TEST AMD:s nya prestandaserie Radeon HD 6900 är årets sista stor produktlansering på komponentmarknaden. Med sin nya Cayman GPU har AMD sikte på de riktig krävande spelarna och Radeon HD 6950 samt Radeon HD 6970 är förmodligen de två kort som skiljer sig mest från tidigare generationer, något som kan vara på både gott och ont.
AMD har med sin nya grafikkortsarkitektur Northern Islands tvingats göra en hel del kompromisser. Tanken när man lanserade sin Evergreen-familj och Radeon HD 5000-serien i oktober förra året var att man vid denna tiden [Läs: idag] skulle stå närmast klara med en ny färsk grafikkortsarkitektur tillverkad på 32-nanometerteknik.
Kräftgången hos halvledartillverkaren TSMC har dock fortsatt och en strulande 40nm process följdes upp med att man helt sonika beslutade sig för att stryka sin 32nm process ur planeringen. Fokus flyttades istället direkt till 28nm från dagens 40nm, en tillverkningsteknik som ligger betydligt längre in i framtiden än vad som är bekvämt för vare sig AMD eller NVIDIA.
Det behövdes en utfyllnadslansering innan man kunde dra nytta av den nya 28nm-tekniken och det blev helt enkelt till att vrida och vända på det man redan hade åstadkommit med 40nm-tekniken för att hitta brister eller möjligheter att optimera sin arkitektur.
Ska vi vara lite elaka kan vi säga att det för NVIDIA varit en ganska angenäm uppgift. Deras Fermi-arkitektur och GeForce GTX 400-serie var allt annat än väloptimerad och även om man haft det tungt under en längre tid har man med GTX 500-serien verkligen visat vad Fermi-arkitekturen är kapabel till.
AMD å sin sida hade redan med Evergreen en ganska väloptimerad arkitektur och med samma tillverkningsteknik är det bara så mycket man kan göra för att förändra en krets prestanda utan att kostnader skenar eller effektiviteten ger vika. Första försöket såg vi med mellanklasskorten i Radeon HD 6800-serien. Två mycket kapabla kort som plockade poäng med fina funktioner och konkurrenskraftiga priser. Men egentligen hade det inte hänt särskilt mycket i den nya Barts-kärnan. AMD hade stuvat om lite där och optimerat lite här, men den största prestandaförbättringen kom oftast från kortens högre klockfrekvenser.
När AMD nu tar sikte på prestandamarknaden med sin Cayman GPU har man vågat ta ut svängarna lite mer. Även om arkitekturen till mångt och mycket liknar sig vid Evergreen och dagens Cypress GPU finns det faktiskt flera tydliga skillnader, vilket åtminstone på pappret kan ses som något av en chansning från AMD:s sida. Idag ska vi ta reda på om detta är en chansning som går hem eller ett höftskott som missar målet.
Vi var inte de enda att bli förvånade över NVIDIA:s snabba introduktion av GeForce GTX 580. Det gröna lägret hade varit närmast förudmjukade under ett helt år och lanseringen av deras Fermi-arkitektur var inte riktigt vad man hade hoppats på. Men en lyckad lansering av GeForce GTX 460 gav företagets ingenjörer vind i seglen och efter säkerligen ett antal friska kvartssamtal med hetlevrade vdn Jen-Hsun Huang gjorde man en remarkabel återkomst i början på november när det nya flaggskeppet GeForce GTX 580 sjösattes.
NVIDIA hade lärt sin läxa och på oväntat kort tid lyckats optimera sin arkitektur på ett ganska föredömligt sätt. GF110 grafikkretsen är fortfarande något av en best, men en betydligt mera raffinerad sådan som landat precis lagom till julhandeln.
Utan någon officiell bekräftelse från AMD – vilket vi knappast förväntar oss – kan vi trots allt vara ganska säkra på att tillverkaren verkligen inte hade väntat sig att NVIDIA skulle klämma ur sig ett nytt flaggskepp på bara 7 månader efter sin första lansering. Detta är något som styrks i AMD:s eget pressmaterial där tillverkaren mycket riktigt jämför sina nya alster mot NVIDIA:s förra generations grafikkort, GeForce GTX 470 och GeForce GTX 480.
Ganska omgående visar AMD svart på vitt – eller grönt på rött – att deras nya prestandagrafikkort inte kommer att vara kapabla att stå emot NVIDIA:s nya alster i ren prestanda.
Diagrammet ovan kommer alltså från AMD själva och säger oss två saker, GeForce GTX 580 är och kommer med största sannolikhet fortsätta att vara marknadens snabbaste singel-GPU-grafikkort en bra tid framöver. Samt att förseningen av Radeon HD 6990 nog smärtar AMD mer än vad vi kanske väntat oss.
Detta betyder givetvis inte att allting är förlorat – inte på långa vägar. AMD fortsätter att jobba med effektiva processorarkitekturer och Cayman är ett ypperligt bevis på detta. Det är dags att ta redo på exakt hur man resonerat och varför Cayman är extra intressant sett till AMD:s designfilosofi.
I kampen med NVIDIA på grafikkortsmarknaden har AMD länge haft rollen som den tekniska kampsportaren medan NVIDIA slungat på som en tungviktsboxare med mindre finess men rejäl råstyrka. De två tillvägagångsätten har båda sina för- och nackdelar där NVIDIA i regel haft de kraftfullaste grafikkretsarna, men också de som varit dyrast att tillverka och för den delen även att driva rent energimässigt.
AMD har satsat på mindre kretsar som inte bara varit relativt kraftfulla i sig själva, de har även varit väl anpassade för att användas i par på grafikkort med dubbla GPU:er. Något som gjort att man trots allt kunnat skryta med marknadens kraftfullaste grafikkort, även om det varit med hjälp av två grafikkretsar.
Med Cayman och Radeon HD 6900-serien börjar dock AMD tumma något på sin tidigare linje. Trots att man faktiskt dragit ner på antalet streamprocessorer mot föregående generation har man byggt muskler på annat håll med en kraftigare back-end och fler SIMD-enheter. Resultatet är en GPU som tillverkas av drygt 2,64 miljarder transistorer vars yta mäter 380 kvadratmillimeter, betydligt större än Cypress och åtminstone lite närmare de 3 miljarder transistorer NVIDIA använder i sin GF110 GPU.
|
Cayman
(HD 6900) |
Barts (HD 6800) |
RV870/Cypress
(HD 5870) |
GF110
(GTX 580) |
Tillverkningsteknik | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm |
Kärnstorlek | 380 mm2 | 255 mm2 | 334 mm2 | 529 mm2 |
Transistorer | 2 640 miljoner | 1 700 miljoner | 2 150 miljoner | 3 000 miljoner |
NVIDIA vill i vanlig ordning inte ge några exakta uppgifter för kretsstorleken på sina GPU:er men enligt mätningar ska man ligga på drygt 520 kvadratmillimeter vilket trots allt betyder att Cayman är lite drygt 30% mindre än konkurrenten från NVIDIA. Denna kalkyl förklarar ganska tydligt varför AMD inte väntar sig kunna mäta sig med NVIDIA i ren prestanda, men det visar också att det gröna lägret får betala bra mycket mer för varje tillverkad GPU.
För att ta reda på vad AMD verkligen hittat på med i sin nya Cayman GPU får vi ta en närmare titt på dess uppbyggnad och inte minst sina små beräkningsenheter man kallar streamingprocessorer.
Om vi ser till AMD:s närmaste historia, även NVIDIA:s för den delen, innebär en ny grafikkortsgeneration i regel att man utökar antalet beräkningsenheter. Desto fler beräkningsenheter, desto högre prestandapotential brukar det heta. I AMD:s fall pratar vi primärt om deras så kallade streamprocessorer, de beräkningsenheter som sköter merparten av jobbet i grafikkretsarna.
