Tillbehör: Logitech Driving Force Shifter
I vår tidigare recension av Logitech G920 beklagade vi oss över att det inte medföljde någon växelspak med i paketet. Det finns såklart en lösning på detta, nämligen att köpa till det som tillbehör. Vi skall ni testa Logitech Drive Force Shifter och se om den matchar!
Design och funktioner
Produkten kommer i en vardaglig förpackning med information på de olika sidorna. Paketeringen är enkel men funktionell. I paketet får vi växelspaken och en enkel manual som förklarar hur man skall koppla in denna.
Ur perspektiv ser vi att designen är god och passar väl med basprodukten (G920) och att kvalitén tycks vara god.
På baksidan kan vi skymta fästanordningen som består av en skruv och två fjädrar.
Växelspaken sitter som en smäck mot bordet och är väldigt enkel att spänna fast. Här kan vi se den extra spänningsfunktionen som funkar med hjälp av två “knappar” på varsin sida som spänner åt med hjälp av en fjäder underifrån.
På toppen ser vi en enkel gravering av de olika positionerna som finns.
En närbild visar att kvalitén på läder och finish är god, om än gjort i hårdplast.
Test
Efter några varv runt Silverstone kan man inte säga mer än att “den gör sitt jobb”. Om än utan någon särskild lyx. Det känns lite plastigt (på grund av materialen) och där är rätt lite motstånd i växlingarna samt att växelspaken är väldigt kort. Saker som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Det satt å sidan gör Logitech Driving Force Shifter ett bra jobb och ger helt klart en annan känsla nu när kopplingen på pedalerna till G920 kommer till nytta. Då de flesta bilar fortfarande är manuella (utan paddlar) blir det helt klart en höjning av realismen och även om det är något plastigt så är det inget man tänker på i stundens hetta.
Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂
“Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”
Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.
Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt “prova på”!
Jag saknar kategorin “Bäst runt 500kr”.
För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.