TEST NVIDIA har efter ett mycket tungt år på grafikkortsmarknaden fått till en sprakande avslutning på 2010. Tillverkaren lanserar nu sitt andra prestandagrafikkort som med en ny och finslipad grafkkrets ska ge motsvarande prestanda som tidigare flaggskeppet GeForce GTX 480. Inte nog med det, GeForce GTX 570 ska göra det tystare samtidigt som det drar mindre ström.
NVIDIA har både tappat moment och marknadsdelar det senaste året och AMD har lekt rövare med sin populära Radeon HD 5000-familj av grafikkort där man var ett halvår före NVIDIA med de nya grafikeffekter och funktioner som Microsoft lösgjorde i DirectX 11.
NVIDIA kunde ge sina partners och kunder lite hopp när man lanserade GeForce GTX 400-serien i mars, men grafikkortsfamilken var både sen och inneffektiv jämfört med AMD:s lösningar. Under hösten har NVIDIA ryckt upp sig ordentligt och med lanseringen av GeForce GTX 500-familjen har man löst de flesta problem som fanns i sina tidigare högprestandakort. Som vi noterade i vår recension av flaggskeppet GeForce GTX 580 är den nya GF110 grafikkretsen mer eller mindre vad NVIDIA planerade att GF100 kretsen skulle vara när den lanserades.
GeForce GTX 570 täcker upp bakom storebror
Även om GeForce GTX 480 och dess GF100 GPU var allt annat än effektiv har det varit marknadens kraftfullaste grafikkrets sedan lanseringen och även om AMD haft bättre marginaler på sina prestandamodeller har NVIDIA kunnat hålla stånd rent prestandamässigt. Något man verkligen cementerat med sin nya GF110 GPU.
Förutom AMD Radeon HD 5970 med sina dubbla Cypress-grafikkretsar är GeForce GTX 580 marknadens i särklass kraftfullaste grafikkort och när man nu låter den nya grafikkretsen sjunka i pris – med om än något nedbantade specifikationer – blir vi givetvis intresserade. Men vad är det då som skiljer GeForce GTX 570 från sin storebror och vad bör vi kunna vänta oss av detta prestandagrafikkort?
När NVIDIA nu äntligen lyckats få till sin Fermi-arkitektur på det sätt man ursprungligen hoppades på är det föga förvånande att man gör allt för att så snabbt som möjligt mobalisera sina styrkor till sin nya GF110 GPU.
Precis som GeForce GTX 580 var vad NVIDIA hoppades att GeForce GTX 480 skulle vara är nykomligen GeForce GTX 570 motsvarigheten för GeForce GTX 470. Rent krasst har NVIDIA tagit sitt GF110-beväpnade GeForce GTX 580 och bantat kortet på en SM-enhet samt en minneskanal, vilket ligger till grund för det GeForce GTX 570-kort vi kommer att testa idag. En mer detaljerad överblick på GF110 GPU:n finns att hitta i vår recension av GeForce GTX 580.
GeForce GTX 570 använder sig också av NVIDIA:s nya optimerade GF110 GPU.
NVIDIA:s SM-enhet (streaming multiprocessor) är de byggblock som i grafikkretsens kärna huserar CUDA-processorer, texturenheter och vardera en PolyMorph Engine – de kretsar som driver kortets DirectX 11 effekter.
Genom att stänga av en av de 16 ursprungliga SM-enhetern samt att nyttja fem stycken 64-bit minneskontroller (GTX580/480 använder alla 6) får GeForce GTX 570 följande grundspecifikationer;
Egenskaper | GeForce GTX 580 | GeForce GTX 570 | GeForce GTX 480 | GeForce GTX 470 |
Grafikkrets | GF110 | GF110 | GF100 | GF100 |
Tillverkningteknik | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm |
SM-enheter | 16 st. | 15 st. |
15 st. | 14 st. |
CUDA-kärnor | 512 st. | 480 st. | 480 st. | 448 st. |
PolyMorhp Engines | 16 st. | 15 st. | 15 st. | 14 st. |
Minnesgränssnitt | 384-bit | 320-bit | 384-bit | 320-bit |
Som syns ganska tydligt är grundspecifikationerna för GeForce GTX 570 något av en blandning från NVIDIA:s tidigare generations prestandakort. Man har samma antal beräkningsenheter som GTX 480, men får nöja sig med den något smalare minnesbussen från GTX 470. Skulle dessa siffror vara de enda som spelade någon roll skulle vi direkt kunna säga att prestandan på sin höjd skulle ligga mellan dessa två kort, men NVIDIA har givetvis tänkt lite längre än så.