Med Cayman har AMD vänt på klacken och Radeon HD 6900-serien skiljer sig betydligt mer mot tidigare generationer än exempelvis mellanklasserien Radeon HD 6800.
Färre streamprocessorer – högre prestanda?
Under lång tid har AMD använt sig av en så kallad VLIW5-arkitektur (Very long instruction word). Detta betyder att varje streamprocessorenhet (SPU) kunnat utföra 5 separata instruktioner samtidigt med fem separata streamkärnor. Med Cayman har AMD valt att plocka bort en av streamprocessorerna och istället satsat på fyra SPs med likvärdig funktionalitet – en så kallad VLIW4 arkitektur.
AMD Cypress VLIW5 design vs. AMD Cayman VLIW4 design
Detta kan tyckas som ett sällsynt dumt drag då man på det stora hela drar ner på den potentiella beräkningskraften per streamprocessorenhet, men AMD menar att man i de flesta tester kommer att tjäna prestanda. Detta på grund av att man nu gör det lättare för program- och spelkod att utnyttja beräkningsenheterna i deras grafikkretsar. AMD menar att man sett 10% bättre prestanda vid samma kretsyta som med deras tidigare VLIW5-lösningar.
Den funktionalitet som tidigare fanns i AMD:s så kallade T-unit har spridits över de kvarvarande streamprocessorerna och precisionen ska enligt tillverkaren ökat.
Slutsatsen AMD dragit är att deras tusentals streamprocessorer (Cypress har idag flest med 1 600 st.) är mycket kraftfulla när de utnyttjas till fullo. Men trots år av optimering och erfarenhet har det visat sig att det är väldigt sällan alla dessa streamprocessorer utnyttjas till fullo. Detta kan exempelvis jämföras med med NVIDIA och deras Fermi-arkitektur där man har 512 st. CUDA-kärnor i sitt flaggskepp. Dessa beräkningsenheter är förvisso betydligt kraftfullare än AMD:s SP-kärnor, men trots att AMD ofta kan prata om imponerande teoretisk beräkningskraft har NVIDIA fortfarande den kraftfullaste grafikkretsen på marknaden – men även den som kräver klart flest transistorer och energi.
Eller för den delen CPU-marknaden där man har problem att utnyttja 4-6 kärnor då all kod ska brytas upp i delar för att exekveras samtidigt på varsin beräkningsenhet. Potentialen i parallell beräkningskraft är enorma, men att praktiskt utnyttja den är betydligt svårare.
Effektivare idag, ännu effektivare på sikt
AMD och mjukvaruutvecklare har i många år utvecklat applikationer och spel för att på bästa sätt dra nytta av den breda parallella GPU-design man använt sig av. Även om man genom att gå till en VLIW4 design redan idag ska ha lyckats effektivisera sin arkitektur och prestanda var AMD tydliga med att optimeringen för den nya arkitekturen är långt ifrån färdig. Man kan välja att se det negativt som i att Cayman idag inte når sin fulla potential, eller så kan man se det positivt och se fram emot kontinuerliga prestandaförbättringar i takt med att optimeringen förbättras.
Intressant är dock att AMD står fast vid sin VLIW5-design för sina mellanklass och budgetmodeller – Radeon HD 6800 och neråt. Exakt varför man gjort på detta sättet är oklart, men om inte Southern Islands blir en helt ny arkitektur är vi ganska övertygade om att AMD med 28nm tekniken går över helt till en VLIW4-design, även för mellanklass och budget.
Nu är det dags att kika närmare på hur AMD:s designbeslut påverkar Cayman i sin helhet.
En bieffekt och en av huvudanledningarna till att Cayman är en betydligt större krets än Cypress är att AMD inte ville vara handikappade sett till antalet streamingprocessorer. Trots att grundarkitekturen har 25% färre streamingprocessorer har de två toppmodellerna i respektive familj ett närmast identiskt antal.
Cayman XT får 1 536 st. streamprocessorer fördelat över 24 st. SIMD-enheter
AMD Cypress XT (Radeo HD 5870) har som bekant 1 600 st. streamprocessorer att fördela sina beräkningar över medan Cayman XT (Radeon HD 6970) får nöja sig med 1 536 st. streamprocessorer. Detta medför dock betydligt fler skillnader än bara en viss differens i antalet streamprocessorer. Med en VLIW4-design krävs det 24 stycken SIMD-enheter för att nå detta antal streamprocessorer, till skillnad mot 20 stycken SIMDs i Cypress. I varje SIMD-enhet hittar vi även 4 stycken texturenheter vilket betyder att Cayman har fler texturenheter än Cypress, 96 st. mot 80 st.
Kraftigare back-end och bättre GPGPU-funktionalitet
Det utökade antalet SIMD-enheter är en anledning till kretsen storlek, men det är fler förändringar som skett under huven på Cayman. AMD har sett över sin back-end som finslipats och nu ger bättre prestanda med både 16-bit heltals operationer samt 32-bit flyttalsoperationer.
I ett försök att ta upp kampen med NVIDIA på den pengastinna GPGPU-marknaden där grafikkretsarna arbetar med andra beräkningar än just grafik har AMD även sett till att optimera sin Cayman-arkitektur för detta området. Bland annat genom att förse minneskontrollern med dubbla DMA engines (Direct Memory Access) som snabbar upp både skrivning och läsning till minnet.
Dubbla grafikmotorer och tesselleringsenheter
AMD har som utlovat även sett över Caymans geometriprestanda och detta genom att först och främst dela upp grafikmotorn i två delar. Till skillnad mot exempelvis Cypress och Barts där en ensam grafikmotor försåg de två SIMD-blocken med data har Cayman delat upp grafikmotorn i två separata enheter, vilket i sin tur betyder att man fördubblar antalet beräkningsenheter för vertex och geometri. Kretsen balanserar sedan belastningen mellan de olika grafikmotorerna genom en tile-baserad teknik.
Med två separata grafikmotorer har AMD även använt sig av dubbla tesselleringsenheter och dessa är för övrigt av 8:e generationen med stöd för buffring av data utanför själva chipet när tesselleringsnivåerna ökar. Enligt AMD själva ska den nya tesselleringsuppsättningen göra det möjligt att nå upp till tre gånger så hög tesselleringsprestanda som i Radeon HD 5870, med nära nog en fördubbling i generell tesselleringsprestanda.
Hur väl detta återspeglas i spel och riktiga tester återstår att se.
AMD har precis som NVIDIA börjat inse att deras grafikkort inte alltid används på de sätt man själva tänkt sig. Tillverkarna utvecklar sina kort för att användas främst i spel och andra tunga 3D-belastningar, men det finns de applikationer som med vilje, eller oavsiktligt visar upp en annan sida av dessa kort.
Ett vanligt 3D-spel, oavsett hur tungdrivet det må vara, ger en ganska moderat belastning på grafikkortet. Även om man i mjukvaror som exempelvis GPU-Z eller Rivatuner ser att GPU-användningen ligger på 100% är det långt ifrån alla transistorer i kretsen som arbetar för fullt.
Det är därför både AMD och NVIDIA avskyr applikationer som exempelvis Furmark och MSI Kombustor där man mer eller mindre får varenda liten transistor i grafikkretsarna att skrika efter mer energi, en belastning som ger oss ett trovärdigt “worst case scenario” men samtidigt inte alls ger en trovärdig användningsupplevelse.
