Speltest: Bioshock Infinite (DX11)
Bioshock Infinite | |
Genre: | Förstapersonsskjutare, action-rollspel |
Grafikmotor: | Kraftigt modifierad Unreal Engine 3 |
Rekommenderade systemkrav: | Windows XP / Windows Vista Fyrkärnig processor från Intel eller AMD på 2,0 GHz 2 GB RAM Nvidia Geforce GTX 400 / AMD Radeon HD 5000 |
Utrymme på hårddisk: | 17 GB |
Utvecklarstöd: | AMD Gaming Evolved |
Prestandatest: | Inbyggd benchmark |
Betyg på metacritic: | 95/100 |
Lägstapris på prisjakt.se | Product price |
Spännande kort, har läst att många råder en att avvakta med köpa direkt, då första “batchen” av kort kan vara lite svaga för överklockning och sånt. Undrar om ni här vet något om det eller om det är bara “rykten”.
Testexemplaren av Geforce GTX 1050 Ti vi har testat överklockar båda två till en effektiv boostfrekvens på 1 911 megahertz, men inte över, och av våra amerikanska kollegors tester att döma så verkar det finnas en spärr på klockfrekvensen. Likaså minnesfrekvensen som trots att det är överklockat till över 2 000 megahertz i verkligheten inte klockar över den gränsen. Det är med stor sannolikhet begränsningar från Nvidia, och vi har svårt att se att man lyfter på de. Vi har kontrollerat våra resultat och “taket” för GP107 ligger på 1 911 megahertz i klockfrekvens, och 2 002 megahertz i minnesfrekvens.
Tomshardware som testat både 1050 och 1050 ti sågar den senare för att det ligger för högt i pris i jämförelse med “vanliga” 1050. Istället är det “vanliga” 1050 som rekommenderas för den hugade spekulanten.
Det var tydligen inte så stor skillnad på hur mycket ström dom äter. Jag trodde gaming versionen hade en extra sladd pga att moderkortet kanske inte kunde ge ut all ström som krävdes igenom pcie porten. inte för att det har någon större betydelse kanske men det får ju en att undra om hur mycket ström som kan komma ut igenom pcie innan den går i sönder.. kan iofs också vara så att jag har missuppfattat hela poängen med extra sladden lol. Temperaturen på OC va ju lite lägre i både load och idle men jag antar att ni tog… Läs hela »
Glömde tilllägga att Battlefield 3 för temp test är ganska så messigt val eftersom båda grafikkorten är enligt game-debate och “can you run it” 200% över rekommenderad prestanda klass vilket gör testen ganska fel räknad eller kanske bättre sagt otrovärdig och att temperaturen kan komma högre med ett bättre spel val för testen som är i samma klass
Extra strömförsörjningen på den här prestandaklassen, och specifikt för GTX 1050 Ti, behövs oftast bara i extremfall och vid överklockning där effekten (läs: Power Limit) har skruvats upp. I majoriteten av fallen räcker strömmen över PCIe-platsen. Angående temperaturerna så stämmer det att den billigare OC-varianten är lite svalare, och det beror på att fläkten är igång konstant och det snurrar betydligt snabbare än Twin Frozr 6-kylarens fläktar – som istället går väldigt tyst. Skillnaden i prestanda förklaras av att frekvensen för de här korten skiljer på mindre än 1 procent, det är en skillnad på 13 megahertz. Boostfrekvensen för Gaming… Läs hela »
ursäkta men jag kan faktiskt inte hålla med om att bf3 är ett mellanklass spel när det t.o.m kan köras på minimum med ett gammalt geforce 8800 512mb
När man spelar så spelar man i flera timmar så era tester på 15min ger ju inte korrekta svar, borde vara minst 1 timme ifall ni är seriösa..
Har kollat era andra tester på high-end kort och där har ni också haft bf3 som test spel i 15min..
Vi är medvetna om att Battlefield 3 har gråa har, och vi har inkluderat stresstesterna som ett komplement för tyngre och längre belastning. Vi arbetar med att uppdatera testmetodiken som vi kommer att introducera så snabbt vi har hunnit testa om alla grafikkort. Angående 15 minuters-gränsen, temperaturerna stabiliserar sig relativt snabbt i ett chassi på grund av det konstanta luftflödet in och ut ur chassit.