Optimeringar i GF110 ger utrymme för högre klockfrekvenser
I vår recension av GeForce GTX 580 passade vi på att göra en djupdykning i NVIDIA:s GF110 GPU och det vi hittade var en grafikkrets som inte bara kom med upplåsta beräkningsenheter utan även en optimerad grundarkitektur. NVIDIA har bantat bort ett par hundra miljoner transistorer jämfört med GF100, samtidigt som de 3 miljarder transistorer som finns kvar numera är betydligt mer lämpade för sina respektive uppgifter.
GF110 är kort och gott en betydligt mer effektiv grafikkrets, något som NVIDIA har utnyttjat i både GeForce GTX 580 och nu GeForce GTX 570. Med en lägre strömförbrukning per klockfrekvens finns det utrymme för högre klockfrekvenser från fabrik, något som gör att vi verkligen behöver sätta tänderna i kortet för att veta hur GeForce GTX 570 står sig mot sina äldre syskon.
Även om NVIDIA tvingats banta sitt GeForce GTX 570 något rent prestandamässigt har man låtit GF110-kretsens funktionalitet vara intakt. För att spara tid och utvecklingskostnader har man även låtit själva kretskortet vara i stort sett intakt. Det referenskort NVIDIA skickat ut använder sig av samma kretskort som GTX 580, men med vissa smärre skillnader som vi ska gå in på snart.
Lika tyst och lite svalare än GeForce GTX 580
Ett ytterligare arv från storebror är den betydligt trevligare kylaren som vi tog en närmare titt på i vår recension av sagda kort. NVIDIA:s förångningskylare visade sig vara en rejäl förbättring mot tidigare lösningar och med samma kretskort är det inte överraskande att NVIDIA även nyttjar precis samma kylare som på storbror. Märk väl att flera partners förmodligen kommer att nyttja både egen kretskortdesign och kylningslösning.
CUDA och PhysX fortfarande en viktig del i marknadsföringen
NVIDIA är inte sena med att förklara att deras nya GeForce GTX 500-serie ger fullt stöd för CUDA och PhysX. Dessa två tekniker används för att utnyttja grafikkretsens beräkningskraft till andra uppgifter än att bara rita upp 3D-grafik. Med CUDA kan man simulera allt från avancerade grafikeffekter som rörelseoskärpa och skärpedjup till att konvertera videofiler många gånger snabbare än vad din vanliga processor klarar av.
PhysX används fortfarande i många speltitlar för att skapa realtistiska fysikeffekter där återigen systemets CPU avlastas när det ska skapas rörelser i tyg, demoleras hus eller simuleras vätskor.
3D Vision får draghjälp av World of Warcraft: Cataclysm
AMD har också stöd för stereoskopisk 3D numera men det är ingen tvekan om vilken av grafikkortstillverkarna som har det bredaste stödet bland partners och spelutvecklare. När vi kunde bekräfta att GeForce GTX 570 lanserades den 7:e december 2010 – samma datum som expansionen till World of Warcraft – var det få som trodde att det var ett sammanträffande. För dem få som inte var övertygade kan vi idag visa en av anledningarna till de matchande lanseringsdatumen.
NVIDIA har lyckats få Blizzard att trycka in fullt stöd för sin 3D Vision-teknik i nya uppdateringen Cataclysm. Vilket betyder att drygt 10 miljoner registrerade World of Warcraft-spelare nu har chansen att uppleva den nya spelvärlden i Cataclysm i äkta 3D. I vanlig ordning krävs det en bildskärm med stöd för 120 Hz samt ett NVIDIA 3D Vision-kit med tillhörande 3D-glasögon, men utan tvekan finns det sämre dragplåster när man lanserar ett nytt grafikkort.
Flerskärmsstöd med eller utan 3D
NVIDIA ger som sig bör även stöd för inkoppling av flera skärmar genom deras Surround-teknik. I vanlig ordning krävs det dock minst två grafikkort för att få de tre bildutgångar som krävs. Här kan GeForce GTX 570 vara extra intressant då det knappast är billigt, men ger en billigare SLI-lösning än vad som är möjligt med storebror GTX 580.
För den som råkar sitta på tre stycken 120 Hz-skärmar finns det även stöd för 3D Vision Surround, alltså stereoskopisk 3D över tre skärmar med en maximal upplösning på 7680×1600 pixlar. Men då krävs det också rejält med prestanda för att hålla en vettig bilduppdateringsfrekvens.
Nu är det hög tid att titta närmare på själva grafikkortet, NVIDIA GeForce GTX 570.
Som vi redan klargjort är GeForce GTX 570 närmast identisk med sin storebror rent fysiskt och grafikkortet vi fått från NVIDIA använder sig av av både samma kylare och samma kretskort.
