Logitech G920
De flesta känner nog till Logitech G25 och G27 som blev väldigt populära tidigare för PC & Playstation men med den nya generationen G29/G920 satsar man på alla plattformar.
Vi har lagt vantarna på G920 som är kompatibel med Xbox One och PC och är tänkt att vara den naturliga vidareutvecklingen på de tidigare modellerna.
Logitech G920 Driving Force | |
Höjd: | 270 mm |
Bredd: | 260 mm |
Djup: | 278 mm |
Vikt utan kablar: | 2,25 kg |
Rotation: | 900 graders varv mellan rattlås |
Extra: | Styrningssensor med Halleffekt, Dubbla force feedback-motorer, Skydd mot överhettning |
Pedaler: | Icke-linjär bromspedal, Patenterad halkskyddsmatta, Räfflat hälstöd, |
Programvarusupport (vid lanseringen): | Logitech Gaming Software |
Material: | Ekrar i anodiserad aluminium Ratten har handsydd läderbeklädnad Rattstång i stål Rattväxlar i borstat rostfritt stål Monteringsfästen i glasfiberarmerad nylon Pedalarmar och ramar i kallpressat stål Pedalsidor i borstat rostfritt stål Pedalens kolvhylsor: Polyoximetylen-termoplast (POM) |
Logitech G920 – Unboxing
Logitech G920 kommer i en traditionell kartong med information på alla sidor. Ratten och pedalerna är paketerade i plastpåsar och avgränsade med kartong.
Låt oss nu ta en närmare titt på ratten som är lindad i mönstrat läder och med en bas av aluminium. Uppe i vänstra hörnet ser vi en D-pad, LSB och “select” knappen som återfinns på en Xbox-kontroller fast här snyggt integrerat i ratten. Överlag ser vi genomgående kvalitet. I den nedre delen sitter i sin tur en Xbox-knapp.
På baksidan av ratten ser vi växelpaddlarna i aluminium som sitter bra placerade.
På bilderna ovan kan vi se hur lädret är sytt. Man hade kunnat önska lite mer av utförandet då det är rätt skrynkligt och från äldre rattar vet vi att i sömmen brukar de första förslitningarna uppstå. Förutom detta är lädret väldigt skönt och ratten har en bra ergonomisk utformning och är bra att greppa.
Värt att nämna är att ratten är mindre än en riktig ratt, vilket kan bli rätt påtagligt om man är en van bilförare.
På undersidan finner vi klamrarna för att sätta fast ratten till exempel ett skrivbord. Men även ett finurligt kabelhanteringssystem för att reglera mängden kabel utanför basen.
Framifrån är G920 gjord att likna en bil, i vår mening en amerikansk mustang.
G920 sitter stadigt när den väl är monterad och det är enkelt att förstå sig på hur det skall göras.
Nu är det dags att ta en närmare titt på pedalerna, som har en bas gjord i plast men själva pedalerna är i aluminium. För de med stora fötter, eller som kör med skor, kan tycka att det eventuellt är lite trångt mellan pedalerna.
Även om basen är gjord i plast så är kvalitén hög. Den känns stabil och gediget byggd.
Där finns inte mycket att säga om undersidan. Den är traditionell med hål för att skruva fast pedalerna i något om man bygger en custom set-up. I framkanten syns “taggarna” som är tänkta skall hålla fast pedalerna lite bättre om de ligger på exempelvis en matta.
Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂
“Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”
Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.
Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt “prova på”!
Jag saknar kategorin “Bäst runt 500kr”.
För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.