Minnesanvändning - VRAM och RAM
Som vi tidigare konstaterat är Shadow of Mordor en minneslukare av rang och nu är det dags att undersöka exakt hur spelet hanterar minnet i din dator, inte bara på grafikkortet utan även ditt RAM-minne.
Vi börjar med att testa ett flertal olika grafikkort med olika minnesmängd i 4K-upplösning där vi konstaterar att Shadow of Mordor drar upp till hela 5,3 gigabyte grafikminne med vårt Titan Black-grafikkort. Övriga grafikkort med 4 gigabyte eller mindre i minnesbuffert får dedikera varenda minnescell till spelets högupplösta ultratexturer. Vi noterar också hur spelet slukar mer och mer RAM-minne när grafikkortsminnet blir begränsat. Det är inte bara grafikkortsprestandan som kan bli en begränsning med ultratexturer, du behöver även tänka på ditt RAM-minne.
Tittar vi istället på skillnaderna mellan de olika upplösningarna med ultratexturer konstaterar vi att systemkraven är ganska pricksäkra. Inget kort med mindre än 5-6 gigabyte grafikminne kommer vara tillräckligt för att rymma dessa extrema texturer. Som vi redan sett i prestandasiffrorna behöver det dock inte betyda att Shadow of Mordor blir ospelbart, men det råder ingen tvekan om att Shadow of mordor är ett synnerligen minneskrävande spel. Vilket vi slutligen kan bekräfta i en jämförelse med två andra grafiskt avancerade speltitlar.
Shadow of Mordor är helt enkelt i en klass för sig när vi mäter användningen av grafikkortsminnet med ultratexturer. Men vad händer då om vi växlar texturinställningen från ultra till high?
Något jag är nyfiken på är hur dessa vedervärdiga budgetkort med extra grafikminne skulle prestera 🙂 Tänker på alla dessa härliga exempelvis El-gigantendatorer som markndsförs som speldatorer men har exempelvis GeForce GT640 fast med 4GB VRAM.
[quote name=”Xeno81″]Något jag är nyfiken på är hur dessa vedervärdiga budgetkort med extra grafikminne skulle prestera 🙂 Tänker på alla dessa härliga exempelvis El-gigantendatorer som markndsförs som speldatorer men har exempelvis GeForce GT640 fast med 4GB VRAM.[/quote]
Hehe ja det är faktiskt lite intressant Xeno 🙂
Riktiga budgetkort skulle dock knäa under av allmänt hög belastning men ett 760 eller 770 med 4GB minne skulle vara mycket intressant att testa. Tyvärr har vi inga sådana i testlabbet för tillfället. :/
Minnesanvändningstabellerna på sida 4 och 6 är likadana. Dessutom stöds inte stycket om att GTX770 får en sån prestandaboost med High-textures istället för Ultra av diagrammen. Fel diagram som visas där med? Något slarvigt test, men intressanta resultat helt klart. 🙂 Intressant hur trenden går mot större minnesbuffertar. Snart kommer inte ens nVidia undan med 256-bit minnesgränssnitt.
[quote name=”ME4ME”]Minnesanvändningstabellerna på sida 4 och 6 är likadana. Dessutom stöds inte stycket om att GTX770 får en sån prestandaboost med High-textures istället för Ultra av diagrammen. Fel diagram som visas där med? Något slarvigt test, men intressanta resultat helt klart. 🙂 Intressant hur trenden går mot större minnesbuffertar. Snart kommer inte ens nVidia undan med 256-bit minnesgränssnitt.[/quote]Hmm vet inte om jag förstår vad du menar ME4ME, vi har inget minnesanvändningsdiagram på sida 4? Vi har på sida 5 och 6 men det är olika diagram, på sida 6 har vi med värden för High-texturer också vilket inte finns i… Läs hela »
Ser att det är jag som har missat att ni lagt in “770 High texturer” (samt 980 och 290X) i diagrammet som i övrigt visar Ultra-textures. Trodde det var samma diagram på båda sidor. Samma gäller minnesanvändningsdiagrammen.
Sida 6 heter ju “Prestandatester – Hightexturer”, så därav att man trodde det att det var just High som visades, men att något blivit fel med diagrammen.
My bad. Fast aningen ologiskt presentationsupplägg kan jag tycka.
Komplett eller Inet borde donera ett GT730 som finns i 4GB-utföranden 🙂
spelade med 5040×1050 so mitt 290 fick sträcka på sig.
att ett år gammalt kort klår nya kort som kostar dubbelt så mycket verkar lite marknadsföringsmässigt konstigt. 🙂
Det här testet säger tyvärr inte så mycket. FPS’n med det inbyggda testet säger inte så mycket om själva flytet när man väl spelar, tänker främst på med Ultra texturerna. Jag körde en hel del med ett GTX780ti och man fick stuttering så fort man tittade runt sig, (snurrar runt med kameran). Samma sak är det med ett 290x eller GTX980 men inte i lika stor utrsträckning. Så fort man rör sig runt lite i den öppna världen så märker man direkt när texturer laddas in på korten med lägre frame buffer. Detta märker man dock inte med Titan som… Läs hela »