Innan vi kikar närmare på det fysiska kortet ska vi köra en snabb genomgång av prestandaspecifikationerna för GeForce GTX 580.
Egenskaper | GTX 580 | GTX 570 | GTX 480 | GTX 470 | GTX 285 | HD 5870 |
Tillverkningsteknik | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm | 55nm | 40nm |
Kärnstorlek | 529 mm2* | 529 mm2* | 529 mm2* | 529 mm2* | 470 mm2 | 334 mm2 |
Transistorer | 3 000 milj. | 3 000 milj. | 3 200 milj. | 3 000 milj. | 1 400 milj. | 2 150 milj. |
Shaderenheter | 512 st. | 480 st. | 480 st. | 448 st. | 240 st. | 1600 st. |
GPU-frekvens | 772 MHz | 734 MHz | 700 MHz | 607 MHz | 648 MHz | 850 MHz |
Beräkningskraft | 1.58TFLOPs | 1.41TFLOPs | 1.34TFLOPs | 1.08TFLOPs | 1,01 FLOPs |
2,7 TFLOPs |
Texturenheter | 64 st. | 60 st. | 60 st. | 56 st. | 80 st. | 80 st. |
Textur-fillrate | 49.4 Gtexel/s | 43.9 Gtexel/s | 42.0 Gtexel/s | 34.0 Gtexel/s | 51.8 Gtexel/s |
68,0 Gtexel/s |
ROPs | 48 st. | 40 st. | 48 st. | 40 st. | 28 st. | 32 st. |
Pixel-fillrate | 37.0Gpixel/s | 29.4Gpixel/s | 33.6Gpixel/s | 24.3Gpixel/s | 20,7 Gpixel/s |
27,2 Gpixel/s |
Minnestyp | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR3 | GDDR5 |
Minnesmängd | 1 536 MB | 1 280 MB | 1 536 MB | 1 280 MB | 1 024 MB | 1 024 MB |
Minnesfrekvens | 1 000 MHz (4 000MHz) |
950 MHz (3 800MHz) |
924 MHz (3696MHz) |
837 MHz (3348MHz) |
1242 MHz (2484MHz) |
1200 MHz (4800MHz) |
Bussbredd | 384-bit | 320-bit | 384-bit | 320-bit | 512-bit | 256-bit |
Bandbredd | 192,4 GB/s | 152 GB/s | 177,4 GB/s | 133,9 GB/s | 159,0 GB/s | 153,6 GB/s |
DirectX-stöd | DX11 | DX11 | DX11 | DX11 | DX10 | DX11 |
Max. effekt | 244W | 219W | 250W | 215W | 183W | 188W |
NVIDIA har som vi tidigare var inne på arbetat med kortets klockfrekvenser för att GeForce GTX 570 även ska kunna mäta sig mot sina äldre kusiner. Vi kan först och främst konstatera att GeForce GTX 570 är sämre på alla punkter jämfört med storebror GeForce GTX 580, medan man i jämförelsen med förra generationens flaggskepp GeForce GTX 480 är något mer svår att tyda.
Beräkningsenheterna är nästan identiska och med högre klockfrekvens på grafikkretsen ger kortet både högre beräkningskraft och texturprestanda än GeForce GTX 480. På grund av att NVIDIA strypt grafikkortet till att använda fem av de sex tillgängliga minneskontrollerna på grafikkretsen tappar dock kortet 8 ROPs jämfört med GTX 480. Raster Operators är de beräkningsenheter som hanterar kantutjämning, färgkompression och andra pixelspecifika uppgifter. ROPs-enheterna sitter knutna till kretsens minneskontroller vilket alltså betyder att GeForce GTX 570 har två svaga punkter jämfört med GTX 480, lägre minnesbandbredd och något sämre pixel-fillrate.
Två av tolv minneschip saknas vilket betyder att kortet inte nyttjar kretsens alla minneskontroller.
Noterbart är även att GeForce GTX 570 trots likvärdiga prestandaspecifikationer ska förbruka 31 watt mindre energi än GeForce GTX 480, ytterligare ett tecken på de lyckade optimeringar NVIDIA gjort i sin GF110 GPU och tillverkningsteknik.
För sakens skulle är det dags att kika närmare på kortet och se hur det skiljer sig mot storebror GeForce GTX 580.
Grafikkorten är som synes nedan närmast identiska till måtten, det enda som rent estetiskt skiljer dem åt är klistermärket på kylaren samt att GeForce GTX 570 är bestyckad med dubbla 6-pins kontakter, jämfört med den 6-pins och 8-pins kontakt man hittar på storebror.
GTX 570 vs. GTX 580 – Endast klistermärket på kylaren skiljer dem åt.
