Belysning och fläktar
- RGB-belysningen via fördefinerade profiler, inte digitalt.
- Det tonade glaset bidrar till en mjuk och trevlig belysning
- Chassit styr bara belysningen i fläktarna – det finns ingen fläktkontroller som styr deras hastighet.
- Fläktarna är tysta, trots en relativt öppen chassidesign.
Corsair 570X säljs både med och utan de RGB-bestyckade fläktarna SP120 RGB, men det framgår tydligt att det här är ett chassi designat till stor del med belysning i åtanke. Med systemet färdigmonterat tog vi en titt på hur fläktarna fungerar, sett både till ljudnivå och ljuseffekter.
Tre mönster, tre hastigheter, sex färger
Även om fläktarna använder RGB-lysdioder så har du inte tillgång till valfri färg på RGB-skalan. Fläktbelysningen styrs inte frå operativsystemet, utan helt och hållet via chassits eller belysningskontrollerns tre knappar. Totalt sju färglägen finns tillgängliga: gult, grönt, blått, lila, rött, vitt och samt cykliskt växlande mellan dessa.
Färgerna kan sedan visas i fyra olika lägen. I det statiska läget lyser fläktarna med ett fast sken. I “breathing”-läget pulserar ljusstyrkan med mjuka övergångar. “Flicker” innebär att ljuset blinkar skarpt, och “Breathing & flicker” växlar löpande mellan dessa två lägen.
Den sista inställningen är hastigheten på profilen, det vill säga hur snabbt fläktarna blinkar eller pulserar.
Mjuk och jämn belysning
Fläktbladen är i vit, frostad plast för att ljuset ska diffuseras och spridas jämnt. Resultatet är ett mjukt och trevligt sken som ger en intressant belysningseffekt både inuti chassit och på dess omgivning.
Det tonade glaset på framsidan dämpar intensiteten på ljuset en aning och gör det ytterligare något mjukare. Kombinationen med tonat glas och diffuserat ljus är helt klart trevlig, förutsatt att man gillar chassibelysning till att börja med.
Ljudnivå framför prestanda
Fläktarna är överraskande tystgående, men är inte heller tänkta att skapa några orkanvindar i chassit. Medan vi inte har mätvärden för det exakta luftflödet så känner vi en tydlig luftgenomströmning i chassit. Du som använder en vattenkylningsradiator kan vilja använda fläktar med ett högre statiskt luftflöde, men för allmän ventilation ska SP120-fläktarna inte innebära någon begränsning.
Fläktarna hörs tydligt vid sina allra högsta varvtal, men ljudet är främst knutet till luftflödet. Vi hör inga tickanden, brummanden eller liknande missljud från motor eller vätskelager. Vid lägre rotationshastigheter är fläktarna näst intill ljudlösa. Glaspanelerna tycks göra ett bra jobb med att hindra vibrationer och missljud, trots den så pass öppna designen.
270 cm hög CPU-kylare, njaee.
Utan chassipanel så! Skämt åsido så har rätt enhetsprefix hittats och återförts till sin plats, tack för heads up 🙂