NVIDIA kontrade detta genom att sätta separata övervakningskretsar på sin GeForce GTX 500-serie. Dessa kontrollerade kortets strömförbrukning och helt enkelt ström densamma om den märkte att användaren startade specifika applikationer – just Furmark och Kombustor.
AMD drar nu detta ett steg längre genom sin PowerTune-teknik som bakar in tekniken direkt i sina kretsar. Power Tune använder sig av en integrerad krets som mäter strömförbrukningen vid varje klockcykel och dynamiskt ändrar klockfrekvenserna för att hålla kortet inom det angivna TDP-värdet (Thermal Design Power) även vid extrema belastningar.
I AMD Overdrive kan användare sedan reglera PowerTunes hantering av klockfrekvensera, detta genom att öka eller sänka den maximala strömförbrukning som kortet får nå vid belastning.
Tanken är att man inte ska behöva ändra klockfrekvenser manuellt för att man startar ett spel eller en applikation där grafikkortets strömförbrukning skenar iväg mer än det borde. Tydliga exempel där liknande funktioner skulle varit effektiva är Starcraft II som tidigt hade en bugg där grafikkortet överhettades i spelets menyer, helt enkelt på grund av dålig kodning som lade en enorm belastning på grafikkretsen. I detta läget hade ett Radeon HD 6900-grafikkort automatiskt klockat ner sig själv tills strömförbrukningen lagt sig på en rimlig nivå, något AMD menar inte ska påverka den spelbara prestandan.
I vanliga spel ska det vara extremt sällsynt att grafikkortet behöver sänka sina klockfrekvenser, men i applikationer som tidigare nämnda Furmark och Kombustor kommer det utan tvekan att ske så länge man inte ställer in ett högre tröskelvärde i mjukvaran – upp till 20% över specificerad strömförbrukning kan man ställa Power Tune till. AMD gav även ett exempel på hur tekniken används i 3DMark Vantage: Perlin Noise för att strömförbrukningen inte skulle skena iväg.
Samt hur man kan spara energi på att låta PowerTune övervaka förbrukningen i spel utan att man förlorar märkbar prestanda. Här använde man Alien vs. Predator som exempel där man genom att sänka TDP-tröskeln kunde få ner strömförbrukningen med runt 30-40 watt trots att prestandan bara sjönk med runt 5 fps och fortfarande låg på klart spelbara nivåer.
AMD vill få Power Tune att låta som en specialfunktion framtagen för användare. För oss rimmar detta lite illa. Vi kan helt klart se nytta av tekniken, inte minst för OEM-tillverkare och svensson-användare som inte riskerar att få stabilitetsproblem på samma sätt som tidigare. Men för de flesta prestandakonsumenter är det just prestandan som är det viktiga. Vi ser gärna att man får bättre kontroll på våra komponenters strömförbrukning, men det återstår att se hur PowerTune agerar vid vanlig användning, varken vi eller AMD vill se användare som svär över system som tappar spelbar prestanda för att dra lite mindre ström.
Med detta sagt har varken vi eller annan media vi diskuterat funktionen med sett några prestandaförluster i vanliga spel när PowerTune-varit inställt på sitt standardläge. Men vi ser fram emot att höra ytterligare rapporter från fältet när grafikkorten hittar ut till konsumenter.
AMD var först ut med att använda GDDR5-minne på grafikkortsmarknaden och med sin nya Radeon HD 6900-serie höjer man ribban ytterligare. Först och främst utrustas både Radeon HD 6950 och storebror Radeon HD 6970 med hela 2GB grafikminne. Med en uppsjö av bildutgångar och stöd för flera monitorer än de flesta har råd med (6 skärmar från ett ensamt kort) är detta ett inte helt oväntat beslut.
Just mer information om AMD Radeon HD 6900-seriens bildutgångar och skärmalternativ finns att läsa i vår artikel om Radeon HD 6800-serien där vi även går igenom andra delade funktioner som AMD HD3D och multimediakretsen UVD3.
Samtidigt har AMD sett till att höja ribban ytterligare för minnesfrekvenserna på Radeon HD 6900-serien. Cayman använder sig av en kraftfullare minneskontroller än Barts och Radeon HD 6800-serien vilket låter AMD pressa minneskretsarna till hela 5 000 resp. 5 500 MHz i standardutförande på sina nya prestandakort.
Dubbla BIOS-kretsar för säkrare överklockning
En mycket intressant nyhet för överklockare är även det faktum att AMD utrustar sin nya prestandaserie med dubbla BIOS-kretsar. Tanken är här att en skyddad BIOS med fabriksinställningar alltid ska finnas tillgänglig. Medan användare själva har ett separat BIOS-chip man kan programmera efter eget tycke och behov.
Växlingen mellan de två BIOS-inställningarna görs mycket enkelt genom en liten vippbrytare vid sidan av CrossFire-kontakterna. Detta är en funktion som troligtvis kan spara både tillverkare och AMD en hel del RMA-arbete då en misslyckad BIOS-uppdatering inte behöver betyder slutet för grafikkortet.
Samtidigt som det gör det betydligt lättare för användare att testa sig fram med nya överklockningsinställningar eller backa tillbaka till fabriksinställningar vid besök på ett värmande LAN eller liknande.
AMD introducerade en ny kantutjämningsteknik med sin Radeon HD 6800-serie och med Radeon HD 6900 har man jobbat vidare med sitt stöd för kantutjämning och texturfiltrering. AMD presenterar nu ett nytt kantutjämningsläge som kallat Enhanced Quality Anti-Aliasing (EQAA) ska ge bättre bildkvalité samtidigt som det har väldigt liten inverkan på prestandan.
EQAA är kompatibelt med Adaptive AA, Super-Sample AA och tidigare nämnda Morphological AA. Det nya kantutjämningsläget kan oberoende ställa antalet färg- och täckprover med totalt 16 olika mätpunkter för det senare.
Enligt AMD ska EQAA ge bättre kvalité samtidigt som det inte kräver mer minnesutrymme än dagens kantutjämningslägen. Även om det finns en viss prestandaförlust involverad vid aktivering av EQAA ska det enligt tillverkaren vara en närmast försummbar sådan.
Exakt hur väl EQAA fungerar i olika spel och grafikmotorer återstår att se. Tyvärr har vi inte haft möjlighet att undersöka tekniken närmare men diskussionerna kring bildförbättrande tekniker är ett allt jämt hett ämne på diskussionsforum och sajter. Något som säkerligen även kommer ske kring det nya EQAA läget.
Nu är det dags att kika närmare på de två grafikkort AMD lanserar idag, Radeon HD 6970 och Radeon HD 6950.
Med en snarlik arkitektur är det inte helt oväntat att AMD:s nya prestandakort i Radeon HD 6900-serien är ganska lika sina föregångare i Radeon HD 5800-serien. Men trots sin ombonade GPU är likheterna desto fler med de nya Barts-baserade korten i Radeon HD 6800-serien. Åtminstone när vi stirrar på korten i testlabbet. Men innan vi går vidare med en kort estetisk rundtur är det dags att kika närmare på kortens specifikationer.