Om vi passar på att kika närmare under själva kylaren hittar vi som tidigare avslöjat samma kretskort, medan vi samtidigt kan konstatera att det fattas vissa kretsar jämfört med de vi hittar på flaggskeppet i GeForce GTX 500-serien.
På bilden ovan ser vi överst GeForce GTX 570 som förutom att man tappat två minneschip även saknar två av sina strömfaser för grafikkretsen (4 mot 6 GPU-faser). Grafikkortet har med sina nedbantade specifikationer inte behov av samma kraftiga strömförsörjning som GeForce GTX 580, vilket alltså även syns i bestyckningen av strömkontakter där man nu klarar sig med två stycken 6-pins PCIe-strömkontakter.
Noterbart är att NVIDIA även här bakat in kretsar för att övervaka strömförbrukningen på grafikkort, för att artificiella laster inte ska överbelasta kortet och tvinga det att dra mer ström än dess specifikationer tillåter. Något som man introducerade med GeForce GTX 580 men lika snabbt kom förbi.
Grafikkretsarna som egentligen är demsamma fast med viss funktionalitet avstängd täcks av en värmeledare som märkts GF110-275-A1 för GeForce GTX 570 respektive GF110-375-A1 för GeForce GTX 580. Även tillverkningsdatum och partnummer skiljer dem som väntat åt.
När vi nu vet att det knappast är några större skillnader på dessa kort rent fysiskt är det dags att kika närmare på den faktiska prestandan.
Testsystem | |
Moderkort | ASUS Rampage III Extreme |
CPU | Intel Core i7-980X @ 3.46GHz |
RAM | 6GB Corsair CMGTX2 3x2GB |
Grafikkort | NVIDIA GeForce GTX 570 (732/3800 MHz) ASUS GeForce GTX 580 (782/4000 MHz) XFX Radeon HD 6870 XFX Radeon HD 6850 ASUS Radeon HD 6870 NVIDIA GeForce GTX 460 1GB (675/3600 MHz) EVGA GeForce GTX 460 768MB SuperClocked (763/3800 MHz) MSI GeForce GTX 460 1GB Cyclone (725/3600 MHz) MSI Lightning GeForce GTX 480 1536MB (700/3696 MHz) HIS Radeon HD 5850 1GB ASUS Radeon HD 5870 1GB |
Hårddisk | Western Digital VelociRaptor 300GB |
Operativsystem | Microsoft Windows 7 64-bit |
Drivrutiner | NVIDIA ForceWare 262.99 (GTX 580 och GTX 480) NVIDIA ForceWare 260.89 ATI Catalyst 8.782 |
Testprogram | 3DMark 06 3DMark Vantage 3DMark 11 Unigine Heaven 2.1 Aliens vs Predator Crysis: Warhead Metro 2033 Lost Planet 2 Resident Evil 5 Final Fantasy XIV StarCraft II: Wings of Liberty S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat MSI Kombustor |
Testsystem vi använt oss av är som sig bör baserat på Intels LGA1366-plattform och för att få grafikkorten att jobba till max ordentligt har vi valt en sexkärnig Intel Core i7 980X processor som hjärtat i systemet. De kompletta specifikationerna kan ni se ovan.
Testmetodik
Vi har under våra tester valt att begränsa resultaten till upplösningen 1920×1080 pixlar samtidigt som primärt fokuserat på ganska kraftiga inställningar av kantutjämning och anisotropisk filtrering för att optimera bildkvalitén och visa vilken prestanda man som minst kan vänta sig av dessa kort. Referensinställningarna ställda i grafikkortens drivrutiner till 8x SSAA och 16x AF för AMD-korten samt 8x AA Q och 16x AF för NVIDIA.
Tyvärr visade det sig att vårt referenskort av GeForce GTX 470 hade kastat in handduken redan innan det nådda NordicHardwares testlabb, men jämförelsen mellan GeForce GTX 570 och de två GeForce GTX x80-modellerna är utan tvekan högintressant. Givetvis har vi även AMD:s senaste grafikkort med i jämförelsen.
Med det sagt kastar vi oss in på prestandatesterna.
Futuremark 3DMark06 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 9.0c |
Systemkrav: | Enkelkärnig CPU på över 2,5 GHz 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | Populärt prestandatest för grafikkortet och övriga komponenter. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Standardupplösning: 1280×1024 (poäng) |
3DMark06 är ett, trots sin ålder, bra test för att mäta generell grafikprestanda. Marginalerna är numera lite orealistiskt marginella men vi ser här hur NVIDIA:s nykomling lägger sig mer eller mindre på par med sin äldre genesis GTX 480.
