Test: Corsair Vengeance C70 och Corsairs Air-fläktar

6
Corsair_C70_inledning

Corsair breddar sina chassimodeller med det senaste tillskottet Vengeance C70. Vengeance inriktar sig på prisvärda produkter med siktet på prismedvetna entusiaster. Här är det mindre fokus på stilrena möbeldatorer och mer på robust krigskänsla, något som förhöjs av vårt testexemplar i militärgrön färg.

Corsair har blivit en stor aktör på chassimarknaden idag jämfört med när de först lanserade sitt Obsidian 800D. Efter ha fått blodad tand från succéen i sin ingång på marknaden och populariteten av 800D så expanderade Corsair sin chassiserie med både Graphite och Carbide för att tilltala andra behov och prisbilder. Nu landar nykomlingen Vengeance C70 i vårt testlabb.

CorsairC703colors

Vengeance C70 inriktar sig på entusiaster och gamers. Utseendemässigt påminner det mest om en ammunitionslåda och ser väldigt robust och rigid ut. På ovansidan finns det bärhandtag för att underlätta förflyttningar av lådan. C70 finns tillgängligt i tre olika färger: svart, vitt eller militärgrönt.

Specifikationer Värde
Formfaktor ATX, mATX
Fläktplatser  2 x 120mm (Bakom Hårddiskbur) Inkluderade
2 x 120mm (Front, utan hårddiskburar)
1 x 120mm (Bak) Inkluderad
2 x 120/140 mm (Tak)
2 x 120/140 mm (Botten)
2 x 120/140 mm (Sidan)
Optiska enheter 3 x 5.25″ Enheter
Hårddiskplatser 6 x 3.5″/2.5″ Enheter
Frontpanelsanslutningar 2 x USB 3.0 med intern kontakt
1 x Audio In/Ut
Expansionsplatser  8
Maxlängd för grafikkort  320 mm med hårddiskbur monterad
Maxhöjd på CPU-kylare  170 mm
Mått 501mm (H) x 232mm (B) x 533mm (D)
Vikt  8.3 kg
Lägstapris på prisjakt.se

 

Vengeance C70 kommer packat med en del trevliga funktioner och med ett utseende som ser ut att härstamma från närmsta armébas, Men hur står det sig som ett datorchassi?

Subscribe
Notifiera vid
6 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Henrik Berntsson
Admin
12 Årtal sedan

kul med lite annorlunda design. resetknappen var lite påhittig faktiskt även om två nyckar osm måste vridas om samtidigt hade varit coolare 😛

Marquzz
12 Årtal sedan

Hm, lustigt sammanträffande att det sitter kassa fläktar i chassit samtidigt som skickar med bra fläktar som extra tillbehör, så och om man köper de så “blir det bra”. De kunde väl ha satt in de bra fläktarna från början. Om man “måste” köpa nya fläktar på en gång så tycker jag att man måste räkna in detta i priset.

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

Marquzz, tyvärr är det väl ett ganska typiskt förfarande för många chassitillverkare. Att man inte direkt slänger in de bästa fläktarna man har tillgängliga i chassit från början. Men som princip kan jag ju inte göra annat än att hålla med, det hade ju varit mycket fördelaktigt att få chassit “kitat” med Air-serien direkt från början.
Anledningen till att vi kikade på dem här var för att vi var lite nyfikna på dem, men samtidigt inte hade möjlighet att göra en större genomgång av dem för tillfället. Så det blev en kombinerad test.

KebbZ
12 Årtal sedan

Segt att ni postade detta nu.. Köpte mitt vita C70 för 1-2veckor sen, och ett gäng AF140 fläktar 😥

Fahrbot
Fahrbot
12 Årtal sedan

Håller med om att Corsair AIR-fläktarna är riktigt trevliga. Bytte precis ut mina Fractal Design fläktar förra veckan, lägre ljudnivå och lägre temperaturer.

En sak att tänka på när det gäller AIR-serien är att kablarna är riktigt korta, speciellt för chassifläktarna. I mitt fall var jag tvungen att förlänga dem för att de skulle nå moderkortet.

Hoggaforfan
12 Årtal sedan

Jag kan tycka att de kan sluta skicka med fläktar alls då de ni vill ha och de jag vill ha är troligtvis helt olika.
Men det är ju en medelväg för majoriteten av köpare. Många bryr sig inte och de som bryr sig får lida för sin passion 😉

Mina fläktar går i ungefär 3-400rpm. Hörs de så går de för snabbt