Egenskaper | HD 6970 | HD 6950 | HD 5870 | GTX 580 | GTX 570 |
Tillverkningsteknik | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm |
Kärnstorlek | 389 mm2 | 389 mm2 | 334 mm2 | 529 mm2* | 529 mm2* |
Transistorer | 2 640 milj. | 2 640 milj. | 2 150 milj. | 3 000 milj. | 3 000 milj. |
Shaderenheter | 1536 st. | 1408 st. | 1600 st. | 512 st. | 480 st. |
GPU-frekvens | 880 MHz | 800 MHz | 850 MHz | 772 MHz | 734 MHz |
Beräkningskraft | 2,7 TFLOPs | 2,7 TFLOPs | 2,7 TFLOPs | 1.58TFLOPs | 1.41TFLOPs |
Texturenheter | 96 st. | 88 st. | 80 st. | 64 st. | 60 st. |
Textur-fillrate | 84,5 Gtexel/s | 70,4 Gtexel/s | 68,0 Gtexel/s | 49.4 Gtexel/s | 43.9 Gtexel/s |
ROPs | 32 st. | 32 st. | 32 st. | 48 st. | 40 st. |
Pixel-fillrate | 28.2Gpixel/s | 25.6Gpixel/s | 27,2 Gpixel/s | 37.0Gpixel/s | 29.4Gpixel/s |
Minnestyp | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 |
Minnesmängd | 2 048 MB | 2 048 MB | 1 024 MB | 1 536 MB | 1 280 MB |
Minnesfrekvens | 1 375 MHz (5 500MHz) |
1 250 MHz (5 000MHz) |
1200 MHz (4800MHz) |
1 000 MHz (4 000MHz) |
950 MHz (3 800MHz) |
Bussbredd | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 384-bit | 320-bit |
Bandbredd | 176,0 GB/s | 160,0 GB/s | 153,6 GB/s | 192,4 GB/s | 152 GB/s |
Strömkontakt | 8-pin + 6-pin | 2 x 6-pin | 2 x 6-pin | 8-pin + 6-pin | 2 x 6-pin |
Max. effekt | 20/250W | 20/200W | 27/188W | 244W | 219W |
Om vi detaljstuderar specifikationerna ovan ser vi att vi gått igenom de flesta siffrorna redan men den direkta jämförelsen med inte minst tidigare flaggskeppet Radeon HD 5870 är mycket intressant. AMD har som bekant dragit ner på antalet beräkningsenheter – om än marginellt – vilket med en knapp ökning i GPU-klockfrekvens betyder att deras nya singel-GPU flaggskepp har exakt lika hög teoretisk beräkningskraft som sin föregångare. Det är som tur var stor skillnad på teori och pratik, som vi talade om tidigare i artikeln hoppas AMD att man med sin nya arkitektur ska få betydligt bättre användning för sina beräkningsenheter.
Samtidigt ser vi hur det extra antalet texturenheter gynnar både Radeon HD 6970 och Radeon HD 6950 som slår föregångaren på fingrarna. Något man även gör i minnesbandbredd tack vare riktigt pigga GDDR5-minneschip som trots en 256-bit minnesbuss tar korten till imponerande höjder.
Sist men inte minst har vi grafikkortens strömförbrukning som onekligen är betydligt högre än vad vi sett i tidigare generationer. De värden som specificeras i tabellen är strömförbrukning vid vila resp. maximal strömförbrukning för PowerTune. Med andra ord är det omöjligt för grafikkorten att dra mer ström om man inte ändrar inställningarna för PowerTune. Vi kan dock konstatera att AMD:s nya VLIW4-arkitektur är ganska törstig av sig då HD 6970 drar 62 watt mer än fjolårets flaggskepp, trots samma teoretiska beräkningskraft.
Två närmast identiska grafikkort rent fysiskt
Om vi tar oss en närmare titt på de fysiska grafikkorten ser vi att de faktiskt är identiska till sina mått och det enda som direkt skiljer dem åt är olika klisterlappar på kylarna. Uppe i bakkant hittar vi dock en 8-pins samt 6-pins strömkontakt på Radeon HD 6970, medan Radeon HD 6950 nöjer sig med dubbla 6-pins kontakter.
Innan vi kastade in grafikkorten i våra testsystem tyckte vi det var passande att kika lite närmare på vad som gömmer sig under AMD:s referenskylare. Vi kan här också notera att AMD precis som NVIDIA använder sig av en förångningskylare och att den enligt tillverkaren ska vara av femte generation och mycket effektiv. Hur det väl är med den saken får vi reda på senare, nu är det dags att kika under huven, vi börjar med flaggskeppet.
AMD Radeon HD 6970
Kortet mäter runt 27cm och har faktiskt relativt gott om fria ytor.
2GB GDDR5-minnen från Hynix som är goda för riktigt höga klockfrekvenser.
Kortet kräver en 8-pins samt en 6-pins PCIe strömkontakt.
AMD Radeon HD 6950
Grafikkorten är som tidigare avslöjats mer eller mindre identiska. Både GPU och kretskort är av samma snitt, vilket vi ser på lillebror HD 6950 som har plats för en 8-pins PCIe strömkontakt men bara använder dubbla 6-pins kontakter.
En liten vippbrytare för att växla mellan kortets två BIOS-chip.
När vi nu till och med sett grafikkorten nakna är det bara prestandasiffrorna som fattas.
Testsystem | |
Moderkort | ASUS Rampage III Extreme |
CPU | Intel Core i7-980X @ 3.46GHz |
RAM | 6GB Corsair CMGTX2 3x2GB |
Grafikkort | AMD Radeon HD 6970 (880/5500 MHz) AMD Radeon HD 6950 (800/5000 MHz) NVIDIA GeForce GTX 570 (732/3800 MHz) ASUS GeForce GTX 580 (782/4000 MHz) XFX Radeon HD 6870 XFX Radeon HD 6850 ASUS Radeon HD 6870 NVIDIA GeForce GTX 460 1GB (675/3600 MHz) EVGA GeForce GTX 460 768MB SuperClocked (763/3800 MHz) MSI GeForce GTX 460 1GB Cyclone (725/3600 MHz) MSI Lightning GeForce GTX 480 1536MB (700/3696 MHz) HIS Radeon HD 5850 1GB ASUS Radeon HD 5870 1GB |
Hårddisk | Western Digital VelociRaptor 300GB |
Operativsystem | Microsoft Windows 7 64-bit |
Drivrutiner | NVIDIA ForceWare 262.99 (GTX 580 och GTX 480) NVIDIA ForceWare 260.89 ATI Catalyst 8.782 |
Testprogram | 3DMark 06 3DMark Vantage 3DMark 11 Unigine Heaven 2.1 Aliens vs Predator Crysis: Warhead Metro 2033 Lost Planet 2 Resident Evil 5 Final Fantasy XIV StarCraft II: Wings of Liberty S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat MSI Kombustor |
Testsystem vi använt oss av är som sig bör baserat på Intels LGA1366-plattform och för att få grafikkorten att jobba till max ordentligt har vi valt en sexkärnig Intel Core i7 980X processor som hjärtat i systemet. De kompletta specifikationerna kan ni se ovan.
Testmetodik
Vi har under våra tester valt att begränsa resultaten till upplösningen 1920×1080 pixlar samtidigt som primärt fokuserat på ganska kraftiga inställningar av kantutjämning och anisotropisk filtrering för att optimera bildkvalitén och visa vilken prestanda man som minst kan vänta sig av dessa kort. Referensinställningarna ställda i grafikkortens drivrutiner till 8x SSAA och 16x AF för AMD-korten samt 8x AA Q och 16x AF för NVIDIA.
Med det sagt kastar vi oss in på prestandatesterna.
Futuremark 3DMark06 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 9.0c |
Systemkrav: | Enkelkärnig CPU på över 2,5 GHz 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | Populärt prestandatest för grafikkortet och övriga komponenter. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Standardupplösning: 1280×1024 (poäng) |
3DMark06 är ett, trots sin ålder, bra test för att mäta generell grafikprestanda. Marginalerna är numera lite orealistiskt marginella men vi ser här hur AMD:s nykomlingar hänger med i täten.