Futuremark 3DMark Vantage | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 10.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig, motsvarande Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD Athlon X2 6000+ 2GB internminne Grafikkort (512MB minne) med DirectX 10.0 stöd |
Kommentar: | Det idag mest använda 3DMark-testet, kräver DX10. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion, Performance preset Standardupplösning: 1280×1024 (poäng) |
3DMark Vantage är till skillnad från 06 mycket mindre beroende av CPU-frekvensen, vilket låter grafikkorten gå loss på pixlarna i det närmaste obehindrat. Här ser vi precis som i vår recension av GeForce GTX 580 en ren slakt av konkurrenterna och från att legat precis bakom GTX 480 fullkomligen pulvriserar GTX 570 det tidigare flaggskeppet. NVIDIA:s optimeringar i GF110-grafikkretsen visar verkligen framfötterna här.
Futuremark 3DMark 11 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig, 1,8 GHz AMD eller Intel CPU 1GB internminne Grafikkort med DirectX 11.0 stöd |
Kommentar: | Senaste versionen av 3DMark med tyngre belastning på grafikkortet, kräver DX11. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion, Performance preset Standardupplösning: 1280×720 (poäng) |
3DMark 11 gör debut idag och vi har med lite tidsbrist och döda grafikkort en något smalare lineup än vad vi är vana vid. Men med sitt fokus på DirectX 11 och tessellation-effekter kommer det inte som någon överraskning att NVIDIA gör rent hus med sina toppmodeller. Tyvärr hade vi inget GeForce GTX 580 inne för att komplettera våra tester med, men GeForce GTX 480 och nykomlingen GeForce GTX 570 är närmast oskiljaktiga i detta test.
Unigine Heaven 2.0 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Unigine Engine, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Grafikkort från ATI Radeon HD 2xxx och NVIDIA GeForce 7xxx serierna, eller nyare. För Tessellation-tester krävs grafikkort med DX11-stöd. |
Kommentar: | Tungt 3D-test med fokus på DirectX 11 och inte minst Tessellation-effekter. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Upplösning: 1920×1080 pixlar, 4x anisotrophy (poäng) |
Unigine Heaven är idag närmast personifierat med DirectX 11 och tessellation-effekter, något som återigen visar NVIDIA:s Fermi-arkitektur från sin bästa sida. Med 15 stycken PolyMorph Engines i GTX 480 och GTX 570 är prestandan närmast identisk, vilket samtidigt gör oss lite fundersamma över de stora skillnaderna i 3DMark Vantage. GeForce GTX 580 går som vanligt inte att rå på och AMD har idag inga grafikkort med ensama grafikkretsar som är mäktiga att hänga på i detta tempo.
Final Fantasy XIV | |
Genre: | Sci-Fi, Massively multiplayer online role-playing game |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DX9.0c |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | Klassisk spelsaga nu i MMORPG-tappning med kraftfull grafikmotor. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (poäng) |
Vi börjar lite smått med ett DirectX 9-baserat spel i form av Final Fantasy XIV där GeForce GTX 570 lämnar GTX 480 bakom sig, och fortsätter att jaga strorbror GTX 580 i toppen av prestandalistorna.
Starcraft II | |
Genre: | Sci-Fi Realtidsstrategispel |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DX9.0c |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 2,6 GHz eller motsvarande AMD processor 1GB internminne (1,5GB för Windows Vista/7) Grafikkort (128MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | “Världens mest sålda realtidsstrategispel som trots låga systemkrav kan ge tung grafisk belastning.” – Hemsida |
Prestandatest: | 3min FRAPS under uppspelning av 1v1 replay Test 1: 1920×1080, 0/0x AA/AF, Ultra (FPS) |
Starcraft II är kanske inte det mest krävande grafiktestet på marknaden men det är inga som helst problem att urskilja grafikkorten från varandra och GeForce GTX 400/500-serien lirar här i en helt engen liga. Denna gång är det dock GeForce GTX 480 som drar det längsta strået i jämförelsen med GTX 570, som väntat med ganska liten marginal.
Resident Evil 5 | |
Genre: | Skräck Third-person shooter |
Grafikmotor: | MT Framework, DX10.0 |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd (DX10 rekommenderat) |
Kommentar: | Klassisk rysaraction med gott om zombies och blod. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Trenden håller i sig från Starcraft II där vi har tre strömslukande NVIDIA-kort i täten och återigen får GeForce GTX 570 se sig marginellt slagen av GeForce GTX 480 även om det närmast är inom felmarginalen.
Crysis Warhead | |
Genre: | Sci-Fi Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | CryEngine2, DX10.0 |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DX10 stöd |
Kommentar: | “Uppföljaren till världens kanske snyggaste och mest krävande spel.” – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Test 1: 1920×1080, Enthusiast preset, Ambush map, 16/8x AA/AF (FPS) |
AMD har länge varit starka i Crysis Warhead, men mot NVIDIA:s toppmodeller spelar det ingen roll. Redan GeForce GTX 480 var ett nummer för stort för AMD:s lösningar och GeForce GTX 570 utökar avståndet ytterligare med några få bildrutor.
