Spelprestanda - på gränsen till för lite?

Spelprestanda
Testapplikationer: Futuremark 3DMark 11
Unigine Heaven
Crysis 2
Starcraft 2
Borderlands
DiRT 3
Civilization V
Diablo III
Testfokus: Prestanda i spel. Medan processorprestandan oftast räcker och blir över för majoriteten användare så är grafikprestanda alltid en bristvara, framförallt i bärbara datorer. Här testar vi vad datorerna klarar av att leverera i spel, såväl som i de syntetiska testsviterna från Futuremark.

Game_3DMark11

Vi ser en bottenplacering för Intels ultrabookprocessor i 3DMark 11 och lägger sig runt 16 procent efter HD 4000 i Core i7-3610QM där grafikdelen har tillräckligt med utrymme för att sträcka på benen. Första generationens ultrabook-processorer stödjer som bekant in DirectX 11 och hittar inte ens in på kartan.

Game_UnigineHeaven

Det är ungefär samma skillnad som i förra testet som vi ser i Unigine Heaven. Resultatet är allt annat än dåligt med tanke på att det är inte integrerad grafikkrets som delar på 17W med en kraftfull CPU.

Game_Crysis2

Med entusiastinställningar är det inte rättvisa resultat för någon av datorerna som passerat testlabbet. Men vi får ändå en fingervisning om var den nya generationens ultrabook ligger. Vi ser prestanda som liknar den i AMD A6-serien och förra generationens APU:er.

Game_Starcraft2

Starcraft 2 som är extremt beroende av processorkärnorna hålls faktiskt tillbaka av grafikdelen som inte når riktigt hela vägen fram. Spelet är oftast spelbart men när det händer för mycket på en gång upplever vi väldigt fort att bildfrekvenserna dippar. Med de lägsta inställningarna får vi dock ett bra flyt i spelet.

Game_Borderlands

I Borderlands ser vi samma sak som tidigare och prestandaskillnaden mot förra generationen är inte så stor som vi hade hoppats på. Core i5-3317U och HD 4000 faller kort och kan inte anses klara av att driva spelet med spelbara frekvenser. Likt Starcraft 2 går det spela med de lägsta inställningarna, men även då är det på gränsen.

Game_DiRT3

Här ser vi den lägsta skillnaden mot förra generationen hittills och prestandan är bara marginellt bättre. Värt att notera är att förra generationens ultrabooks bara drev spelet i DirectX 10, vilket kan förklara varför skillnaden är så låg. Tittar vi på Core i7-3610QM är det tydligt att HD 4000-grafiken inte kan sträcka på benen ordentligt i det strömsnåla formatet.

Game_Civilization5

Slutligen har vi Civilization V och här ser vi faktiskt det bästa resultatet hittills för den strömsnåla processorn med tillhörande grafik. Den här titeln är dock hänsynslös mot integrerade grafikkretsar, där inte en enda av de vi testat lyckats leverera spelbara bildfrekvenser.

Kan en ultrabook driva Diablo III?

Vi planerar att implementera Diablo III i vår testsvit för bärbara datorer och arbetet pågår att ta fram en bra testmetodik för spelet. Medan vi inte är riktigt färdiga, kändes det fel att utelämna Diablo III i en artikel som denna.

Vi loggade vi resultatet med Fraps när vi spelade igenom uppdraget “The Siege of Bastion’s Keep – Light the Beacons” på Nightmare. Att vi valde det här uppdraget baseras på att det är mycket som pågår i bakgrunden konstant, samt att vi får ett närmast konstant flöde av fiender att slå oss igenom.

Diablo_IIISettings_1

Vi testade först spelet med standardinställningar och ändrade upplösningen till 1 366 x 768, den vanligaste för ultrabooks och inte minst bärbara datorer överlag. Slutresultatet blev 24,52 FPS vilket borde anses vara spelbart i en hack’n’slash-titel som Diablo III, men det är högst subjektivt vilket flyt man vill ha, självklart är 30 FPS och uppåt optimalt. Problemet var att bilden ibland frös till i knappt en sekund. Då Diablo III endast går att spela online innebär det att om bilden fryser till kan det innebära en snabb död, när fienderna fortsätter att attackera dig.