Futuremark 3DMark Vantage | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 10.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig, motsvarande Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD Athlon X2 6000+ 2GB internminne Grafikkort (512MB minne) med DirectX 10.0 stöd |
Kommentar: | Det idag mest använda 3DMark-testet, kräver DX10. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion, Performance preset Standardupplösning: 1280×1024 (poäng) |
3DMark Vantage är till skillnad från 06 mycket mindre beroende av CPU-frekvensen, vilket låter grafikkorten gå loss på pixlarna i det närmaste obehindrat. Här ser vi hur beräkningskraften blir viktig där AMD:s gamla trotjänare HD 5970 tar täten tätt följd av NVIDIA:s GeForce GTX 500-serie som i sin tur har Radeon HD 6900-serien hack i häl.
Futuremark 3DMark 11 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig, 1,8 GHz AMD eller Intel CPU 1GB internminne Grafikkort med DirectX 11.0 stöd |
Kommentar: | Senaste versionen av 3DMark med tyngre belastning på grafikkortet, kräver DX11. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion, Performance preset Standardupplösning: 1280×720 (poäng) |
Våra 3DMark 11 testar har utökats en hel del sedan sist och här ser vi hur AMD Radeon HD 6970 lägger sig närmast på identisk nivå som GeForce GTX 570. Dock finns det inget att göra åt GTX 580 och HD 5970 i täten.
Unigine Heaven 2.0 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Unigine Engine, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Grafikkort från ATI Radeon HD 2xxx och NVIDIA GeForce 7xxx serierna, eller nyare. För Tessellation-tester krävs grafikkort med DX11-stöd. |
Kommentar: | Tungt 3D-test med fokus på DirectX 11 och inte minst Tessellation-effekter. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Upplösning: 1920×1080 pixlar, 4x anisotrophy (poäng) |
AMD har talat högt och mycket om sina tesselleringsförbättringar i Cayman-arkitekturen och onekligen har de gjort nytta. Unigine Heaven var länge ett ganska hemskt test för AMD, där man nu helt plötsligt är uppe i toppen och rotar. GeForce GTX 580 kan man inte göra något åt, men Radeon HD 5970 visar åldern och faller ner bakom Radeon HD 6970 trots sin extra grafikkrets.
Final Fantasy XIV | |
Genre: | Sci-Fi, Massively multiplayer online role-playing game |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DX9.0c |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | Klassisk spelsaga nu i MMORPG-tappning med kraftfull grafikmotor. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (poäng) |
Final Fantasy XIV verkar inte alls ge AMD:s nya arkitektur några fördelar och faktum är att Radeon HD 5870 hänger bra med, vilket indikerar att den begränsande faktorn i detta test är beräkningskraften där grafikkortens specifikationer ligger ganska jämt.
Starcraft II | |
Genre: | Sci-Fi Realtidsstrategispel |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DX9.0c |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 2,6 GHz eller motsvarande AMD processor 1GB internminne (1,5GB för Windows Vista/7) Grafikkort (128MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | “Världens mest sålda realtidsstrategispel som trots låga systemkrav kan ge tung grafisk belastning.” – Hemsida |
Prestandatest: | 3min FRAPS under uppspelning av 1v1 replay Test 1: 1920×1080, 0/0x AA/AF, Ultra (FPS) |
Starcraft II är ett mycket starkt test för NVIDIA men med Radeon HD 5970 och även nykomlingarna i Radeon HD 6900-serien kan AMD täppa igen luckan ganska väl och samtidigt visa att det finns en hel del som skiljer Cayman från Cypress även i vanlig spelprestanda.
Resident Evil 5 | |
Genre: | Skräck Third-person shooter |
Grafikmotor: | MT Framework, DX10.0 |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd (DX10 rekommenderat) |
Kommentar: | Klassisk rysaraction med gott om zombies och blod. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Återigen ett test där NVIDIA ligger högt i kurs men AMD är med och fajtas där Radeon HD 6970 nästan får häng på GeForce GTX 570 och där Radeon HD 6950 spurtar förbi forna flaggskeppet Radeon HD 5870.
Crysis Warhead | |
Genre: | Sci-Fi Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | CryEngine2, DX10.0 |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DX10 stöd |
Kommentar: | “Uppföljaren till världens kanske snyggaste och mest krävande spel.” – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Test 1: 1920×1080, Enthusiast preset, Ambush map, 16/8x AA/AF (FPS) |
AMD har länge varit starka i Crysis Warhead, men det krävs trots det två stycken grafikkretsar för att bemästra GeForce GTX 580. Radeon HD 6970 passar samtidigt på att ta sig förbi GeForce GTX 570 medan lillebror ligger i jämn nivå med Radeon HD 5870.
S.T.A.L.K.E.R : Call of Pripyat | |
Genre: | Sci-Fi Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | X-Ray 1.6, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 2,0 GHz eller motsvarande AMD processor 512MB internminne Grafikkort (128MB minne) med DirectX 8.0 stöd |
Kommentar: | Vi strider vidare i ett radioaktivt Tjernobyl på jakt efter mutanter och reliker. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 0/0x AA/AF (FPS) |
Stalker är nästa spel i raden, och vi tar resultaten från deltestet SunShafts. Återigen seglar GTX 580 och Radeon HD 5970 iväg i täten medan Radeon HD 6900-serien kämpar för att komma ifatt GeForceGTX 570.
Metro 2033 | |
Genre: | Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | A4, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig CPU (Core 2 Duo eller bättre) 1GB internminne Grafikkort med DirectX 9.0 stöd, helst även DX11. |
Kommentar: | Återigen har kärnvapnen drabbat ryssland och Metro 2033 tar oss ner i mörka tunnelbanesystem i ett försök att överleva. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Metro 2033 är precis som Heaven mycket tungt tesselerat, vilket brukar borga för NVIDIA-prestanda, så även idag. Men här får vi också tydliga bevis på att AMD:s nya tesselleringsenheter gör sitt jobb och både Radeon HD 6970 samt Radeon HD 6950 gör bra ifrån sig i tuff konkurrens.
Aliens vs Predator | |
Genre: | Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | A4, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 3,2 GHz CPU/ AMD Athlon 64 3000+ 1GB internminne Grafikkort med DirectX 9.0c stöd och 128MB minne |
Kommentar: | Marines, aliens och rovdjur ger i vanlig ordning en redig dos action och mörka tunnlar som skrämmer slag på de flesta. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Alien vs. Predator har varit hett debaterat där NVIDIA anklagat AMD för skumma optimeringar. Vi har valt att köra spelet som utvecklaren tänkt sig och utan tvivel står det klart att AMD klarar sig bättre än i många andra tester. Noterbart är dock att trotjänaren Radeon HD 5870 faktiskt presterar bättre än Radeon HD 6950 samt att Radeon HD 6970 tar sig förbi GeForce GTX 570.
Innan vi summerar våra prestandaresultat ska vi kika lite närmare på överklockning och grafikkortens strömförbrukning.
HD 6900-serien bygger vidare på RV870, vilket borde innebära möjligheter att nå en bit över 1GHz på kärnan, dock krävde HD 5800-serien allt som oftast spänningshöjningar för att komma såpass långt. Realistiska förväntningar pekar väl på att man kanske kan nå runt 950MHz med lite tur och standardspänning, något vi dessvärre är begränsade till idag i brist på verktyg som stödjer spänningändringar på HD 6900-korten. Samtliga överklockningstester är utförda med Powertune påslaget för att reflektera vad en vanlig användare kan uppnå med 24/7-vänlighet.
Först ut är HD 6950 och med sina frekvenser på 915/1375 efter lite snabba tester bekräftar att farhågorna om kärnan var berättigade, utan att för den skull vara en nackdel. Det är trots allt mer än 100MHz upp från standardfrekvenser utan spänningshöjningar, framförallt minneskontrollern verkar förbättrad från föregående serier.