S.T.A.L.K.E.R : Call of Pripyat | |
Genre: | Sci-Fi Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | X-Ray 1.6, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 2,0 GHz eller motsvarande AMD processor 512MB internminne Grafikkort (128MB minne) med DirectX 8.0 stöd |
Kommentar: | Vi strider vidare i ett radioaktivt Tjernobyl på jakt efter mutanter och reliker. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 0/0x AA/AF (FPS) |
Stalker är nästa spel i raden, och vi tar resultaten från deltestet SunShafts. Återigen seglar GTX 580 iväg i täten medan GTX 570 och GTX 480 närmast går i armkrok upp på podiet för en andra respektive tredjeplats. AMD har återigen väldigt svårt att hävda sig.
Metro 2033 | |
Genre: | Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | A4, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig CPU (Core 2 Duo eller bättre) 1GB internminne Grafikkort med DirectX 9.0 stöd, helst även DX11. |
Kommentar: | Återigen har kärnvapnen drabbat ryssland och Metro 2033 tar oss ner i mörka tunnelbanesystem i ett försök att överleva. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Metro 2033 är precis som Heaven mycket tungt tesselerat, vilket brukar borga för NVIDIA-prestanda, så även idag. GeForce GTX 570 tar här hjälp av sin optimerade GF110 GPU och bortser från sin något lägre minnesbandbredd och pixelfillrate, marginalerna ner till GTX 480 är dock väldigt små.
Aliens vs Predator | |
Genre: | Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | A4, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 3,2 GHz CPU/ AMD Athlon 64 3000+ 1GB internminne Grafikkort med DirectX 9.0c stöd och 128MB minne |
Kommentar: | Marines, aliens och rovdjur ger i vanlig ordning en redig dos action och mörka tunnlar som skrämmer slag på de flesta. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Alien vs. Predator har varit hett debaterat där NVIDIA anklagat AMD för skumma optimeringar. Vi har valt att köra spelet som utvecklaren tänkt sig och utan tvivel står det klart att AMD klarar sig bättre än i många andra tester, men med GeForce GTX 570 finns det inget AMD-kort på marknaden (med ensam GPU) som kan hänga med i svängarna, även GeForce GTX 480 lämnas på efterkälken.
Lost Planet 2 | |
Genre: | Sci-Fi skräck Tredjepersonsskjutare |
Grafikmotor: | MT Framework 2.0, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 3,2 GHz CPU/ AMD Athlon 64 3000+ 1GB internminne Grafikkort med DirectX 9.0c stöd och 128MB minne |
Kommentar: | Tampas med gigantiska fiender i djungler och snölandskap, själv eller ännu hellre med dina vänner. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, Type A, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, Type A, 0/0x AA/AF (FPS) |
Lost Planet 2 är ett spel utvecklat i samarbete med NVIDIA, vilket kanske kan förklara resultaten ovan, där man gör rent hus. GTX 570 är återigen snäppet värre än GTX 480, och ljusår före AMDs motstånd.
Med det har vi kollat igenom alla prestandatester, kika närmare på överklockningsresultat på nästa sida.
Att överklocka GeForce GTX 570 är i stora drag väldigt likt GTX 580, speciellt då vi har ett kort som är av samma design. Den största märkbara skillnaden är egentligen att vår mjukvara vi använder för att ställa spänningen till kärnan med inte fungerar lika bra; 1.1V är max, vilket ger ungefär 1.12V uppmätt på kondensatorerna på baksidan av grafikkortet. Med GTX 580 körde vi ungefär 1.16V, utan att för dess skull lyckas speciellt bra.
Vi går först ut med överklockning av GTX 570 på luft med standardfrekvenser, det vill säga vad du kan tänkas uppnå 24/7-stabilt om du köper ett själv:
810/1090MHz är aningen bättre på kärnan än vårt GTX 580 vi recenserade för ett tag sedan, även om minnena är snäppet sämre. Däremot visade det exemplaret sig inte vara någon höjdare, så vi hoppades på bättre resultat med höjda spänningar från GeForce GTX 570 istället, och visst fick vi det.
Petar vi på ytterligare 100mV till kärnan (dvs 1.1V) får sig både GPU och minnen redigt höjda toleranser, här landar vi på 885MHz på kärnan och 1160MHz på minnena, ett resultat av höjd spänning till kärnans minneskontroller. Vad vi har här är alltså prestanda som får GTX 480 att blekna ganska rejält, med lite överklockning kan även ett GTX 570 prestera som storebror GTX 580. Kort sagt är vi ganska nöjda med resultatet.
