Hem Blogg Sida 4476

AMD N-bench

0

När detta släpptes så var det bara tilgängligt ett par dagar. Nu kommer det åter med glans. Detta benchmark program testar främst CPU och 3D Prestandan vilket i sin tur beror på Grafikkortets prestanda.
Du kan ladda hem det här.

SoundBlaster Live! 2

0

Killarna på Warp2Search har funnit en bild på Creatives nästa ljudkort (på tiden). Nya ljudkortet har ny teknologi och nya ingångar osckså. Inget är sagt om det medföljer Frontpanel (Alltså sådan som sitter i en av de stora platserna i fronten). Kika på det här.

Intel utveckar “Light field mapping” teknologi.

0

Från Intel:


“Light field mapping is a method for efficient representation and interactive visualization of surface light fields. This method approximates the radiance data by partitioning it over elementary surface primitives and decomposing each part into a small set of lower-dimensional discrete functions. The resulting light field represenation is compact and can be directly used for hardware-accelerated rendering that accurately conveys the physical realism of the original data at interactive frame rates on a personal computer. Additionally, our representation can be further compressed using standard image compression techniques leading to extremely compact data sets that are up to four orders of magnitude smaller than the uncompressed light field data.”


Videoklipp och referens dokument (.PDF) finns här.

Mer info om Detonator 4

0

Som du kanske hört så har de nya (fortfarande inte släppta eller läckta) Detonator4 OpenGL1.3 support. OpenGL är ett högprestanda 2D/3D grafiskt API (Advanced Programming Interface) som är det enda DirectX utmanaren. OpenGL är Open Source baserat vilket försäkrar kompabilitet över olika platformar och en väldigt bra, stabil och snabb motor för 2D/3D grafik. Nyheterna i OpenGL 1.3 kärnan är följande godbitar:

  • Cube map texturing — for higher quality environment mapping and lighting support
  • Multisampling — for order-independent anti-aliased rendering of points, lines and polygons
  • New texture modes that provide more powerful ways of applying textures to rendered objects:
  • — Texture Add Environment mode
  • — Texture Combine Environment mode
  • — Texture Dot3 Environment mode
  • — Texture Border Filtering mode
  • Compressed texture framework — to allow higher quality textures in less memory regardless of file format

    Som du kanske ser i listan ovan så kommer nya OpenGL 1.3 att ha support för mycket av GeForce seriens hårdvaru stöd, vilket är till fördel för utvecklare då de kan pula in mer och mer nya effekter etc i deras OpenGL baserade spel/program. En tanke är ju en Quake3:Arena patch som lägger till “kubisk omgivnings texturering” eller support för multisamplad anti-aliasing etc.

    Förklaringen av några termer ovan finns i våran ordlista, här.

    Mer information kan du finna på OpenGL.org och tekniska specifikationer finner du i denna .PDF fil (Adobe Acrobat Reader)
    Källa: M3DZone

  • Nya Detonator drivrutiner.

    0

    Nya Detonator Drivrutiner finns nu att ladda hem lite här och var. Den nya versionen är 14.61 och finns att tillgå för SAMTLIGA operativsystem. För er som inte har en susning om vad Detonator är så är det ett drivrutinspaket för Nvidias samtliga grafikkort. OBS. Detta är som vanligt beta drivrutiner och du använder dem på egen risk.

    14.61 för Win9X/Me
    14.61 för WinNT4
    14.61 för Win2K

    AGP artikel

    0

    XtremePCUK har plitat ner en artikel om AGP busen. Ariklen går igenom allt som berör den samt historia och annat smått och gott. Läs den här.

    “If there is one topic guaranteed to cause arguments and controversy amongst computer enthusiasts, it has got to be the subject of the AGP port. Go and visit any popular discussion board, and read the vast number of posts from people trying to get their system to work at 4x speed or with sideband addressing. The whole area of this data transfer bus seems to be shrouded in mystery and laden with a great deal of randomness.”

    AMD AthlonMP vs. Intel Xeon

    0

    AcesHardware har gjort ett prestanda test mellan Dualprocessorn AthlonMP och Intel’s Xeon. Nedan ser du vilka applikationer som prestandan är testad i.

  • Maya
  • 3D Studio Max
  • Truespace
  • Cinema 4D
  • AutoCAD 2000
  • Microstation
  • MP3 Encoding
  • Video Encoding
  • Visual C++
  • KribiBench
  • DIEP
  • ScienceMark

    “Back in June, when we first reviewed the dual-processor Athlon MP platform, we told you we would be working to bring you a head-to-head comparison between the 760MP/Athlon MP and the Pentium 4 Xeon workstations. Today, we have, and we aren’t just comparing one Xeon workstation, but three! That’s right, we’ve worked with Compaq, Dell, and Fujitsu-Siemens to bring you a review of the the Compaq EVO 6000, Dell Dimension 530, and Fujitsu-Siemens Celsius 670 workstations. And last, but certainly not least, let’s not forget the Tyan Thunder K7 dual-Athlon system.”

    Läs hela artiklen här.

  • 2CoolPC System Cooler recension

    0

    Overclocker Cafe har tagit en titt på en systemkylare. Denna systemkylare är dock inte något enkelt såsom en fläkt och inget mer, utan är en fläkt MED en tunnel för luften för att koncentrera flödet mot ett visst ställe. Läs hela recensionen med bilder här.

    “The 2CoolPC system cooler is billed as just that, a complete system cooler. We all (most of us) use case fans to get some cool air in our case and help circulate the air in there. How about channeling that cooler air up off the case base and onto the items you want to cool? And while your at it, let the air be directed upwards. Creating an air flow in the case that helps draw hot air up and out of your case quickly; out through your power supply or a case fan you have mounted as an exhaust.”

    Bytar design

    0

    Vi bytar design nu lördag och imorgon söndag. Vilket kan leda till att alla sidor inte fungerar som de ska men det kommer snart att vara fixat.

    Bokningslista för Nordichardware CS server #2

    0

    Jag har nu lagt upp en bokningslista för Nordichardware #2 där du kan se vilka tider som är bokade. Den hittar du här.

    För att boka servern för t ex klan matcher, eller privata tillställningar så är det bara att först registrera sig här på Nordichardware Gamers, här.
    Och sedan skicka ett e-mail till tom@nordichardware.com där du skriver vilken tid du vill boka, hur många personer och vad ni skall köra. Mycket enkelt med andra ord.

    Go go go!

    Nyheter