Testsystem och testmetod
Testsystem | |
Processorer | Intel Core i7-3960X @ 3,9 GHz (Turbo Boost och Speed Step avstängt) |
Moderkort | ASUS Rampage IV Extreme (LGA 2011) |
Grafikkort | AMD Radeon R9 270X 2GB AMD Radeon R9 285 2GB AMD Radeon R9 280X 3GB AMD Radeon R9 290 4GB AMD Radeon R9 290X 4GB Nvidia Geforce GTX 770 2GB Nvidia Geforce GTX 780 3GB Nvidia Geforce GTX 780 Ti 3GB Nvidia Geforce GTX Titan Black 6GB Nvidia Geforce GTX 970 4GB Nvidia Geforce GTX 980 4GB |
Minne | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR3-1600C9 (1 600 MHz med 9-9-9-24 1T latenser på alla system) |
Skärm | Sharp PN-K321H |
Nätaggregat | Corsair AX1200i |
Hårddisk | Kingston HyperX 240GB |
Operativsystem | Windows 7 Ultimate 64-bit |
Drivrutiner | AMD Catalyst 14.9 Beta Nvidia Geforce 344.11 Beta |
Testprogram | Middle-earth: Shadow of Mordor Fraps |
Vi har testat spelet med tre olika upplösningar – 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar, med Ultra- respektive High-texturer. Vi har testat spelet med hjälp av dess inbyggda benchmark-verktyg, men alla mätvärden är insamlade med Fraps för att undvika vissa buggar som finns i spelets egen prestandamätning.
Något jag är nyfiken på är hur dessa vedervärdiga budgetkort med extra grafikminne skulle prestera 🙂 Tänker på alla dessa härliga exempelvis El-gigantendatorer som markndsförs som speldatorer men har exempelvis GeForce GT640 fast med 4GB VRAM.
[quote name=”Xeno81″]Något jag är nyfiken på är hur dessa vedervärdiga budgetkort med extra grafikminne skulle prestera 🙂 Tänker på alla dessa härliga exempelvis El-gigantendatorer som markndsförs som speldatorer men har exempelvis GeForce GT640 fast med 4GB VRAM.[/quote]
Hehe ja det är faktiskt lite intressant Xeno 🙂
Riktiga budgetkort skulle dock knäa under av allmänt hög belastning men ett 760 eller 770 med 4GB minne skulle vara mycket intressant att testa. Tyvärr har vi inga sådana i testlabbet för tillfället. :/
Minnesanvändningstabellerna på sida 4 och 6 är likadana. Dessutom stöds inte stycket om att GTX770 får en sån prestandaboost med High-textures istället för Ultra av diagrammen. Fel diagram som visas där med? Något slarvigt test, men intressanta resultat helt klart. 🙂 Intressant hur trenden går mot större minnesbuffertar. Snart kommer inte ens nVidia undan med 256-bit minnesgränssnitt.
[quote name=”ME4ME”]Minnesanvändningstabellerna på sida 4 och 6 är likadana. Dessutom stöds inte stycket om att GTX770 får en sån prestandaboost med High-textures istället för Ultra av diagrammen. Fel diagram som visas där med? Något slarvigt test, men intressanta resultat helt klart. 🙂 Intressant hur trenden går mot större minnesbuffertar. Snart kommer inte ens nVidia undan med 256-bit minnesgränssnitt.[/quote]Hmm vet inte om jag förstår vad du menar ME4ME, vi har inget minnesanvändningsdiagram på sida 4? Vi har på sida 5 och 6 men det är olika diagram, på sida 6 har vi med värden för High-texturer också vilket inte finns i… Läs hela »
Ser att det är jag som har missat att ni lagt in “770 High texturer” (samt 980 och 290X) i diagrammet som i övrigt visar Ultra-textures. Trodde det var samma diagram på båda sidor. Samma gäller minnesanvändningsdiagrammen.
Sida 6 heter ju “Prestandatester – Hightexturer”, så därav att man trodde det att det var just High som visades, men att något blivit fel med diagrammen.
My bad. Fast aningen ologiskt presentationsupplägg kan jag tycka.
Komplett eller Inet borde donera ett GT730 som finns i 4GB-utföranden 🙂
spelade med 5040×1050 so mitt 290 fick sträcka på sig.
att ett år gammalt kort klår nya kort som kostar dubbelt så mycket verkar lite marknadsföringsmässigt konstigt. 🙂
Det här testet säger tyvärr inte så mycket. FPS’n med det inbyggda testet säger inte så mycket om själva flytet när man väl spelar, tänker främst på med Ultra texturerna. Jag körde en hel del med ett GTX780ti och man fick stuttering så fort man tittade runt sig, (snurrar runt med kameran). Samma sak är det med ett 290x eller GTX980 men inte i lika stor utrsträckning. Så fort man rör sig runt lite i den öppna världen så märker man direkt när texturer laddas in på korten med lägre frame buffer. Detta märker man dock inte med Titan som… Läs hela »