Vi valde för dagens tester att helt skippa nyare versioner av Furmark/Kombustor och hoppa tillbaka till gamla goda Kombustor 1.13 som kringgår NVIDIAs tappra försök att få strömförbrukningssiffror och temperaturer att se bra ut, och avslöjar allting som det är istället. Vad vi får fram är att kortet är lika varmt som GTX 580 (mycket på grund av fläktprofil som har 85c som tröskelvärde), men 24W svalare, som ni kan se nedan.
Någon större skillnad i ljudnivå rent subjektivt är svår att urskilja, men kortet är klart hörbart vid hög belastning, men vi har samtidigt hört mycket värre (GTX 480, exempelvis). Det är alltså vad man skulle kunna kalla genomsnittligt, tillräcklig kylning med en tolerabel ljudnivå om du inte är extremt känslig för ljud.
Innan vi ska försöka summera våra erfarenheter av NVIDIA:s nya prestandagrafikkort ska vi försöka få en bättre överblick för de olika grafikkortens prestanda och se hur dessa kraftfulla grafikkort står sig när man tar med priset i beräkningarna.
Först ut har vi tagit en närmare titt på den totala prestandan för varje kort för att se hur korten presterar överlag i våra tester. För att få jämförbara siffror och hålla oss till de tester som merparten av våra läsare nog intresserar sig av har vi skalat bort de syntetiska testerna samt speltestet Final Fantasy, helt enkelt för att dessa tester mäter prestanda i tusentals poäng istället för bildrutor per sekund.
Här ser vi svart på vitt vilka grafikkort som är kraftfullast på marknaden idag. Tyvärr har vi inget AMD Radeon HD 5970 med i våra tester, men här har vi alla toppmodeller på marknaden med en ensam GPU och NVIDIA dominerar stort. Värt att notera är att NVIDIA har ett par tester som ger dem extra hög total prestanda, bland annat Starcraft 2 där och Lost Planet 2 där NVIDIA är i en klass för sig. Men utan tvekan är GeForce GTX 570 det näst snabbaste singel-GPU grafikkortet på marknaden.
NVIDIA vet givetvis att man har några av de kraftfullaste grafikkorten på marknaden och man tar betalt därefter. Vi har sökt upp de lägsta priserna på vardera kort på prisjämförelsesajten Prisjakt.nu och skapat oss ett Prestanda per krona värde som visar i runda slängar hur mycket prestanda man får för pengarna. Återigen är det våra sju speltester (FF XIV borträknat) som står till grund för jämförelsen.
Här ser vi en helt annan bild av NVIDIA:s nya GeForce GTX 500-serie där man i GeForce GTX 580 har det i särklass minst kostnadseffektiva grafikkortet och även GeForce GTX 570 placerar sig långt ner i listan. Tack vare sina imponerande resultat i exempelvis Lost Planet 2 och Starcraft 2 kan NVIDIA dra med sig Radeon HD 5870 ner i smutsen och detta är ett tydligt exempel på vilken skillnad de individuella speltesterna kan göra.
Inte helt oväntat är det mellanklasskorten i Radeon HD 6800 och GeForce GTX 460-serierna som gör bäst ifrån sig här. Men som vi alltså såg i det första diagrammet har man inte i närheten så fin prestanda som de dyrare modellerna.
Nu är det trots allt dags att knyta ihop säcken för NVIDIA GeForce GTX 570.
Det är svårt att undgå det faktum att uppfyllnadskort – vilket GeForce GTX 570 faktiskt är – knappast är de mest spännande produkterna att testa och analysera. Tillverkarna har en mall man utgår från och sedan handlar det helt enkelt att hitta rätt nivå av funktionalitet, prestanda och pris.
NVIDIA gör en stabil lansering utan överraskningar
I fallet GeForce GTX 570 har vi ett grafikkort som bygger på samma GF110 GPU som används i världens snabbaste singel-GPU grafikkort GeForce GTX 580. NVIDIA har stängt av en hop beräkningsenheter och stryp minnesbussen samt dragit av en knapp tusenlapp i pris och skapat världens näst snabbaste singel-GPU grafikkort.
Detta är varken en dålig eller ovanlig taktik, men med GeForce GTX 570 har NVIDIA närmast följt detta upplägg slaviskt. Vårt referenskort använder sig av samma kretskort och kylare som sin storebror och det enda som skiljer är att man bytt ut några komponenter här och var. Det låter lite tråkigt men har en ganska enkel förklaring, NVIDIA har ingen egen referensdesign för GeForce GTX 570. Därför har deras partners fått fria händer och vi kommer med största sannolikhet se ganska många olika modeller av GeForce GTX 570 på butikshyllorna.
