Antec P8 - Insidan
Tittar vi in bakom sidopanelerna så möts vi av en väldigt öppen design med två tydliga värme-zoner. Där övre delen är öppen och luftig för att dina komponenter ska få så bra luftflöde- och utrymme som möjligt.
I den nedre delen så hittar vi nätaggregatets plats samt buren som kan hålla två hårddiskar. Nätaggregatet placeras fördelaktigt med fläkten nedåt för att få så bra luftflöde som möjligt. Panelen som delar chassit i två värmezoner är tillverkad i plåt vilket get chassit en solid känsla.
Kabeldragning
Kollar vi in bakom moderkortsplåten så hittar vi var Antec har tänkt att du ska placera alla dina kablar som inte behöver synas på andra sidan. Mellan moderkortsplåten och sidopanelen är det 20 mm vilket är tillräckligt även för dem tjockare kablarna från nätaggregatet. För att underlätta kabeldragningen så har Antec placerat ut flera utstansade loopar för att fästa kablarna i med hjälp av buntband eller liknande.
Men kablarna ska igenom till komponentsidan också och detta har Antec tänkt på. Det finns ett hål i panelen som delar chassit, två hål ovanför moderkortet och ett långt hål till höger om moderkortet för att få igenom 24 pins kabeln, SATA och även strömkablarna för grafikkort med mera. Alla hålen sitter där man vill att dem ska sitta, även för att kunna koppla in frontpanelen på ett bra sätt.
Lagringsplatser
Sex stycken är maxantalet lagringsplatser som finns i Antec P8, två av dessa är placerade på panelen som täcker nätaggregatet, och resterande platser går att komma åt från baksidan av chassit.
Totalt går det att få in fyra stycken 2,5 tums enheter och två stycken 3,5 tums enheter, på baksidan av moderkortet hittar vi två 2,5 tums platser och nere vid nätaggregatet hittar vi en bur för två stycken 3,5 tums enheter, dessa fästs utan skruvar i varsin vagga. Buren för 3,5 tums diskarna går att justera i viss mån beroende på om du behöver med utrymme för kablar från nätaggregatet eller mer utrymme för en radiator i fronten vid vattenkylning. Det går självklart även att skruva loss denna helt om det behövs mer utrymme och inga 3,5 tums enheter.
Visuellt ger det ju intryck av att vara en astmatisk design med alldeles för smala springor att suga in luften genom. Det hjälper inte (så mycket) att ha stora kylare inuti om luftflödet genom lådan är snålt tilltaget.
En bra kyllösning till denna låda är vattenkylning med konvektorn monterad utvändigt.
Förstår va du menar, men trots “smala springor” så är dem inte så restriktiva. Designen av luftintagen är inget nytt utan har provats av flera chassitillverkare och visst att man ser en viss skillnad mellan en design med bara ett galler fram mot denna typ av lösning med intag på sidan av fronten. Men enligt min och våran erfarenhet så har inte detta gjort någon större inverkan på temperaturer. Däremot så hjälper detta att hålla nere ljudnivån från fläktar.
Ska man vara hård så hade en extern kyllösning varit det mest optimala till majoriteten av chassin och system.
Smala springor är väldigt flödesrestriktiva jämfört med likadant placerade större hål som på P183, och bidrar (jämfört med densamma) faktiskt till *ökad* ljudnivå eftersom fläktarna innanför måste arbeta hårdare för att skapa samma luftflöde.