Testsystem och metod
För våra grafiktester använder vi två moderna och identiska testsystem baserade på Intels Haswell-E-plattform. Hjärtat i systemen är flaggskeppsprocessorn Intel Core i7-5960X med totalt åtta kärnor och 16 trådar, och en maximal klockfrekvens på 3,5 gigahertz under boost. Processorn kompletteras med en DDR4-minnesmodul per kanal, för totalt 16 gigabyte som körs i 2 400 megahertz och timing-inställningarna 14-16-16-31. Med våra nya testsystem tar vi även steget över till Windows 10 för att vara garderade inför ett antal års kommande speltester.
Testsystem | |
Processor | Intel Core i7-5960X Alla kärnor låsta till 3,5 GHz |
Moderkort | MSI X99 SLI Plus UEFI version 1.8 |
Minne | 4 x 4 GB Corsair Vengeance LPX (CMK16GX4M4A2400C14) 2400 MHz CL14, 1,2 V |
Grafikkort | MSI Geforce GTX 1050 Ti Gaming X MSI Geforce GTX 1050 Ti OC |
Drivrutiner | Nvidia GeForce Game Ready Driver 375.50 (Windows 10 64-bit) |
Lagring | Intel 540s Series 1TB SSD |
Nätaggregat | Corsair HX1000i |
Kylare | Noctua NH-C14 |
Skärm | Acer XB280HK 3 840 x 2 160 |
Chassi | Cooler Master Lab |
Operativsystem | Windows 10 64-bit |
Tre standardupplösningar
Vi använder oss av Ultra HD-skärmar från Acer med en maximal upplösning på 3 840 x 2 160 pixel och en uppdateringsfrekvens på 60 hertz. Det låter oss köra de tre vanligaste standardupplösningarna idag:
- 3 840 x 2 160 (Ultra HD)
- 2 560 x 1 440 (Quad HD)
- 1 920 x 1 080 (Full HD)
Speltester
Vi prestandatestar grafikkorten med en rad olika speltitlar med olika genrer och belastningsnivåer. I samtliga fall använder vi Fraps för att mäta den genomsnittliga bildfrekvensen genom hela testet samt det lägsta uppmätta värdet. Skillnaden mellan det lägsta värdet och genomsnittsvärdet blir i sin tur ett mått på hur stabil bildfrekvensen är för respektive kort i respektive spel; ju högre värden, och ju mindre avståndet är mellan dem, desto bättre.
Strömförbrukning och energieffektivitet
Vi mäter flera olika aspekter hos våra testsystem för att få en bild av grafikkortens effektförbrukning och energieffektivitet. Vi belastar systemet med Middle-Earth: Shadow of Mordor i våra tre standardupplösningar, samtidigt som vi loggar effektförbrukningen under hela testförloppet med hjälp av digitala effektmätare från Watts Up. På så sätt kan vi se förbrukningen för hela testet, sekund för sekund.
Därifrån hämtar vi sedan tre olika värden. Först mäter den maximala effektförbrukningen som noteras under hela testet för att få en bild av hur mycket hela systemet som mest drar från vägguttaget under tunga spelbelastningar, vilket bland annat är en bra siffra att ha i åtanke när du ska matcha med ett rätt nätaggregat. Därefter räknar vi ut genomsnittet under hela testet, vilket är bra att ha i åtanke exempelvis om du vill hålla koll på hur stor inverkan blir på elräkningen.
Till sist räknar vi ut hur mycket prestanda du faktiskt får ut ur en enhet energi med kortet installerat. Vi gör detta genom att räkna ut den totala mängden energi som har förbrukats under hela testet, mätt i joule, och sedan dividera det med den totala mängden bildrutor som har renderats. På så sätt får vi ut ett värde för energieffektivtet, mätt i joule per bildruta – ju lägre det värdet är, desto bättre presterar kortet i förhållande till sin energiförbrukning.
