Speltest: Middle-Earth: Shadow of Mordor (DX11)
Shadow of Mordor debuterade som ett mycket krävande actionäventyr vid lanseringen 2014. Idag har nyare titlar sprungit om med tyngre systemkrav, men spelet har fortfarande relevans för mellanklassdatorer och (i det här fallet) bärbara datorer som ett test som lägger vikt vid god grafikbandbredd.
Middle-Earth: Shadow of Mordor | |
---|---|
Genre | Action, äventyr |
Plattform | Windows Mac |
Lanseringsår | 2014 (Windows, konsol) 2015 (Mac) |
API | DX11 |
Utvecklare | Monolith Productions |
Utgivare | Warner Bros. Interactive Entertainment |
Prestandatest | Inbyggt prestandatest. |
Här kommer inte ROG Zephyrus ess i rockärmen fram förrän vi skruvar upp till 1080p-upplösning. I 720p så tar processorn en större del av belastningen och kylningen blir avgörande.
Gällande ljudnivå så nämn gärna tydligt hur tyst en dator är. Att den låter vid full belastning är en sak men det finns fler tillfällen då en dator används. Är den subjektivt helt tyst när den inte används eller vid lätt använding (typ går att använda på ett möte, i en lektionssal) ? Hur ändras ljudbilden? Något som surrar svagt hela tiden kan hjärnan filtera bort automatiskt. Men om fläkten nästar stannar (datorn blir ljudlös) till att dra igång då och då är något man uppfattar man hela tiden och kan vara rätt så störande.
Hej Pelle! Tack för din kommentar! Zephyrus är precis som du säger mer eller mindre subjektivt tyst i idle och under mitt test så varvade aldrig fläktarna upp under lätta jobb så som att kika i webbläsaren etc. Det ska också nämnas att det finns flera olika profiler att välja mellan i tillverkarens gamingmjukvara, beroende på vad man som användare prioriterar. Aggressiv kylning eller låg ljudnivå. Vi körde vårt test på den rekommenderade ECO-inställningen som ska ge en balans mellan låg ljudnivå i idle och aggressiv kylning i full belastning. Jag uppskattar verkligen din input Pelle och kommer ta det… Läs hela »