Hem Blogg Sida 4376

Duron fortfarande snabbast?

0

När Intel släppte sin Celeron 1200MHz så skulle den ta upp kampen med AMD´s Duron 1200MHz. Så var i det i alla fall tänkt, men nu går det ju inte alltid som det var tänkt. Duron körde ifrån Celeron med hästlängder och man kunde konstatera att man fick mest kraft för pengarna om man köpte Duron. Nu har Intel trissat upp frekvensen på sin Celeron och den uppgår numera till 1300MHz. Det återstår bara att se ifall 1300MHz Celeron kan ta upp kampen med 1200MHz Duron. Som tur var kan ni hitta en jämförelse mellan de båda hos Tomshardware .

Läs recensionen och jämförelsen hos Tomshardware

Diskutera nyheten i vårt forum.

Blizzard skriver avtal med DivX

0

Blizzard Entertainment är som vi alla vet kända för sina otroligt välrenderade videosekvenser. Vad de inte varit så bra på är dock att få ned filstorleken på det som de gör. Nu ska de fixa detta genom att skriva ett avtal med DivXNetworks som låter dem använda deras videokomprimeringsteknik (slå den som uppfann ett så långt ord) för mpeg-4 kallad DivX. Blizzard Entertainment är det första företag som licensierar DivX och de tänker använda det flitigt i framtida speltrailrar till Warcraft III & World of Warcraft. DivX ger kanske lite sämre bild-kvalitet men det ger också mer praktiska filer.

DivX Networks

Diskutera nyheten i forumet

Det blir en uppföljare till !

0

Nu är det klart att det inte blir några expansioner till Commandos 2. Ni som hade hoppats på detta ska dock inte gå omkring med sura munnar för istället blir det en uppföljare till. Pyro är nu stolta över att kunna säga att det blir ett Commandos 3. Nästa spel i serien ska tydligen använda samma isometriska motor som 2an.

Shuttle AV40/R

0

Det handlar om moderkort! Allt sedan DDR-moderkort till Pentium 4 introducerades har det bara rullat på, och så som allt annat i IT-världen som rullar i en enorm fart gör även moderkortens utkomst detta. Killarna på OverClockedCafe har gjort en recension av moderkortet Shuttle AV40/R som tidigare nämnt är avsett för pentium-processorer. Så vad kan sägas om detta moderkort? Ja, några av specifikationerna ser ut enligt följande:

Chipset
(North) VIA P4X266
(South) VIA VT8233

5 x PCI slots
VIA AC’97 2.1 compliant CODEC
3 184pin DDR DIMM Slots

Man har testat moderkortet tillsammans med en P4 1,4 GHz, Kingmax DDR 333MHz 256MB, ASUS V7700 Deluxe, IBM 75GXP 30GB mm. Testen har utförts i bla SiSoft SANDRA Pro, Quake II Arena (1.17) Demo 001, STREAM mfl.

Läs hela recensionen här.

Diskutera nyheten i forumet.

Avkopplat: Ti4800?

0

Efter ett antal
förseningar av GeForce FX väntar vi fortfarande med spänning på att se vad
nVidia ska göra för att bekämpa ATis ovanligt starka produktserie bestående
av Radeon 9500 Pro, Radeon 9700 och Radeon 9700 Pro.

Eftersom det var
ett tag sen nVidia släppte ett nytt kort så byggde deras kort
på chip som
"bara" hade stöd för AGP 4x. Eftersom bara själva
uttrycket "AGP 8x" säljer
en hel del produkter till den oinformerade massan så vill nVidia givetvis
vara med på spelplan med ett par "AGP 8x-kort". För
mer om AGP 8x’s "nytta"
bör ni läsa denna artikel
innan ni läser vidare. Att nVidia väljer att lansera nya produkter
med stöd
för AGP 8x är inget i sig att klaga på trots "onödigheten" i
AGP 8x.
Det som skapar
förvirring här är namnen de valt åt sina produkter och inte minst en alldeles
för proppfull GeForce4-serie.
Låt oss ta en titt på vad GeForce4-serien innehåller för tillfället.

  • GeForce 4 MX 420 64 MB PCI
  • GeForce 4 MX 440 64 MB PCI
  • GeForce 4 MX 440 128 MB PCI
  • GeForce 4 MX 420 64 MB
  • GeForce 4 MX 420 128 MB
  • GeForce 4 MX 440 64 MB
  • GeForce 4 MX 440 128 MB
  • GeForce 4 MX 440 SE 64 MB
  • GeForce 4 MX 440 SE 128 MB
  • GeForce 4 MX 440-8x 64 MB
  • GeForce 4 MX 440-8x 128 MB
  • GeForce 4 MX 460 64 MB
  • GeForce 4 MX 460 128 MB
  • GeForce 4 Ti 4200 64 MB
  • GeForce 4 Ti 4200 128 MB
  • GeForce 4 Ti 4200-8x 64 MB
  • GeForce 4 Ti 4200-8x 128 MB
  • GeForce 4 Ti 4400
  • GeForce 4 Ti 4600

(Förutom ovan
nämnda kort finns det fler tillägg som dock är ovanligare. Tex. finns det
enstaka
tillverkare som på "egen hand" släppt GeForce 4 MX 420-8x, GeForce 4 MX 460
PCI och modeller med andra minneskonfigurationer än ovan osv.)

