak som är klar är att NZXT kommer nå en mycket bredare publik med detta chassit.
NZXT Lexa : Specifikationer
|
|
Lådtyp: |
Miditower
|
Sidpanel: |
Sidpanel med fönster och fläkt
|
Dimensioner: |
220.0 mm ( W ) x 569.0 mm ( D ) x 522.0 mm ( H )
|
Moderkort: |
12″ x 9.6″ (ATX),
9.6″ x 9.6″ (Micro ATX) (Baby AT) |
Kylningssystem: |
120*120*25 mm fläkt bak (blå LED)
120*120*25 mm fläkt fram (blå LED) 120*120*25 mm fläkt på sidpanelen 80*80*25 mm i toppen |
Färg: |
Svart
|
Vikt: |
5.8 Kg
|
Material: |
1.0 mm SECC
|
Interna enheter:
|
5 x 3.5″
|
Externa enheter:
|
5x 5.25″, 1 x 3.5″
|
Övrigt: |
Temperaturdisplay i fronten
Extremt blank lack |
Pris: |
1449:-
|
NZXT har varit generösa med tillbehören och har skickat med tysta fläktar till alla fläktplatser vilket uppskattas. Eftersom chassit är byggt helt i aluminium väger det mindre än de flesta miditower med sina 5.8 kg. Man får även med en bärsele som, tillsammans med vikten, blir perfekt för den frekvente LANaren.
Fem interna och två externa 3.5”-platser borde de flesta klara sig med och även de fyra 5.25” platserna borde räcka för de flesta. NZXT skickar lådan i en väl påkostad kartong med bilder tryckta på sidorna.
Utsidan kan kännas mer eller mindre viktig beroende på vem man frågar, men det är inget snack om saken att NZXT har lagt ner mycket tid på utsidan av detta chassi. Med sin spegelblanka finish och symmetriska design känns chassit mycket exklusivt och väl påkostat. NZXT har även i detta chassi valt att placera de externa portarna för hörlurar, mic, USB och firewire på höger framsida. Detta bidrar till den stilrena designen och man slipper massa portar eller extra luckor på framsidan.
På framsidan hittar man de tre temperaturdisplayerna bakom ett rökfärgat fönster som passar riktigt bra in med den blanka svarta färgen som täcker resten av chassit. Man har även valt att sätta startknappen utanför luckan vilket jag tycker är bra så man slipper öppna den varje gång man ska starta datorn. På luckan sitter även lamporna som är tänkta för power och hårddiskarna, vilka passar in med den övriga stilen bra och sticker inte ut på något sätt.
För att inte luckan ska åka upp av sig själv har de satt magneter som håller luckan på plats vilket ökar på kvalitetskänslan. Öppnar man luckan kommer man åt de externa enheterna och även resetknappen. NZXT har även i detta chassi valt att göra delarna bakom luckan i fronten blanka och dett passar bra in med chassit i övrigt.
På baksidan sitter det en ram fastskruvad som är till för att ordna upp sladdarna till skärm, tangentbord o.s.v. Ramen håller samma runda form som framsidan och ger ett trevligare och mer symmetriskt helhetsintryck.
För att kunna ta loss sidopanelen behöver man skruva upp två skruvar, men dessa kan man lägga undan då handtaget klarar av att hålla kvar den galant. Insidan ser ganska vanlig ut och har ett hårddiskrack som är vridet 90º vilket tidigare har visat sig fungera bra. Hårddiskarna monterar man med hjälp av skenor som man bara trycker på hårddisken, inga verktyg behövs vilket är mycket smidigt. Samma system används även till 5.25”-enheterna och de externa 3.5” enheterna och skapar en mycket angenäm miljö att jobba i.
Men två stycken externa 3.5” platser känns lite mycket med tanke på att det är så gott som ingen som använder disketter längre. De fyra 5.25” platserna klarar de flesta sig på om man inte har ovanligt många enheter.
Inte heller till PCI-platserna behöver man verktyg, utan man använder en spak som spänner fast korten. Om man mot förmodan inte skulle tycka om denna smarta lösningen eller att det inte skulle fungera med ett av expansionkorten kan man plocka bort den och använda det klassiska systemet med skruvar. Om man väljer att använda skruvar har de satt hål i plåten, som vanligtvis sitter i vägen, för att man lättare ska kunna komma åt och skruva.
Kylningen är väl tilltagen på detta chassi. NZXT har valt att sätta ett luftfilter framför den stora 120mm fläkten som har som jobb att kyla hårddiskarna, filtret kan man plocka loss och göra rent, vilket är mycket uppskattat då damm på komponenterna försämrar kylningen. Det sitter även en 80mm fläkt i bottnen på chassit som också skyddas av ett dammfilter.
En 120mm fläkt som lyser blått baktill tar hand om den varma luften tillsammans med en 80mm som är monterad i toppen av lådan.
Det medföljer även en 120mm fläkt till fönstret på sidan av datorn, också den med filter framför. Även denna fläkt lyser med ett blått sken vilket säkert uppskattas mer av vissa än andra.
NZXT skickar med tysta låghastighetsfläktar till alla platser vilket känns mycket bra då man slipper lägga ut mer pengar på extra fläktar.
Själv gillar jag stilen på Lexa-chassit starkt, NZXT har lyckats bra med att ta fram ett unikt chassi som samtidigt känns stilrent. Men ändå har de verkligen fått fram den exklusiva känslan utan att för den delen ha ett för högt pris.
Den blanka lacken som täcker hela chassit är stilig, men som vanligt med blanka saker är den svår att hålla ren, det blir mycket lätt fingeravtryck och fettfläckar.
Man behöver verkligen inte många verktyg för att sätta ihop ett fungerande system i denna låda, det är inte många chassin som är så ”verktygslösa” som detta.
Vikten på lådan är mycket låg och slår de flesta andra chassin i klassen med sina 5.8kg. Även om aluminium gör att lådan blir mindre tålig mot stötar så känns denna riktigt robust. Jag hittade heller inga vassa kanter som satt farligt till eller liknande.
Kylningen är väl tilltagen och de har skickat med fläktar till alla platser. Att de även har satt filter framför alla insugsfläktar bidrar till att chassit känns extra exklusivt.
NZXT Lexa
|
Fördelar: Nackdelar: |
I och med detta riktigt trevliga chassi har NZXT verkligen fått en högre plats hos mig jämfört med innan och sina lite väl extrema chassin. Med ett riktigt exklusivt chassi och en förhållande låg prislapp har jag valt att sätta utmärkelsen ”Redaktörens val” på NZXT Lexa.
NZXT Lexa