Radeon HD 6970 visar tydligt hurdan potential kortet har i minnesväg, samtliga 2GB minne skyfflar efter lite överklockning data i massiva 1565MHz(!), en effektiv frekvens på 6.26GHz. GPU:n här är ungefär likvärdig som på lillebror HD 6950 och når en slutgiltig klockfrekvens på 940 MHz. Hurdana resultat vi uppnådde kan ni se nedan.
Allt som allt är HD 6900-serien ingen större överraskning vad gäller överklockningspotentialen. Vill man hitta något som sticker ut ur mängden kan man självklart peka på minneskontrollern och minnesfrekvenserna där vi når närmare 6.3GHz utan någon vidare ansträngning, överklockningspotentialen på kärnorna på bägge korten är dock inget som behöver nämnas som något märkvärdigt. Vi ser fram emot att kunna höja spänningar på korten inom en snar framtid, tills dess kollar vi med en snabb jämförelse i 3DMark Vantage, innan vi kilar vidare för att undersöka strömförbrukningen på AMD:s nya värstingkort.
Gällande strömförbrukning har AMD gjort livet svårt för oss genom att följa NVIDIAs exempel på skyddskretsar för att begränsa TDP till en viss nivå. Visst, detta förhindrar uppeldade komponenter till följd av artificiella laster, såsom Furmark och MSI Kombustor som är baserat på detsamma, men samtidigt vill vi ha friheten. Den stora skillnaden mellan AMD och NVIDIAs lösning är att PowerTune inte bryr sig om vilken mjukvara det handlar, allt beror på den verkliga lasten på grafikkortet. Något som både kan ses positivt och negativt. Vi testade först våra grafikkort med PowerTune i påslaget standardläge och de resultat vi erhöll var följande.
Intressant nog verkar inte PowerTune störa grafikkorten i vårt testbänk, inte ens vid tung belastning som med Furmark. I mån av tid testade vi även att öka respektive sänka tröskeln i PowerTune med +20% resp. -20%. Med ett ökat tröskelvärde som ska låta grafikkorten sträcka på benen till fullo fick vi samma resultat som i standardläge. Med PowerTune ställt till -20% sjönk dock den totala strömförbrukningen med runt 60 watt efter att grafikkortet klockade ner sig.
AMD själva specificerar sina kort till 250 watt resp. 200 watt maximal strömförbrukning. Men i spel menar man att förbrukningen i regel inte överskrider 190 watt resp. 140 watt för Radeon HD 6970 och Radeon HD 6950, vilket betyder att det borde finnas marginal att gå på.
Vi hade tyvärr inte mer tid på oss med korten för att göra ytterligare undersökningar men detta kan komma att kompletteras senare och viktigast av allt, vi såg aldrig att korten tappade prestanda i våra speltester vilket lovar gott för vanliga användningsscenario.
Innan vi försöker summera våra prestandatester ska vi tillägga att vi inför artikeln hade planerat en jämförelse av AMD:s nya grafikkort i CrossFire-konfigurationer. Detta då AMD påpekat just att man fokuserat extra mycket på att effektivisera CrossFire-skalningen i sin nya arkitektur. Tyvärr fick vi inte våra extra kort i tid för detta men hoppas kunna komma med uppdaterade resultat inom en mycket snar framtid.
För att försöka knyta ihop säcken ska vi ta en närmare titt på våra prestandatester och vi lägger här fokus på våra speltester för att få en så intressant konsumentjämförelse som möjligt. Innan vi går vidare ska vi passa på att lägga en brasklapp. Även om vi samlar våra prestandatester för att få ett generellt prestandavärde (total prestanda) ska man som konsument vara medveten om att kortens prestanda kan skilja sig märkbert mellan olika spel och grafikmotorer, så vet man med sig att man till störst del använder sin dator till ett specifikt spel kan det vara bra att undersöka kortets prestanda i just detta test lite närmare.
Efter allmän begäran har nu även plockat med AMD Radeon HD 5970 i våra grafiktester. Kortet använder sig av dubbla grafikkretsar men är fortfarande ett grafikkort och kräver ingen specifik installation eller liknande. AMD poängterar själva att Radeon HD 5970 fortfarande är deras flaggskepp och tillika det snabbaste grafikkortet på marknaden. Må så vara men det är med minsta möjliga marginal mot NVIDIA:s senaste flaggskepp.
De två nykomlingarna AMD Radeon HD 6970 och AMD Radeon HD 6950 visar en tydlig förbättringar från förra generationens toppmodeller. Men samtidigt står det klart att NVIDIA vinner på ren prestanda, inte minst tack vare några tunga speltitlar där man står extra starka. AMD Radeon HD 6970 ligger i paritet med GeForce GTX 570 och beroende på vilka spel man tyr sig till är dessa kort närmast jämnstarka.
NVIDIA vet givetvis att man har några av de kraftfullaste grafikkorten på marknaden och man tar betalt därefter. Vi har sökt upp de lägsta priserna på vardera kort på prisjämförelsesajten Prisjakt.nu och skapat oss ett Prestanda per krona värde som visar i runda slängar hur mycket prestanda man får för pengarna. Återigen är det våra sex speltester (FF XIV borträknat) som står till grund för jämförelsen.
Det är alltid vanskligt att jämföra priser direkt på en lanseringsdag då det ofta förändras ganska snabbt när både tillverkare och partners hunnit se hur konkurrenterna reagrerar. Men utan ett övertag i prestanda har AMD varit ganska aggressiva med sin prissättning direkt från start. Inte helt oväntat är Radeon HD 6950 det mest prisvärda kortet i prestandaklassen medan Radeon HD 6970 förvisso är mer prisvärd än NVIDIA:s flaggskepp GTX 580, men återigen får man se sig marginellt slagen av GeForce GTX 570.
Nu är det trots allt dags att knyta ihop säcken för AMD:s nya prestandagrafikkort.
Vi har nog blivit lite bortskämda med fina grafikkortslanseringar från AMD och med en erkänt välbyggd arkitektur som Evergreen och prestandakretsen Cypress att brås på har förhoppningarna varit mycket högt ställda till AMD:s nya prestandafamilj. Vi ska inte säga att AMD gjort oss besvikna, men vid lanseringen av nya toppmodeller finns det alltid en förhoppning om att ribban ska knuffas upp ytterligare ett eller två pinnhål, så är tyvärr inte fallet med AMD Radeon HD 6900-serien.
AMD kramar vatten ur en 40nm-sten
Redan när vi gick igenom AMD:s nya Cayman-arkitektur var vi inne på det att NVIDIA troligtvis varit den som haft mest att vinna på TSMC:s strulande tillverkningstekniker. AMD hade som bekant gjort ett riktigt bra jobb med sin första 40nm-arkitektur och när man nu tvingades pressa ut ytterligare en arkitektur på samma teknik hade man redan använt de flesta knepen i sin arsenal. Den nya arkitektur man hade planerat krävde en mindre tillverkningsprocess och AMD fick helt enkelt göra det bästa av saken. NVIDIA i sin tur fick en gratischans att komma ifatt och få visa vad man verkligen hade tänkt sig när man lade riktlinjerna för sin Fermi-arkitektur. AMD har dock fått bra betalt för NVIDIA:s misstag så helt oskadda kommer man knappast undan, men utan tvekan har det gröna lägret haft minst att förlora och absolut mest att vinna när förutsättningarna förändrats under 2010.
