Speltest: Civilization VI (DX11/DX12)
Den senaste instansen i Civilization VI-serien är också ett av de senaste tillskotten i Nordichardwares testsvit. Det efterlängtade strategispelet går tillbaka till rötterna efter stickspåret Beyond Earth, och förutom vidareutvecklad spelmekanik används en uppdaterad grafikmotor med stöd för DirectX 12.
Notera dock att DirectX 12 inte har aktiverats i spelet ännu. Istället kommer det att tillkomma som en patch i ett senare skede. Vi har därför testat spelet med DirectX 11, och kommer börja använda även DirectX 12 så fort det finns tillgängligt.
Civilization VI | |
---|---|
Genre | Strategi, turbaserad |
Plattform | Windows (X86/X64) |
Lanseringsår | 2016 |
API | DX11 (DX12 med senare patch) |
Utvecklare | Firaxis |
Utgivare | 2K Games |
Prestandatest | Inbyggt prestandatest. |
DirectX 12
Det gäller små marginaler i 720p-upplösning med Directx 12 i den här titeln, och XPS 13 är snabbast endast med en enstaka bildruta per sekund. Däremot noterar vi att XPS 13 bibehåller sin bildfrekvens bättre när upplösningen ökas till 1080p.
DirectX 11
Det finns inga större prestandaskillnader att tala om när vi jämför med den äldre DirectX 11-standarden. Vi noterar dock något lägre bildfrekvenser för samtliga modeller, i båda upplösningarna.