Överklockning
Överklockning är en viktig faktor om du vill få ut lite mer ur din investering och pressa ut ytterligare lite mer prestanda per krona. Vi gör ett grundläggande överklockningstest där vi ökar frekvenserna på minne och grafikkrets så långt som vi kan, och säkerställa att det är stabilt i ett prestandatest. Vi överklockar med MSI Afterburner och stabilitets- och skalningstestar med Middle-Earth: Shadow of Mordor. Senaste versionen av MSI Afterburner är 4.3.0 Beta 14 och finns att ladda ner gratis här.
Vid lanseringen av Polaris-kortet Radeon RX 480 använde vi oss utav det medföljande överklockningsverktyget AMD WattMan eftersom Afterburner inte hade stöd för Polaris än, men eftersom Afterburner numera stöder överklockning med Polaris-kretsar har vi valt att gå över till det. Anledningen är för att vi vill vara så konsistenta som möjligt med vilka verktyg vi använder, men också för att WattMan inte tillåter användaren manuellt reglera spänningen eller frekvenserna.
Med flera överklockade Radeon RX 480 under bältet kan vi konstatera att de nya Polaris-kretsarna inte är så lätta att överklocka. Till att börja med tillåter inte AMD WattMan spänningsreglering, något som finns på Afterburner men som vid skrivande stund är låst till 1150 millivolt från fabrik. Vidare så är minnesfrekvensen låst till 2 250 megahertz, det går alltså inte att överklocka över det värdet, och till sist så är prestandaökningen i förhållande till effektförbrukningen, något som vi inte mäter här, för liten för att rättfärdiga överklockning.
Generellt kan man utan att modifiera BIOS överklocka ett Radeon RX 480 till ungefär 1 350 megahertz, med några undantag, och självklart om man har en bra krets – något som vi inte verkar ha fått hittills. Tittar vi på Radeon RX 470 och RX 460 ser vi att det är lite lättare att överklocka till en stabil frekvens och med högre prestandavinst än RX 480.
Asus Radeon RX 480 Strix Gaming OC
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Turbofrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: – Turbo: 1 310 MHz |
Bas: – Turbo: 1 340 MHz |
2,3 % |
Minne | 2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
2 200 MHz (8 800 MHz effektivt) |
10,0 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
37,09 fps | 39,5 fps | 6,5 % |
Av grafikkorten vi recenserar idag kommer Asus Strix Gaming OC med näst högst överklockning från fabrik, vilket innebär att vi redan från start har mindre utrymme att överklocka. Efter många försök, och flera omstarter, är vi tvungna har skruva upp spänningen rejält och dra ner frekvensen en del för att få en stabil överklockning. Vi stannar på en stabil frekvens på 1 340 megahertz, och minnesfrekvens på 2 200 megahertz.
Det är en överklockning på 2,3 procent för klockfrekvensen, eller turbofrekvensen, och 10 procent för minnesfrekvensen. Överklockningen ger en prestandavinst på 6,5 procent i Shadow of Mordor.
Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Turbofrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: – Turbo: 1 290 MHz |
Bas: – Turbo: 1 310 MHz |
1,6 % |
Minne | 2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
2 100 MHz (8 400 MHz effektivt) |
5,0 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
36,47 fps | 37,53 fps | 2,8 % |
Gigabyte kommer med relativt låg överklockning från fabrik men av samtliga kort vi testar har vi flest problem med det här kortet. Gigabyte verkar ha problem med överklockningen vilket resulterar i många omstarter. Spänningen är väldigt känslig och tål inte att man ökar det, vilket gör att vi måste hålla oss till effektökning. Efter många försök bestämmer vi oss för att nöja oss med en liten, men stabil, överklockning.
Klockfrekvensen landar på 1 310 megahertz och minnesfrekvensen på 2 100 megahertz, vilket ger en prestandaökning på 2,8 procent i Shadow of Mordor.
Powercolor Radeon RX 480 Red Devil
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Turbofrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: – Turbo: 1 330 MHz |
Bas: – Turbo: 1 350 MHz |
1,5 % |
Minne | 2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
2 200 MHz (8 800 MHz effektivt) |
10,0 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
37,40 fps | 39,75 fps | 5,9 % |
Powercolor kommer med den högsta överklockningen från fabrik med en turbofrekvens på 1 330 megahertz och vi upplever inga problem med grafikkort när vi överklockar det. Spänningen är väldigt svår att justera och kräver tid att finjustera. Vi nöjer oss med en stabil överklockning på 20 megahertz, vilket ger turbofrekvensen 1 350 megahertz. Minnesfrekvensen landar på 2 200 megahertz.
Överklockningen ger en prestandavinst på 5,9 procent i Shadow of Mordor, vilket är ungefär 2 bilder per sekund mer i genomsnitt.