Settings_2

Inställningarna i Diablo III påverkar inte utseendet på spelet allt för mycket, vi sänkte därför detaljnivån så lågt det gick och slog på Low FX, men behöll samma upplösning som tidigare. Överlag påverkades prestandan marginellt och vi fick i genomsnitt 27,69 FPS. Den här gången frös dock aldrig bilden och vi fick ett flyt det gick att spela med under hela sessionen utan någonting värt att anmärka på – förutom den låga bildfrekvensen.

Klarar man av att spela med låga inställningar och strax under 30 FPS konstant, så går det spela Diablo III på en andra generations ultrabook. Undertecknad anser att spelkänslan blir lidande med så låga inställningar och bildfrekvenser, men det borde fungera för att stilla den värsta spelabstinensen om man är bortrest och en ultrabook är det enda som finns att tillgå.

ULV Ivy Bridge HD 4000 – når inte riktigt hela vägen fram

Alla spel är inte lika förlåtande till låga bildfrekvenser som Diablo III, vilket är synd då HD 4000 inte når riktigt hela vägen fram i sitt nya strömsnåla utförande. Intel har spikat TDP-värdet till 17W som både processor och grafikdel ska samsas om, vilket gör att grafikdelen aldrig uppnår sin sanna potential.

HD 4000 gav oss nytt hopp om att kunna spela spel på en ultrabook när vi testade den första gången, tyvärr hoppades vi på för mycket. Skillnaden från förra generationen ultrabook ligger på upp till 50 procent, men det kan också vara så lite som 10 procent det handlar om. Det är utan tvivel en klar förbättring, men återigen hade vi väntat oss mer.

Subscribe
Notifiera vid
6 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
UT_lol
12 Årtal sedan

En utomordentlig artikel och genomgång som täcker många (om inte alla) viktiga aspekter hos ultrabooks! Tack för det! 🙂 En synpunkt ang. “normalisering” av batteritid/Wh, en mer intressant jämförelse skulle vara om ni mätte hur mycket en får ut under en fulladdning av batteriet. T.ex. antalet bilder (frames) som datorn hinner visa tills batteriet dör. Det blir alltså batteritiden multiplicerad med FPS * 60. Då vet man produktiviteten under en körning.Självklart blir det inte mindre komplicerad att i vissa fall inte går att mäta på det här sättet, t.ex. “Reader test” som ni kör. Det kan också falla vid de… Läs hela »

UT_lol
12 Årtal sedan

[quote name=”Jacob Hugosson”]Jag tror jag förstår vad du menar, rent spontant tror jag inte det blir någon skillnad hur lång tid batteriet räcker i alla fall i speltestet vi använder för att mäta batteritiden. Däremot skulle det bli stora skillnader när man “normaliserar” batteritiden efter batteriets kapacitet.[/quote]Jag kan visa ett exempel där det gör skillnad. Om vi jämför Toshiba Satellite L855D mot Samsung NP900X3C i Crysis så får vi följande resultat:Edit:https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Arz40QgpobeEdGJmdXBnY0E2R2d4Tl93YnJGLWc0SUE Alltså betyder det att man har fått ut mer ur Toshiba-datorn. Jag menar att på det här sättet kan man jämföra de olika datorers prestation per laddning. [quote name=”Jacob… Läs hela »

Dravond
12 Årtal sedan

Jag finner Anti theft intressant men med lite små frågor som tex vad händer om någon får tag i din kod och “for the lulz” låser din dator… Eller på annat sätt kommer åt (typ databas hack etc).. Jag finner dessa system intressanta inte så mycket för egen del men mer för övriga familjemedlemmar enda “problemet” är som sagt fortfarande priset. det är väldigt många som fortfarande går och köper 3-5k datorn på “el-snabbköpet”. Dock har jag långsamt bankat in “bättre att köpa hyfsad (dyrare) dator vart 4e år än en kass varje…” dessa ultrabooks verkar vara lite underpresterade fortfarande,… Läs hela »