AMD:s Ryzen-processorer ser upp till 28 procent prestandaökning i spelet Rise of the Tomb Raider efter spelets senaste uppdatering.

Spelutvecklaren Crystal Dynamics har släppt en uppdatering till Rise of the Tomb Raider som bland annat ska ge AMD:s senaste processorserie ett prestandalyft. System med Ryzen-processorer uppges se upp till 28 procent prestandaökning med grafikinställningarna “medium” eller “high”.

Rise of the Tomb Raider

Denna prestandaökning ses dock endast i upplösningen 1 920 x 1 080 och i DX12-läge, i DX11 är läget mer eller mindre oförändrat och i den högre upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar så ser alla processorer som tyska hemsidan Gamestar testat en mindre prestandaförlust. Förutom Ryzen 5 1500X som med den nya uppdateringen har hoppat upp från 62 bildrutor per sekund till 75 bildrutor per sekund i Gamestars test.

Bättre flertrådsoptimering – prestandaknuff även för Intel?

Anledningen till denna prestandaökning ska enligt Crystal Dynamics vara att man nu har förbättrat spelets användning av flera processorkärnor och trådar. Flertrådsoptimeringen blir även tydligast i Directx 12.

“Rise of the Tomb Raider splits rendering tasks to run on different threads… By tuning the size of those tasks – breaking some up, allowing multi-core CPUs to contribute in more cases, and combining some others, to reduce overheads in the scheduler – the game can more efficiently exploit extra threads on the host CPU.” – Crystal Dynamics

Eftersom optimeringarna till stor del hänger på just flertrådsarbete är samtidigt frågan till vilken grad även Intels mer påkostade processorer påverkas av uppdateringen.

Rise of the Tomb Raider är även en del av Nordichardwares CPU-testsvit, och därför kommer vi även se över den nya uppdateringen inför kommande processortester.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Stormense
7 Årtal sedan

Så vi som spelar i 4K kommer inte märks någon skillnad eller kanske tom sämre?