Cayman får samma utgångsläge som Barts
AMD har trots allt gjort ett tappert försök att spetsa sin nuvarande 40nm-teknik och resultatet är en GPU som fortfarande är både billigare att tillverka och driva än NVIDIA:s motsvarighet. Cayman är den största grafikkretsen på länge från AMD, men i jämförelse med GF110 är det fortfarande en riktigt smidig krabat. Genom sin VLIW4-design har AMD lyckats pressa mer prestanda ur ett givet antal beräkningsenheter, samtidigt som vi förhoppningsvis kan se ytterligare optimeringar i takt med att drivrutiner och spel blir bättre på att nyttja den nya arkitekturen.
Precis som med sina mellanklasskort i Radeon HD 6800-serien har AMD nu lanserat två kraftfulla och funktionsspäckade grafikkort som dock inte räcker ända fram för att slå konkurrenten NVIDIA på fingrarna rent prestandamässigt. AMD har fortfarande det snabbaste grafikkortet på planeten i Radeon HD 5970. Men detta är ett kort som inte tillverkas längre och som – om man får tag på det – har ett väldigt dåligt pris/prestanda-förhållande. Men AMD har fortfarande ett ess i skjortärmen.
Förbered er på ännu ett episkt priskrig
De flesta minns när AMD lanserade sina Radeon HD 5800-grafikkort och ganska snabbt insåg att konkurrenten NVIDIA inte hade någonting alls att säga till om. Det hela slutade i att AMD sakta men säkert höjde priserna på sina nya prestandakort och de konsumenter som hoppade på tåget direkt vid lanseringen hade länge gjort en av de bästa affärerna på grafikkortsmarknaden.
För konsumenter är dagens situation nästan så bra det bara kan bli. NVIDIA är i stort behov av att sälja grafikkort efter en lång period av kräftgång. Något man nu har material att lyckas med tack vare sin optimerade Fermi-arkitektur. Samtidigt står AMD i andra ringhörnan med två så nära nog kompletta grafikkortsserier man kan önska sig inte minst funktionsmässigt (Eyefinity, AMD HD3D, UVD3, Dubbla BIOS, 2GB grafikminne) men även prestandamässigt där de trots allt står sig bra. Viktigast av allt är att man har alla medel i världen att möta NVIDIA i ett pris/prestanda-scenario. AMD:s grafikkretsar är fortfarande betydligt billigare att tillverka och så länge NVIDIA har kraftfullare grafikkort på marknaden kommer AMD hålla sina priser så att prisvärdheten i sämsta fall blir jämlik. Något NVIDIA kommer försöka kontra med sina egna prissänkningar och i slutändan sitter vi konsumenter med två bra val av kraftfulla grafikkort till attraktiva priser.
Många bra val där Radeon HD 6900-serien är ett av dem
AMD har i vår mening gjort en solid insats under utvecklingen av sin Radeon HD 6900-serie och just grafikkortens helhetsintryck är det som vi bör ta med oss. Måste man ha maximal grafikprestanda har man i vår mening två alternativ, vänta tills första kvartalet 2011 och se när AMD trycker in två Cayman-kretsar i Radeon HD 6990 eller köp ett GeForce GTX 580 redan idag. Om man vill få ett kraftfullt grafikkort som inte äter upp delar av huran har vi två riktigt fina kandidater i GeForce GTX 570 och Radeon HD 6970 där man får leta kampanjpriser, eller detaljstudera hur korten beter sig i just dina favoritspel. Slutligen har vi Radeon HD 6950 som idag, precis som AMD påpekar, faktiskt lever lite i sin egen värld. Kortet är faktiskt ett av de mest prisvärda prestandakorten på marknaden idag och med ett pris på en bit under 3 000 kronor är detta ett riktigt attraktivt kort för dem som vill få mycket prestanda för pengarna.
AMD Radeon HD 6970 Fördelar: Nackdelar: Pris: ~ 3 500 kronor inklusive moms |
AMD Radeon HD 6950 Fördelar: Nackdelar: Pris: ~ 2 850 kronor inklusive moms |
Tycker det är ganska imponerande att man trots alla problem med tillverkningstekniker lyckas lansera en serie kort som är klart bättre än föregångaren. Det ska bli intressant att se hur mycket stryk NVIDIA får av 6990 och om det gå ratt klocka något nämnvärt.
Jo det blir intressant att se hur AMD förvaltar sin nya arkitektur i ett dubbel-GPU kort. Problemet är väl att kretsarna är ganska krävande. Exempelvis Cayman XT i HD 6970 är specificerad till 62 watt högre strömförbrukning än Cypress XT. Nu sänker man ju alltid prestandan/förbrukningen på kretsarna i sina dual-GPU kort men kortet kan inte dra hur mycket som helst. Att det blir snabbast på marknaden när det kommer råder det ju dock inget tivel om, så länge inte NVIDIA drar upp ännu en kanin ur sin hatt och lanserar GTX 580 X2. 😛
6990 lär bli bra.
pris/prestanda riktigt bra.
[quote name=”flopper”]6990 lär bli bra.
pris/prestanda riktigt bra.[/quote]
Hur har du tänkt nu inför Radeon HD 6950/HD6970 flopper, vad är din uppfattning om korten när alla prestandasiffror är presenterade? Blir det till att vänta på HD 6990?
Jag tycker personligen att det är riktigt trevliga kort men det krävs att man blir aggressiva i sin prissättning för att det ska bli riktigt intressant sett till prisvärdheten.
Förhoppningsvis kan vi bjuda på en liten genomgång av CrossFire också snart där HD 6900-familjen gjort framsteg.
Tack för testet! Tycker själv att era tester är bättre än en annan svensk sida ( nämner inga namn ) hittade en grej dock. Graferna på sida 24 är lite konstiga vissa Nvidia kort bär röda färger. Angående dessa nya korten är det kul att se den förbättrade tesselerings prestandan. Annars måste jag säga att prestandan var en aning under mina förhoppningar. Kommer förhoppningsvis fabriksöverklockade kort sen som kan röra om i grytan lite till! Men som ni nämner har AMD större vinstmarginal på sina kort så vi får hoppas på priskrig inom kort. Annars är det kul att se… Läs hela »
Tack för den fina kritiken, det är sådana ord som får oss att orka sitter nätterna ut. 🙂 Jag ska kika på graferna, finns det någon som vet hur man kan få excel att sortera stapeldiagram utan att färgerna på staplarna byts ut får ni gärna skicka ett PM.. 😉 Ja man har som sagt blivit lite bortskämda med tidigare lanseringar, men samtidigt är det väldigt få som har råd eller lust att köpa grafikkort för över 4000 kronor och mellan 2500-4000 kronor kommer vi få ett riktigt smörgåsbord av grymma grafikkort. Det priskrig vi såg på mellanklassmarknaden tidigare i… Läs hela »
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”flopper”]6990 lär bli bra.pris/prestanda riktigt bra.[/quote]Hur har du tänkt nu inför Radeon HD 6950/HD6970 flopper, vad är din uppfattning om korten när alla prestandasiffror är presenterade? Blir det till att vänta på HD 6990? Jag tycker personligen att det är riktigt trevliga kort men det krävs att man blir aggressiva i sin prissättning för att det ska bli riktigt intressant sett till prisvärdheten.Förhoppningsvis kan vi bjuda på en liten genomgång av CrossFire också snart där HD 6900-familjen gjort framsteg.[/quote] 2×6950 i posten från inet 😆 5500kr totalt med frakt etc..[b]klockrent.[/b][b]Pris och prestanda [/b]är vad folk köper.Bara titta… Läs hela »
Det låter som ett riktigt trevligt paket under granen flopper.. 😉Du kommer garanterat bli riktigt nöjd. Som du säger, vilket jag också nämner i artikeln, är det väldigt få konsumenter som har råd att köpa grafikkort för över 4000 kronor. Det är en skickligt att bygga det snabbaste grafikkortet på marknaden, men för vanliga konsumenter är det givetvis pris/prestanda som är det absolut viktigaste. Här har vi trots allt en ganska jämna fajt mellan AMD och NVIDIA där man som sagt väljer de kort som faller än i smaken mest eller helt enkelt passar bäst för de spel och tester… Läs hela »
[quote name=”Anton Karmehed”]Det låter som ett riktigt trevligt paket under granen flopper.. 😉Du kommer garanterat bli riktigt nöjd. Som du säger, vilket jag också nämner i artikeln, är det väldigt få konsumenter som har råd att köpa grafikkort för över 4000 kronor. Det är en skickligt att bygga det snabbaste grafikkortet på marknaden, men för vanliga konsumenter är det givetvis pris/prestanda som är det absolut viktigaste. Här har vi trots allt en ganska jämna fajt mellan AMD och NVIDIA där man som sagt väljer de kort som faller än i smaken mest eller helt enkelt passar bäst för de spel… Läs hela »
Jag kan för den nyfikne meddela att vi testat GTX580 i SLI, men vissa logistiska bekymmer (ring TNT och klaga) innebar att vi ännu inte har två HD 6970. De sa att det skulle komma imorgon, men det sa de i och för sig igår också… I fredags sa de att det skulle vara framme på måndag.
