Speltest: Civilization VI (DX11/DX12)

Den senaste instansen i Civilization VI-serien är också ett av de senaste tillskotten i Nordichardwares testsvit. Det efterlängtade strategispelet går tillbaka till rötterna efter stickspåret Beyond Earth, och förutom vidareutvecklad spelmekanik används en uppdaterad grafikmotor med stöd för DirectX 12.

Notera dock att DirectX 12 inte har aktiverats i spelet ännu. Istället kommer det att tillkomma som en patch i ett senare skede. Vi har därför testat spelet med DirectX 11, och kommer börja använda även DirectX 12 så fort det finns tillgängligt.

civ_vi_large_banner

Civilization VI
GenreStrategi, turbaserad
PlattformWindows (X86/X64)
Lanseringsår2016
APIDX11 (DX12 med senare patch)
UtvecklareFiraxis
Utgivare2K Games
PrestandatestInbyggt prestandatest.

DirectX 12

DirectX 11

Balansen av belastningen i Civilization väger in en hel del CPU-prestanda vilket sätter ROG Zephyrus kylningen på prov och även här ser vi att datorn får lite problem med instabilitet i bildfrekvensen på grund av hög värme.

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Pelle
7 Årtal sedan

Gällande ljudnivå så nämn gärna tydligt hur tyst en dator är. Att den låter vid full belastning är en sak men det finns fler tillfällen då en dator används. Är den subjektivt helt tyst när den inte används eller vid lätt använding (typ går att använda på ett möte, i en lektionssal) ? Hur ändras ljudbilden? Något som surrar svagt hela tiden kan hjärnan filtera bort automatiskt. Men om fläkten nästar stannar (datorn blir ljudlös) till att dra igång då och då är något man uppfattar man hela tiden och kan vara rätt så störande.