Ser detta ut som en produktserie som verkligen behöver ett tillägg på tre
kort till? De tre korten vi talar om är följande:

  • GeForce 4 Ti 4800SE 64 MB
  • GeForce 4 Ti 4800SE 128 MB
  • GeForce 4 Ti 4800

Hur ska en vanlig användare placera dessa kort då? Numret 4800 indikerar ju
bortom allt tvivel att kortet bör vara bättre än Ti4400 och Ti4600. Vidare
står "SE" traditionellt sett för "Special/Second Edition" vilket indikerar
en förbättring över "icke-SE" produkter. Som vi ska visa nedan har nVidia istället
valt att leka uppochnervändavärlden istället.

GeForce 4 Ti 4800SE
är inget annat än ett GeForce 4 Ti 4400 med AGP 8x. Dessutom finns det versioner
av Ti4800SE med bara 64 MB RAM, något som inte finns tillgängligt
på Ti4400. Dvs. om en användare idag går ock köper ett Ti4800SE kan han i värsta
fall få ett sämre kort och i bästa fall får han ett likvärdigt. Den som däremot
"uppgraderar" från ett Ti4600 till ett Ti4800SE kommer få en kalldusch då
han märker att det nya kortet är en bra bit sämre än det han hade
innan. Ti4800 är ett Ti4600 med AGP8x så även här blir en "uppgradering" från
ett Ti4600 helt menlöst då det de facto är lika snabba.

Personligen tycker
jag man kan summera det hela med ett ord: "bondfångeri".

Vissa tillverkare
har försökt ändra lite på namnen tex. har vi sett versioner som Ti4680 vilket
iofs. ger en mer ärlig bild om skillnaderna. Men som sagt en produktserie
som redan är fylld till bredden mår inte bra av att fyllas ut ytterligare
genom att tillverkarna väljer olika benämningar på identiska produkter.

nVidias amerikanska
marknadsföringsteam har en lite mer jordnära position verkar det som, där
har korten fått de väldigt ärliga namnen: Ti4400 with AGP 8x (motsvarande
Europeiska Ti4800SE) och Ti4600 with AGP 8x (motsvarande Europeiska Ti4800).
Varför de valt att skona den amerikanska marknaden vet bara nVidia själva
och våra försök att få dem att kommentera röran har ignorerats.

Men oavsett kortens
namn så frågar vi oss verkligen vilket syfte nVidia tänker sig fylla genom
att ha en GeForce4-serie som består av närmre trettiokort om man inkluderar
de bärbara varianterna. Ett problem som har kommit med tiden är att, eftersom
korten inte lanserades samtidigt, vissa äldre kort kostar mindre än nyare
trots att de i själva verket är bättre.
Tex. kan man stöta på GeForce 4 MX-varianter som är dyrare än GeForce 4 Ti4200
64 MB trots att det sistnämnda kortet är väldigt överlägset.
Givetvis orsakar detta också att många kort med ganska vitt skilda nivåer
av prestanda tvingas att trängas inom samma prisnivå vilket är ytterligare
en förvirrinsgfaktor.

Vi hoppas att
denna artikel ska hjälpa er att inte begå de misstag som en del personer
redan gjort med sina "uppgraderingar" från Ti4400/4600 till Ti4800SE/4800.
Tex. har vi en användare i vårt forum som åkt på en nit genom att få ett
Ti4800SE tillbaka på garantin för sitt Ti4600 i tron om att han skulel få
ett likvärdigt eller bättre kort.
Men misstolka för all del inte detta som generell kritik mot nVidia eller
själva tekniken i nVidias GeForce 4 Ti-serie. GeForce 4 Ti4200 är fortfarande
ett av de mest prisvärda kort vi sett på längre.

/ Anton "UndaC" Nilsson

Hardware-TEST testar nVidias referens GeForce 3 Ti200

0

Hardware-TEST har recenserat ett GeForce 3 Ti200 direkt som kommer direkt från nVidia. Detta kort visar att Ti200-korten ej behöver någon aktiv kylning och använder sig endast av en kylfläns. Kortet har samma frekvenser som de andra Ti200-korten dvs att GPU’n ligger på 175MHz och minnet på 200MHz DDR (400MHz). De har gjort en bra jämförelse mellan detta kort och 2 st till, nämligen det vanliga GeForce 3 och “värstingen” Ti500.
Ti200 står kvar som det bästa valet just nu om man ska skaffa ett grafikkort då det oftast går att överklocka till samma klockfrekvenser som Ti500.