Let’s see…5870 TDP 188 vs 6970:ans 250 = 62W skillnad, men i Furmark ser vi endast en skillnad på 42W. Är det PowerTune som spökar månntro? Tesseleringsprestandan har ju ökat markant vilket är trevligt, det är väl en funktion som kommer att användas mera och mera kan jag tänka. Prestanda/watt verkar dock inte ha ändrats särskilt mycket verkar det som, inte vad jag sett iaf men jag har inte hunnit läsa några andra tester ännu. Det som oroar mig mest är PowerTune, vad kommer hända när man klockar kortet riktigt hårt? Dock är det väl kanske trevligt med dubbla BIOS:ar,… Läs hela »
Nämen oj, detta kom som en överraskning!!!
Här har man nästan sprungit gatlopp för att man gillar nVidia och så händer detta som alla som alla inte trodde på för en månad sen. nVidia GTX 580 är fortfarande världens snabbaste grafikkort och till råga på allting så är den tom tystare än ATi’s senaste värstingkort.
Tror detta känns rätt surt hos vissa med ATi-hjärtan.
Själv behåller jag nog mitt GTX 480 även om den låter mer än något annat men, prestera kan den fortfarande göra.
Kan inte låta bli att småle åt Flopper 🙂
Bra recension annars Anton *tummen upp*
[quote name=”McKinley”]Nämen oj, detta kom som en överraskning!!!Här har man nästan sprungit gatlopp för att man gillar nVidia och så händer detta som alla som alla inte trodde på för en månad sen. nVidia GTX 580 är fortfarande världens snabbaste grafikkort och till råga på allting så är den tom tystare än ATi’s senaste värstingkort.Tror detta känns rätt surt hos vissa med ATi-hjärtan.Själv behåller jag nog mitt GTX 480 även om den låter mer än något annat men, prestera kan den fortfarande göra.Kan inte låta bli att småle åt Flopper 🙂 Bra recension annars Anton *tummen upp*[/quote] 5970 är världens… Läs hela »
Tack McKinley, Jonas vår automatiska testare ska också han en guldstjärna. Han som sliter för att få alla testerna gjorda. 😉Ditt GTX 480 är rent prestandamässigt fortfarande ett jäkligt bra kort, det har ju helt klart sina brister som värmeutveckling och ljudnivå. Men inte tillräckligt för att motivera ett köp av GTX 500-serien imo.[b]Flopper: [/b]Du går verkligen från klarhet till klarhet med dina teorier och missvisande “fakta”-inlägg. 😉Jag tar det du skriver med en stor nypa salt, men kanske inte alla andra. Fakta 1: GTX 580 är marknadens snabbaste singel-GPU-kort och ett fullblodsprestandakort.Fakta 2: Ingen har idag en aning om… Läs hela »
[quote name=”Anton Karmehed”][b]Flopper: [/b]Du går verkligen från klarhet till klarhet med dina teorier och missvisande “fakta”-inlägg. 😉Jag tar det du skriver med en stor nypa salt, men kanske inte alla andra. Fakta 1: GTX 580 är marknadens snabbaste singel-GPU-kort och ett fullblodsprestandakort.Fakta 2: Ingen har idag en aning om hur HD 6990 kommer att prestera eller kosta. Inte jag heller men jag kan ändå sätta allt jag äger på att det inte är dubbelt så snabbt och har samma pris. Så nu kan vi komma tillbaka till verkligheten. :)[/quote] 1. folk köper inte singelkort. de köper ett kort som är… Läs hela »
Det finns ingen idé att köra en diskussion om detta flopper. Problemet är att varken du eller jag har fakta att påvisa med. Helt enkelt för att vi inte vet hur HD6990 kommer att utformas. Ja det är troligt att vi får se två PowerTunade Cayman Pro-kretsar på kortet och prestandan borde vara ganska lik den hos två HD 6950. Men vi vet inte, och trots detta så har det test du letat upp där HD 6950 ger bäst prestanda överlag inte lyckats ge dubbel prestanda mot GTX 580, bra nära men det är inte dubbelt. Slår man ut resultaten… Läs hela »
Hur kommer ni fram till att HD 6950 har hög strömförbrukning? Vilka kort jämför ni med? I sin prestandaklass tycker jag det ser ritkigt imponerande ut. I stort sett identisk förbrukning som 6870 fast en hel del bättre prestanda.
[quote name=”Kinc”]Hur kommer ni fram till att HD 6950 har hög strömförbrukning? Vilka kort jämför ni med? I sin prestandaklass tycker jag det ser ritkigt imponerande ut. I stort sett identisk förbrukning som 6870 fast en hel del bättre prestanda.[/quote]
Skit framför skärmen eller vad man kallar det.. Hade missat att plocka bort det, det är rätt i vår “prisjaktslistning” men hade missat det här. Kommer från en copy paste av HD 6970. Tack för påringningen. 🙂
[quote name=”flopper”]1. folk köper inte singelkort. de köper ett kort som är snabbast aka 5970.2. 6990 är antingen sammansatt av 6950/6970 kärnor, och så svårt kan det inte vara att beräkna prestandan med gällande crossfire och ha en baslinje.3. Låt säga att 6990 är 2st 6970 kärnor nedklockade till 6950 med power tuner.Det ger oss en “liknande” prestanda som idag med 2×6950.i [b]2560×1600[/b] så har ett [b]580 23fps[/b] och ett system med [b]2×6950 [/b]dvs likvärdigt [b]6990 41fps[/b]dvs dubbla prestandan.Se detta här: http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/Radeon_HD_6950_CrossFire/8.html[b]Hur är ovanstående argument inte baserat på verkliga data?[/b]Kan jag hitta andra alternativ och variabler gällande 580+gtx och 6990?[i]Klart… Läs hela »
@flopper att folk skulle föredra två kort istället för ett avfärdar jag som ren nonsens, bara för att ATi flaggskepp inte blev det mördarkort du och dina anhängare hade hoppats på så skall du inte fabricera massa saker. En varning på dig spridning av falska rykten och fakta är nästan på sin plats tycker jag.Du kallar oss dårar som lever i den verklighet där nVidia GeForce GTX 580 och 570 spöar ATis motsvårighet men du har snarare gång på gång med dina väldigt rabiata inlägg bekräftat att det är du som är dåren och trollet här inne.Fortsätt du lev i… Läs hela »