ATI använde sin förenade shader arkitektur för första gången under utvecklingen av Xenos, grafikkretsen i Microsofts Xbox 360 spelkonsol. Inom ett par månader kommer vi få se de första grafikkorten på PC-marknaden med denna förenade shader arkitektur denna gång under AMDs varumärke. Men det verkar som att vi kan vänta oss ännu en marknad som tar del av denna intressanta grafikkretsarkitektur, den mobila marknaden. STMicroelectronics ska nämligen licensiera AMDs förenade shader arkitektur och integrera denna i sin mobila plattform Nomadik.
ST has licensed AMDs OpenGL ES 2.0 compliant 3D and OpenVG 1.0 vector graphics core engine and related software. R&D teams from AMD and ST will work closely together to integrate AMDs unified shader-based technology into Nomadik devices for the next generation of high-end feature phones, smartphones and other portable multimedia devices. The combination of Nomadik and AMD graphic technology is expected to considerably improve image quality while delivering industry-leading battery life.
Exakt när och i vilken omfattning STMicroelectronics kommer att lansera de första produkterna med AMDs grafikkretsteknik är ännu inte klart. Men utan tvekan kommer den mobila marknaden få betydligt högre grafisk prestanda inom en ganska snar framtid. En marknad som för övrigt NVIDIA också satsar mycket på.