Överklockning
Överklockning är en viktig faktor om du vill få ut lite mer ur din investering och pressa ut ytterligare lite mer prestanda per krona. Vi gör ett grundläggande överklockningstest där vi ökar frekvenserna på minne och grafikkrets så långt som vi kan, och säkerställa att det är stabilt i ett prestandatest. Vi överklockar med MSI Afterburner och stabilitets- och skalningstestar med Middle-Earth: Shadow of Mordor. Senaste versionen av MSI Afterburner är 4.3.0 Beta 14 och finns att ladda ner gratis här.
MSI Geforce GTX 1050 Ti Gaming X
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Boostfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: 1 354 MHz Boost: 1 468 MHz |
Bas: 1 554 MHz Boost: 1 668 MHz |
13,62 % |
Minne | 1 752 MHz (7 000 MHz effektivt) |
2 027 MHz (8 100 MHz effektivt) |
15,7 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
23,74 fps | 25,68 fps | 8,17 % |
Grafikkretsen GP107 som sitter i Geforce GTX 1050 Ti överklockar bra för att vara ett instegskort med relativt låg effektförbrukning. Gaming X kommer med överklockade frekvenser från fabrik men det finns en hel del att hämta här för den som vill det, inte minst på grund av den externa strömförsörjningen.
Vi når taket först när vi passerar 1 500 megahertz i basfrekvens och efter lite finjustering kommer vi upp till 1 554 megahertz. Minnesfrekvensen landar på 2 027 megahertz, eller 8 100 megahertz effektivt.
Det är en överklockning på 13 och 15 procent för respektive frekvens, vilket ger en prestandaökning på ungefär 8 procent i speltest.
MSI Geforce GTX 1050 Ti OC
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Boostfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: 1 342 MHz Boost: 1 455 MHz |
Bas: 1 542 MHz Boost: 1 655 MHz |
13,75 % |
Minne | 1 750 MHz (7 000 MHz effektivt) |
2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
14,29 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
22,98 fps | 24,85 fps | 8,14 % |
OC-modellen överklockar bra, om inte bättre, med tanke på att det inte har extern strömförsörjning utan förlitar sig på PCIe-platsen. Vi kommer över 1 500 megahertz även med det här kortet, mer exakt 1 542 megahertz. Minnesfrekvensen stannar på 2 000 megahertz, eller 8 000 megahertz effektivt.
Det är en överklockning på över 13 och 14 procent för respektive frekvens, vilket ger en prestandaökning på över 8 procent i speltest.
Boostmönster
Vi använder oss av MSI Afterburner för att ta en närmare titt på hur boostfrekvensen ser ut under ett prestandatest för att hitta det faktiska toppvärdet för grafikkretsen, det vill säga den effektiva frekvensen grafikkortet når under belastning. Det är möjligtvis det enda sättet att läsa av den effektiva frekvensen på vid skrivande stund.
Bilderna ovan visar boostfrekvensen vid överklockning och vi ser att båda grafikkorten når över 1 900 megahertz i effektiv frekvens, något Nvidia nämner i pressmaterialet. Utan överklockning är den effektiva frekvensen något lägre när vi mäter det. Gaming X når en effektiv turbofrekvens på 1 772 megahertz, och OC en effektiv turbofrekvens på 1 671 megahertz.
Spännande kort, har läst att många råder en att avvakta med köpa direkt, då första “batchen” av kort kan vara lite svaga för överklockning och sånt. Undrar om ni här vet något om det eller om det är bara “rykten”.
Testexemplaren av Geforce GTX 1050 Ti vi har testat överklockar båda två till en effektiv boostfrekvens på 1 911 megahertz, men inte över, och av våra amerikanska kollegors tester att döma så verkar det finnas en spärr på klockfrekvensen. Likaså minnesfrekvensen som trots att det är överklockat till över 2 000 megahertz i verkligheten inte klockar över den gränsen. Det är med stor sannolikhet begränsningar från Nvidia, och vi har svårt att se att man lyfter på de. Vi har kontrollerat våra resultat och “taket” för GP107 ligger på 1 911 megahertz i klockfrekvens, och 2 002 megahertz i minnesfrekvens.
Tomshardware som testat både 1050 och 1050 ti sågar den senare för att det ligger för högt i pris i jämförelse med “vanliga” 1050. Istället är det “vanliga” 1050 som rekommenderas för den hugade spekulanten.
Det var tydligen inte så stor skillnad på hur mycket ström dom äter. Jag trodde gaming versionen hade en extra sladd pga att moderkortet kanske inte kunde ge ut all ström som krävdes igenom pcie porten. inte för att det har någon större betydelse kanske men det får ju en att undra om hur mycket ström som kan komma ut igenom pcie innan den går i sönder.. kan iofs också vara så att jag har missuppfattat hela poängen med extra sladden lol. Temperaturen på OC va ju lite lägre i både load och idle men jag antar att ni tog… Läs hela »
Glömde tilllägga att Battlefield 3 för temp test är ganska så messigt val eftersom båda grafikkorten är enligt game-debate och “can you run it” 200% över rekommenderad prestanda klass vilket gör testen ganska fel räknad eller kanske bättre sagt otrovärdig och att temperaturen kan komma högre med ett bättre spel val för testen som är i samma klass
Extra strömförsörjningen på den här prestandaklassen, och specifikt för GTX 1050 Ti, behövs oftast bara i extremfall och vid överklockning där effekten (läs: Power Limit) har skruvats upp. I majoriteten av fallen räcker strömmen över PCIe-platsen. Angående temperaturerna så stämmer det att den billigare OC-varianten är lite svalare, och det beror på att fläkten är igång konstant och det snurrar betydligt snabbare än Twin Frozr 6-kylarens fläktar – som istället går väldigt tyst. Skillnaden i prestanda förklaras av att frekvensen för de här korten skiljer på mindre än 1 procent, det är en skillnad på 13 megahertz. Boostfrekvensen för Gaming… Läs hela »
ursäkta men jag kan faktiskt inte hålla med om att bf3 är ett mellanklass spel när det t.o.m kan köras på minimum med ett gammalt geforce 8800 512mb
När man spelar så spelar man i flera timmar så era tester på 15min ger ju inte korrekta svar, borde vara minst 1 timme ifall ni är seriösa..
Har kollat era andra tester på high-end kort och där har ni också haft bf3 som test spel i 15min..
Vi är medvetna om att Battlefield 3 har gråa har, och vi har inkluderat stresstesterna som ett komplement för tyngre och längre belastning. Vi arbetar med att uppdatera testmetodiken som vi kommer att introducera så snabbt vi har hunnit testa om alla grafikkort. Angående 15 minuters-gränsen, temperaturerna stabiliserar sig relativt snabbt i ett chassi på grund av det konstanta luftflödet in och ut ur chassit.