Läs recensionen hos Hardware-TEST

Diskutera nyheten i forumet

Civilization III v 1.16f

0

Nu finns det en uppdatering tillgänglig för alla Civ spelare där ute. Denna patch fixar inte bara en hel del, den lägger även till mycket användbart och är starkt rekommenderad till alla som strider om världsherravälde i Sid Meier´s nya superhit. Även om man inte tänker ladda ned någon patch så kan jag säga att sidan är väl värd ett besök med allt vad det innebär med “Daily Screenshots” och “Desktop Themes”. Här följer en del av den mycket långa listan på gobitar i version 1.16f:

-We’ve added an ini file setting, Refresh. To use, open the civilization3.ini and add ‘Refresh=60’. You can try higher frequencies, but 60 is good starting location. If it can’t set the frequency, it will default to what Windows believes it should be. If you are not having monitor or frequency problems, do not use this ini setting.
-Players now receive a message when a wonder is made obsolete.
-There is now a text prompt on using the production queue in the City Display screen.
-Editor: Added Barbarian Combat Bonus to difficulty level tab.
-Editor: Added Cost Factor to difficulty level tab.
-Editor: Added AI unit support bonus to difficulty level tab.
-Editor: Added AI bonus starting units to difficulty level tab.
-Editor: Added AI max. govt. transition time to difficulty level tab.
-Editor: Added corruption modifier to difficulty level tab.
-Editor: Added a number of armies requirement for Improvements and Wonders.
-Editor: Added a small wonder ability checkbox for “Requires a Victorious Army” for Improvements and Wonders.
-Editor: On General Settings, added Border Factor which controls border expansion.
-Editor: On General Settings, added Future Tech Cost.
-Editor: On General Settings, added Min. Tech Turns.
-Editor: On General Settings, added Max. Tech Turns.
-Editor: On General Settings, added Golden Age Duration.
-Editor: Added mission cost to Diplomats and Spies page.
-Added “Color Blind Help” pref (gives the name of the civ in the city title box).
-Added “Ask for Build Orders after Unit -Construction” pref (asks for build orders after every unit construction in all cities).
-Added “Always Start Building Previously Built Unit” pref (cities always start building the last built unit).

Hela listan på ändringar, uppdateringar & tillägg kan finnas här.

Ladda ned patchen här

3Dmark2001 tävlingen börjar hetta till

0

Vi har till vår 3Dmark2001 tävling fått hela 369 bidrag och de slutar inte att strömma in. Nu har även den magiska 10000 poängs gränsen blivit knäckt och det av hela tre olika deltagare (!). I topp ligger för tillfället Stinger med sin Vapochill kylda Athlon XP 1900+ med hela 10324 poäng. Detta är verkligen ett fantastiskt resultat och vill du ser mer info om Stingers och de andra deltagarnas system går det bra att titta närmare i 3Dmark2001 tävlingen.
Ditt eget resultat kan du skicka in här, bra eller dåligt, alla resultat är välkommna.
Lycka till!

/Crew

Diskutera nyheten i forumet.

En väldigt liten chipset kylare från Titan

0

Overclocker Cafe har fixat en recension på Titans chipset kylare TTC-CUV1AB. TTC-CUV1AB är tillverkad av koppar och har en otroligt välslipad bas. Till skillnad från de flesta konkurrenterna så tar denna inte upp en PCI-plats då den har en väldigt låg profil. Fläkten som sitter på flyttar 5.3cfm vid en ljudnivå på 24 dBA. Den verkar hålla sig vid ungefär samma nivå som Tt’s BlueOrb fast vid en mycket lägre ljudnivå, vilket aldrig skadar.

Läs recensionen hos Overclocker Cafe

Diskutera nyheten i forumet

Intel Northwood 2,2GHz@3,0GHz

0

Hysteriskt snabbt!! På en kinesisk hårdvarusite har man lagt ut lite bilder från en överklockning på en P4 2,2GHz som man lyckats skrämma upp i hela 3,0GHz. Hur de har gått tillväga för att uppnå detta framgår inte så tydligt eftersom allt står på kinesiska, men jag listade i alla fall ut att de använde ett ASUS P4S333 Rev 1.01 och 256Mb KingMax DDR333@2,91V samt en Swiftech MCX-462.

Klicka dig DIT och titta på de fina bilderna.

Diskutera nyheten i vårt forum.

Nyheter