Speltest: Civilization VI (DX11/DX12)

Den senaste instansen i Civilization VI-serien är också ett av de senaste tillskotten i Nordichardwares testsvit. Det efterlängtade strategispelet går tillbaka till rötterna efter stickspåret Beyond Earth, och förutom vidareutvecklad spelmekanik används en uppdaterad grafikmotor med stöd för DirectX 12.

Notera dock att DirectX 12 inte har aktiverats i spelet ännu. Istället kommer det att tillkomma som en patch i ett senare skede. Vi har därför testat spelet med DirectX 11, och kommer börja använda även DirectX 12 så fort det finns tillgängligt.

civ_vi_large_banner

Civilization VI
GenreStrategi, turbaserad
PlattformWindows (X86/X64)
Lanseringsår2016
APIDX11 (DX12 med senare patch)
UtvecklareFiraxis
Utgivare2K Games
PrestandatestInbyggt prestandatest.

DirectX 12

Det gäller små marginaler i 720p-upplösning med Directx 12 i den här titeln, och XPS 13 är snabbast endast med en enstaka bildruta per sekund. Däremot noterar vi att XPS 13 bibehåller sin bildfrekvens bättre när upplösningen ökas till 1080p.

DirectX 11

Det finns inga större prestandaskillnader att tala om när vi jämför med den äldre DirectX 11-standarden. Vi noterar dock något lägre bildfrekvenser för samtliga modeller, i båda upplösningarna.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments