Testsystem och metod
För våra grafiktester använder vi två moderna och identiska testsystem baserade på Intels Haswell-E-plattform. Hjärtat i systemen är flaggskeppsprocessorn Intel Core i7-5960X med totalt åtta kärnor och 16 trådar, och en maximal klockfrekvens på 3,5 gigahertz under boost. Processorn kompletteras med en DDR4-minnesmodul per kanal, för totalt 16 gigabyte som körs i 2 400 megahertz och timing-inställningarna 14-16-16-31. Med våra nya testsystem tar vi även steget över till Windows 10 för att vara garderade inför ett antal års kommande speltester.
Testsystem | |
Processor | Intel Core i7-5960X Alla kärnor låsta till 3,5 GHz |
Moderkort | MSI X99 SLI Plus UEFI version 1.8 |
Minne | 4 x 4 GB Corsair Vengeance LPX (CMK16GX4M4A2400C14) 2400 MHz CL14, 1,2 V |
Grafikkort | Asus Radeon RX 480 Strix Gaming OC Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming Powercolor Radeon RX 480 Red Devil Sapphire Radeon RX 470 Windforce 2X OC Gigabyte Radeon RX 460 OC |
Drivrutiner | DirectX 11: AMD Radeon Software Crimson Edition Graphics Driver 16.8.2 (Windows 10 64-bit) DirectX 12: AMD Radeon Software Crimson Edition Graphics Driver 16.10.1 (Windows 10 64-bit) Nvidia GeForce Game Ready Driver 373.06 (Windows 10 64-bit) |
Lagring | Intel 540s Series 1TB SSD |
Nätaggregat | Corsair HX1000i |
Kylare | Noctua NH-C14 |
Skärm | Acer XB280HK 3 840 x 2 160 |
Chassi | Cooler Master Lab |
Operativsystem | Windows 10 64-bit |
Tre standardupplösningar
Vi använder oss av Ultra HD-skärmar från Acer med en maximal upplösning på 3 840 x 2 160 pixel och en uppdateringsfrekvens på 60 hertz. Det låter oss köra de tre vanligaste standardupplösningarna idag:
- 3 840 x 2 160 (Ultra HD)
- 2 560 x 1 440 (Quad HD)
- 1 920 x 1 080 (Full HD)
Speltester
Vi prestandatestar grafikkorten med en rad olika speltitlar med olika genrer och belastningsnivåer. I samtliga fall använder vi Fraps för att mäta den genomsnittliga bildfrekvensen genom hela testet samt det lägsta uppmätta värdet. Skillnaden mellan det lägsta värdet och genomsnittsvärdet blir i sin tur ett mått på hur stabil bildfrekvensen är för respektive kort i respektive spel; ju högre värden, och ju mindre avståndet är mellan dem, desto bättre.
Strömförbrukning och energieffektivitet
Vi mäter flera olika aspekter hos våra testsystem för att få en bild av grafikkortens effektförbrukning och energieffektivitet. Vi belastar systemet med Middle-Earth: Shadow of Mordor i våra tre standardupplösningar, samtidigt som vi loggar effektförbrukningen under hela testförloppet med hjälp av digitala effektmätare från Watts Up. På så sätt kan vi se förbrukningen för hela testet, sekund för sekund.
Därifrån hämtar vi sedan tre olika värden. Först mäter den maximala effektförbrukningen som noteras under hela testet för att få en bild av hur mycket hela systemet som mest drar från vägguttaget under tunga spelbelastningar, vilket bland annat är en bra siffra att ha i åtanke när du ska matcha med ett rätt nätaggregat. Därefter räknar vi ut genomsnittet under hela testet, vilket är bra att ha i åtanke exempelvis om du vill hålla koll på hur stor inverkan blir på elräkningen.
Till sist räknar vi ut hur mycket prestanda du faktiskt får ut ur en enhet energi med kortet installerat. Vi gör detta genom att räkna ut den totala mängden energi som har förbrukats under hela testet, mätt i joule, och sedan dividera det med den totala mängden bildrutor som har renderats. På så sätt får vi ut ett värde för energieffektivtet, mätt i joule per bildruta – ju lägre det värdet är, desto bättre presterar kortet i förhållande till sin energiförbrukning.
