Installation och testflygning
På den här sidan sätter vi joysticken på prov i praktiken. Först tar vi en titt på hur du installerar X52 Pro och hur dess mjukvara fungerar, och sedan är det dags att sätta sig i cockpiten.
Installation och konfiguration
Den medföljande mjukvaran tillåter en del justeringar och skapandet utav profiler för olika spel. Däremot känns profilerna något överflödiga då man kan ha olika inställningar i varje spel, som såklart sparas. Profilerna kan dock ha en poäng ifall man önskar att byta ”kontrolluppsättning” i samma spel. Exempelvis en uppsättning kontroller för start och en annan för landning.
Väl inkopplat ser vi även den gröna belysningen och får profil ”nhw-1”. Joysticken glöder också i den karaktäristiska gröna färgen.
Testflygning
Denna testomgång gjordes i Xplane 11 som är senaste versionen av ”FSX-Utmanaren” som bjuder på otroligt vacker grafik tillsammans med några enkla tillägg.
Vi startade på ”LOWI”, eller flygplatsen vid Innsbruck i Österrike, som är vackert belägen mellan två berg. Läget kräver lite manuella färdigheter vid rattning av ett plan i storleken av 737-300, framförallt vid start då bergen skall undvikas. Gasreglaget kändes på sin plats likaså joysticken. Till en början var gasreglaget lite för löst så det spändes åt. En fin funktion är att det finns ett distinkt motstånd vid ungefär 90% av gasen som motsvarar den i riktiga flygplan som låter en veta att nu pressas motorerna. Ofta skall detta undvikas och därför är det en spännande detalj som inte märks förrän gas skall ges på landningsbanan. En enkel, men trevlig detalj.
Joysticken fungerar bra och några av knapparna har vi satt till landningstället samt vingklaffarna. Däremot upplever vi den som något väl ”lätt”. Till skillnad från gasreglaget som går att ställa in är detta inte möjligt med joysticken vilket är väldigt synd. En hårdare fjäder eller så hade troligen löst det. Det känns lite fel när det är ”hur lätt som helst” att vrida reglaget helt åt vänster eller höger utan minsta motstånd.
Det faktum att enheten är ganska lätt och plastig glöms snabbt bort och istället sjunker man in i simuleringen och här gör X52 precis vad den skall. Det kan hända att ”lättheten” av manövreringen samt den låga vikten av enheterna överlag kan bli problematisk när snabba rörelser i exempelvis stidssimulering utförs.
Retro-recensioner.. nje.
Eftersom den här produkten fortfarande tillverkas och är aktuell i simulatorkretsar samt att få andra svenska medier har undersökt den såtycker åtminstone vi att ett test fortfarande är relevant. Vi uppskattar alltid konstruktiv kritik på våra artiklar Tobbe, men i det här fallet får du gärna vidareutveckla hur du menar 🙂
Bra recension! Jag tycker det är bra med en test av en äldre produkt(i uppdaterad version) och hur den står sig idag. Detta kan få mig att införskaffa en Saitek, iallafall har intresset väckts igen. Som ni säger, inte många dom testar produkter som denna.
Fortsätt med detta!
En till recension skadar inte men.. bara lite störande när man tror det ska vara en joystick-nyhet. (Typ 8o … :\ ).
Tipsar om en ~500kr Thrustmasters.. T16000m. med grym HAL-sensor OCH twistrudder (om man gillar sånt). Den behöver nästan dock lite mod.. jag fixade triggerns preclick-dödzon. (Sen gillar jag mod men det är ganska lätt att fixa ett bättre inbyggt gasreglage, stänga av LEDsen och byta ut och flytta de malplacerade 6 högra knapparna också 🙂 ).
Mer kvalitets joysticks hade ju varit bra också.