Ljudnivå och temperatur
Vi mäter ljudnivån hos grafikkorten efter att de monterats i ett chassi med stängd sida, och hela systemet belastas med upprepade rundor Battlefield 3. Därefter mäter vi ljudnivån på 40 centimeters avstånd med en decibelmätare. Under samma test mäter vi även den maximala temperaturen som kretsen når under belastningen. Testet sker i ett ekodämpat rum så att så mycket som möjligt av den uppmätta ljudnivån ska komma från själva systemet och inte reflekterat ljud från väggarna.
Spännande kort, har läst att många råder en att avvakta med köpa direkt, då första “batchen” av kort kan vara lite svaga för överklockning och sånt. Undrar om ni här vet något om det eller om det är bara “rykten”.
Testexemplaren av Geforce GTX 1050 Ti vi har testat överklockar båda två till en effektiv boostfrekvens på 1 911 megahertz, men inte över, och av våra amerikanska kollegors tester att döma så verkar det finnas en spärr på klockfrekvensen. Likaså minnesfrekvensen som trots att det är överklockat till över 2 000 megahertz i verkligheten inte klockar över den gränsen. Det är med stor sannolikhet begränsningar från Nvidia, och vi har svårt att se att man lyfter på de. Vi har kontrollerat våra resultat och “taket” för GP107 ligger på 1 911 megahertz i klockfrekvens, och 2 002 megahertz i minnesfrekvens.
Tomshardware som testat både 1050 och 1050 ti sågar den senare för att det ligger för högt i pris i jämförelse med “vanliga” 1050. Istället är det “vanliga” 1050 som rekommenderas för den hugade spekulanten.
Det var tydligen inte så stor skillnad på hur mycket ström dom äter. Jag trodde gaming versionen hade en extra sladd pga att moderkortet kanske inte kunde ge ut all ström som krävdes igenom pcie porten. inte för att det har någon större betydelse kanske men det får ju en att undra om hur mycket ström som kan komma ut igenom pcie innan den går i sönder.. kan iofs också vara så att jag har missuppfattat hela poängen med extra sladden lol. Temperaturen på OC va ju lite lägre i både load och idle men jag antar att ni tog… Läs hela »
Glömde tilllägga att Battlefield 3 för temp test är ganska så messigt val eftersom båda grafikkorten är enligt game-debate och “can you run it” 200% över rekommenderad prestanda klass vilket gör testen ganska fel räknad eller kanske bättre sagt otrovärdig och att temperaturen kan komma högre med ett bättre spel val för testen som är i samma klass
Extra strömförsörjningen på den här prestandaklassen, och specifikt för GTX 1050 Ti, behövs oftast bara i extremfall och vid överklockning där effekten (läs: Power Limit) har skruvats upp. I majoriteten av fallen räcker strömmen över PCIe-platsen. Angående temperaturerna så stämmer det att den billigare OC-varianten är lite svalare, och det beror på att fläkten är igång konstant och det snurrar betydligt snabbare än Twin Frozr 6-kylarens fläktar – som istället går väldigt tyst. Skillnaden i prestanda förklaras av att frekvensen för de här korten skiljer på mindre än 1 procent, det är en skillnad på 13 megahertz. Boostfrekvensen för Gaming… Läs hela »
ursäkta men jag kan faktiskt inte hålla med om att bf3 är ett mellanklass spel när det t.o.m kan köras på minimum med ett gammalt geforce 8800 512mb
När man spelar så spelar man i flera timmar så era tester på 15min ger ju inte korrekta svar, borde vara minst 1 timme ifall ni är seriösa..
Har kollat era andra tester på high-end kort och där har ni också haft bf3 som test spel i 15min..
Vi är medvetna om att Battlefield 3 har gråa har, och vi har inkluderat stresstesterna som ett komplement för tyngre och längre belastning. Vi arbetar med att uppdatera testmetodiken som vi kommer att introducera så snabbt vi har hunnit testa om alla grafikkort. Angående 15 minuters-gränsen, temperaturerna stabiliserar sig relativt snabbt i ett chassi på grund av det konstanta luftflödet in och ut ur chassit.