Sapphire Radeon RX 470 OC
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Turbofrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: – Turbo: 1 216 MHz |
Bas: – Turbo: 1 300 MHz |
6,9 % |
Minne | 1 750 MHz (7 000 MHz effektivt) |
2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
12,5 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
31,22 fps | 33,73 fps | 7,4 % |
Polaris 10-kretsen i Radeon RX 470 är betydligt lättare att överklocka och har dessutom större marginaler. Sapphires modell vi testar här lyckas vi överklocka enkelt till 1 300 megahertz, en överklockning på 6,91 procent, och minnesfrekvensen, som redan är överklockad från fabrik, lyckas vi skruva upp till 2 000 megahertz.
Överklockningen ger en prestandavinst på 7,4 procent, vilket är ungefär 2 bilder per sekund mer i genomsnitt i Shadow of Mordor.
Gigabyte Radeon RX 460 Windforce 2X OC
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Turbofrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: – Turbo: 1 212 MHz |
Bas: – Turbo: 1 300 MHz |
6,8 % |
Minne | 1 750 MHz (7 000 MHz effektivt) |
2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
12,5 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
9,68 fps | 12,54 fps | 29,6 % |
Minstingen i Polaris-familljen, Radeon RX 460, kommer med en nästan obetydlig överklockning från fabrik. Gigabytes modell är stabil vid överklockning och verkar inte lida av några spänningsrelaterade problem.
Grafikkortet överklockas till en stabil frekvens på 1 300 megahertz, och minnesfrekvensen 2 000 megahertz. Det är 6,8 procent och 12,5 procent för respektive frekvens. På grund av det låga resultatet från start ger det en prestandavinst på nästan 30 procent i Shadow of Mordor.
Netonnet har ett vettigt RX 480 för under 2 lök; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3770605.
Komplett.se har ett klockvänligt RX 470 för 1900; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803393
Så det finns bra kort till bra priser.
AMD har ju gått ut med att de ska sänka priserna på RX-serien för att kontra Nvidia då GTX1050 och GTX1050Ti är snart ute. Så tror nog alla andra butiker och så kommer sänka priserna allt efter som.
De har bara sänkt priserna på RX 460 för att möta 1050Ti, inte resten av RX-serien. Dock så tycker jag fortfarande RX460 är minst tvåhundra kronor lite för dyrt med tanke hur mycket sämre prestanda de har gentemot 1050Ti.
AMD har “sänkt” priserna för Radeon RX 470 och RX 460 med 10 amerikanska dollar, från ett riktpris på $179 till $169 för RX 470, och från $109 till $99 för RX 460. Vad vi kan se är det bara några få modeller från partnertillverkarna som har kommit ner i pris, dessa är följande:
RX 470 4GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803393
RX 460 2GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803395
RX 460 4GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3830071
Förhoppningsvis är det inte bara en “kampanj” utan nya priser för de här korten.
Prisutvecklingen går helt klart åt rätt håll Thomaseron, inte minst nu i oktober då Radeon-priserna börjat störtdyka. Räkna också med att se fler tester av även de här billigare korten framöver 🙂
Som jag fattar det är det meningslöst att köpa ett 470 med 8gb men är det vettigt att köpa ett 480 med endast 4 gb?
Innan jag svarar på din fråga vill jag uppmärksamma dig om att vi inte har kunnat testa Radeon RX 480 med 4 gigabyte minne, vi har helt enkelt inte fått in ett exemplar än. Vi tjatar på tillverkarna och förhoppningsvis dyker det upp några exemplar de kommande veckorna. Med det sagt, generellt räcker 4 gigabyte grafikminne för äldre och nyare spel i upplösningar upp till 4k (beroende på om grafikkortet klarar av att rendera 4k i tillräckligt hög fps). Ett exempel är Radeon Fury-korten med 4 gigabyte minne som presterar bra i högre upplösningar, kanske på gränsen i vissa spel… Läs hela »
Finns tester mellan 4 & 8gb i olika upplösningar, ingen eller väldigt liten skillnad. slog till på ett 480 4gb för 1999:- från net on net ?
Bra recension men jag vill påpeka några saker ni kan förbättra.
1. Sammanslaget prestandaindex på alla spel i alla upplösningar.
2. Crysis 3 i upplösningen i 4k så presterar alla AMD-kort mycket dåligt.
3. Video på alla testslingor
4. Utseendet på graferna är jag inte riktigt nöjd med. Också en sak ni kan göra mer tydligt och mer enhetligt.
Hej klappa, vi uppskattar att våra läsare ger oss feedback så tack för den. Punkterna 1 och 4 arbetar vi med sen en tid tillbaka och vi kommer att uppdatera artiklarna så snabbt vi har en fungerande lösning. Punkt 2, vi är medvetna om det och kommer vi med stor sannolikhet att stryka Crysis 3 från testlistan, på grund av att det har några år på nacken nu, och för att testresultaten inte håller måttet. Punkt 3 är lite svårare att lösa, men definitivt något som är möjligt, frågan blir kanske vad det skulle fylla för funktion? Något vi skulle… Läs hela »