Ljudnivå och temperatur
Vi mäter ljudnivån hos grafikkorten efter att de monterats i ett chassi med stängd sida, och hela systemet belastas med upprepade rundor Battlefield 3. Därefter mäter vi ljudnivån på 40 centimeters avstånd med en decibelmätare. Under samma test mäter vi även den maximala temperaturen som kretsen når under belastningen. Testet sker i ett ekodämpat rum så att så mycket som möjligt av den uppmätta ljudnivån ska komma från själva systemet och inte reflekterat ljud från väggarna.
Netonnet har ett vettigt RX 480 för under 2 lök; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3770605.
Komplett.se har ett klockvänligt RX 470 för 1900; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803393
Så det finns bra kort till bra priser.
AMD har ju gått ut med att de ska sänka priserna på RX-serien för att kontra Nvidia då GTX1050 och GTX1050Ti är snart ute. Så tror nog alla andra butiker och så kommer sänka priserna allt efter som.
De har bara sänkt priserna på RX 460 för att möta 1050Ti, inte resten av RX-serien. Dock så tycker jag fortfarande RX460 är minst tvåhundra kronor lite för dyrt med tanke hur mycket sämre prestanda de har gentemot 1050Ti.
AMD har “sänkt” priserna för Radeon RX 470 och RX 460 med 10 amerikanska dollar, från ett riktpris på $179 till $169 för RX 470, och från $109 till $99 för RX 460. Vad vi kan se är det bara några få modeller från partnertillverkarna som har kommit ner i pris, dessa är följande:
RX 470 4GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803393
RX 460 2GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803395
RX 460 4GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3830071
Förhoppningsvis är det inte bara en “kampanj” utan nya priser för de här korten.
Prisutvecklingen går helt klart åt rätt håll Thomaseron, inte minst nu i oktober då Radeon-priserna börjat störtdyka. Räkna också med att se fler tester av även de här billigare korten framöver 🙂
Som jag fattar det är det meningslöst att köpa ett 470 med 8gb men är det vettigt att köpa ett 480 med endast 4 gb?
Innan jag svarar på din fråga vill jag uppmärksamma dig om att vi inte har kunnat testa Radeon RX 480 med 4 gigabyte minne, vi har helt enkelt inte fått in ett exemplar än. Vi tjatar på tillverkarna och förhoppningsvis dyker det upp några exemplar de kommande veckorna. Med det sagt, generellt räcker 4 gigabyte grafikminne för äldre och nyare spel i upplösningar upp till 4k (beroende på om grafikkortet klarar av att rendera 4k i tillräckligt hög fps). Ett exempel är Radeon Fury-korten med 4 gigabyte minne som presterar bra i högre upplösningar, kanske på gränsen i vissa spel… Läs hela »
Finns tester mellan 4 & 8gb i olika upplösningar, ingen eller väldigt liten skillnad. slog till på ett 480 4gb för 1999:- från net on net ?
Bra recension men jag vill påpeka några saker ni kan förbättra.
1. Sammanslaget prestandaindex på alla spel i alla upplösningar.
2. Crysis 3 i upplösningen i 4k så presterar alla AMD-kort mycket dåligt.
3. Video på alla testslingor
4. Utseendet på graferna är jag inte riktigt nöjd med. Också en sak ni kan göra mer tydligt och mer enhetligt.
Hej klappa, vi uppskattar att våra läsare ger oss feedback så tack för den. Punkterna 1 och 4 arbetar vi med sen en tid tillbaka och vi kommer att uppdatera artiklarna så snabbt vi har en fungerande lösning. Punkt 2, vi är medvetna om det och kommer vi med stor sannolikhet att stryka Crysis 3 från testlistan, på grund av att det har några år på nacken nu, och för att testresultaten inte håller måttet. Punkt 3 är lite svårare att lösa, men definitivt något som är möjligt, frågan blir kanske vad det skulle fylla för funktion? Något vi skulle… Läs hela »