GeForce GTX 480 förpassas till historieböckerna
Som vi såg tydligt i våra prestandatester är GeForce GTX 570 ett riktigt kraftfullt grafikkort. Det är till och med snäppet rappare än GeForce GTX 480, som bara för bara drygt 7 månader sedan var NVIDIA:S flaggskepp på marknaden. Även om priserna på GeForce GTX 480 har dumpats i vissa butiker finns det från och med idag ingen som helst anledning att köpa ett GTX 480-kort. GeForce GTX 570 är snabbare, strömsnålare och tystare. Visst kan man kanske hitta den äldre trotjänaren till ett något lägre pris, men de få hundralappar man kan tjäna väger inte upp de tydliga fördelar som finns hos GTX 570.
NVIDIA har egentligen gjort precis vad vi väntat oss. Man har tryckt in ännu ett grafikkort ovanför AMD:s singel-GPU segment och för dem som var lite tveksamma till att lägga 4 500 kronor på ett GeForce GTX 580 finns det nu ett prisvärdare alternativ. AMD har egentligen inget ensamt grafikkort som kan konkurrera idag, även om Radeon HD 5970 bör vara kapabel att hänga med bra i spel som nyttjar CrossFire. AMD har med sin nya Northern Islands arkitektur en mer funktionsspäckad lösning än NVIDIA. Men fördelarna med GeForce GTX 570 är ett brett stöd för CUDA, PhysX och även 3D Vision för dem som exempelvis envisas med att sugas in ännu mer i World of Warcrafts värld – eller övriga 500 titlar.
GeForce GTX 570 är i vår mening det mest prisvärda prestandakortet på marknaden idag, men samtidigt vet vi också att AMD har två riktigt hungriga konkurrenter runt hörnet i Radeon HD 6900-serien. Detta gör inte GeForce GTX 570 till ett dåligt köp, men vår rekommendation är att man håller på slantarna en dryg vecka för att se vad det andra lägret har att erbjuda. NVIDIA är i alla fall mer förberedda än man varit på bra länge.
NVIDIA GeForce GTX 570 Fördelar: Nackdelar: Pris: ~ 3 600 kronor inklusive moms |
Om artikeln strulat för vissa så var det ett felinmatat datum som låg bakom. Det bör funka för alla nu dock, ber om ursäkt för krånglet.
Bad company 2 saknas 😉
Haha varför är jag inte förvånad.. 😉
Nej men det är sant, vi hade gärna haft med det också. Det finns ett gäng spel jag gärna hade haft med utöver dessa, men det finns en brytpunkt för hur många titlar/vilka titlar man hinner testa. Hade det funnits ett inbyggt benchmark i BC2 hade det utan tvekan varit med, så det kan du ligga på dem om inför nästa titel flopper!
Jag är ju inte så insatt i just spel och FPS och hur krävande saker och ting är men jädrar i min låda vad snabbt kort går nuförtiden. När det står att minnena lirar i 1160MHz, är det verkligen en klocka på 1160MHz då (det vill säga att positiv-flank till positiv-flank är 0,8ns? Det låter orimligt toksnabbt. Gissar att man räknar på någon form av effektiv överföringshastighet när man köar upp accesser eller något liknande? Det hade varit lite kul att veta hur klockdistributionen fungerar på ett sånt här högprestandakort, får nog kolla upp någon artikel.. Det här med att… Läs hela »
[quote name=”Anton Karmehed”]Haha varför är jag inte förvånad.. 😉
Nej men det är sant, vi hade gärna haft med det också. Det finns ett gäng spel jag gärna hade haft med utöver dessa, men det finns en brytpunkt för hur många titlar/vilka titlar man hinner testa. Hade det funnits ett inbyggt benchmark i BC2 hade det utan tvekan varit med, så det kan du ligga på dem om inför nästa titel flopper![/quote]
går alltid att köra ett subjektivt test med fraps.
8)
Verkar inte vara ett jättekliv i prestanda jämfört med HD 5870. På många punkter är GTX 570 svagare än 5870.
Flopper: Jo det är jag givetvis medveten om, men det är två problem med detta. Det är inte bara subjektivt som du säger och svårt att jämföra till 100%, det är även osmidigt och tidskrävande med fraps. Vi kör det i SC2 men där finns replay-funktion som gör att resultaten blir jämförbara åtminstone. Moffer: Prestandamässigt är det trots allt ett par pinnhål över HD 5870 skulle jag vilja säga. Inte i alla tester men då kortet t.o.m ger mer prestanda per krona känns det svårt att motivera idag. Tror AMD inte orkat bry sig om detta utan istället satsat stenhårt… Läs hela »