Sonys uppföljare till spelkonsolen PlayStation 2 väntas dyka upp på marknaden under mitten av 2006 och vi väntar fortfarande på detaljerade specifikationer för uppföljaren som benämns som PlayStation 3, även om inget officiellt namn publicerats ännu.
Vad vi dock vet är att NVIDIA och Sony har ett nära samarbete vad gäller utvecklingen av Sonys kommande spelkonsol.
Om vi ska lita på de uppgifter X-bit Labs tagit del av ser det nu ut som att vi kan få en fingervisning om vad för grafikkrets som kommer brukas i PlayStation 3 när den dyker upp på marknaden.
Det är på den japanska Internetsajten PC Watch man påstår att PlayStation 3 kommer använda sig av grafikteknologi från NVIDIAs NV40-kärna, men även från den kommande NV50-kärnan
Dock ska grafikkretsen i PlayStation 3 skilja sig nämnvärt från PC-modellerna på flera områden, bland annat genom vilket API som används.
“Still, despite of circuitries of the companys desktop chips found in the GPU, according to NVIDIAs chief Jen-Hsun Huang, the PlayStation 3 GPU has nothing to do with Microsoft Windows, Microsoft DirectX or OpenGL and will use Sonys API for the console.”
I sann Sony-anda kommer även PlayStation 3 förlita sig på teknik från minnestillverkaren Rambus och grafikkretsen ska arbeta tillsammans med XDR DRAM. Det blir första gången NVIDIA producerar en grafikkrets med teknik från Rambus, dock är det kanske inte den sista då XDR DRAM har stora potential även för PC-baserade grafikkort.
Även om detta inte på något sätt är officiella uppgifter låter detta som ett klart tänkbart scenario. Med andra ord kommer ATI och NVIDIA inte enbart kämpa på PC-marknaden med deras kommande grafikkretsar, även på konsolmarknaden blir de bittra rivaler då ATI som bekant ligger bakom grafikkretsen i Microsofts kommande spelkonsol, Xbox 2.