Prestanda, användande och mjukvara
Samtliga knappar på Rival 500 har en mycket behaglig och taktil känsla med försäkrande klick som inger ett högt kvalitetsintryck. Det gummerade scrollhjulet har ett mycket bra grepp, tydliga steg och missar inga registreringar.
Tillökningen i knappar är välkommet och vi ser Rival 500 som en mycket bra MMO-mus från Steelseries. Tillverkaren har lyckats att göra något intuitivt med layouten och den är riktigt avslappnad att använda och i vi tycker det är guld att kunna låsa de nedersta tumknapparna då vi föredrar att använda dem som ett stöd snarare än knappar.
Steelseries Rival 500 har likt Rival 700 bestyckats med marknadens mest följsamma och responsiva sensor Pixart 3360, som vi upplever som snäppet vassare än 3310 som är den mest vanligt förekommande sensorn hos högpresterande gamingmöss idag. Rival 500 ger oss en perfekt ett-till-ett-känsla utan avvikelser eller acceleration. I våra prestandatester så finner vi inga som helst problem med vare sig avläsning, brus, angle snapping, uppdateringsfrekvens eller acceleration.
Glidet hos de tre tjocka musfötterna är mycket bra även på musmattor av tyg med sträv textur och vi uppskattar att tillverkaren valt att använda en USB-kabel som är enkel att forma och inte stör.
Utöver det utökade antalet knappar på Steelseries nya Rival-råtta så kommer den med inbyggd vibration. Vibrationen kan konfigureras helt efter eget tycke och smak för CS:GO, DOTA samt Minecraft med en drös förkonfigurerade funktioner. Du kan till exempel ställa in på vilket sätt den ska vibrera när du har 20 procent HP kvar eller varför inte när du endast har 5 kulor kvar? Detta utan att påverka precisionen då musen inte rör sig det minsta när den vibrerar. Detta är något som vi tidigare sett i Rival 700 och som fungerar mycket bra.
Mjukvara
Steelseries Rival 500 använder tillverkarens allt-i-ett mjukvara Engine som finns att hämta från Steelseries hemsida och den är kompatibel med både PC och Mac.
Engine samlar inställningar, mjukvaruuppdateringar, spelbibliotek och tillverkarens Game Sense-funktion på ett och samma ställe och om vi startar programmet så möts vi direkt med en översikt över alla Steelseries-produkter vi har anslutna till datorn. Det är även här programmet meddelar om det finns någon uppdatering för ditt tillbehör.
Klickar vi oss in på Rival 500 så får vi alla inställningar på en och samma sida, något som vi uppskattar och det är mycket enkelt att knyta knappar till olika kommandon, justera polling rate, angle snapping, acceleration och musens belysning. Dock så kör Steelseries vidare på de lite onödigt krångliga CPI-reglagen i from av cirklar men det går givetvis att skriva in önskad CPI-nivå manuellt. Men vad är då vitsen med de interaktiva reglagen?
Vidare till Game Sense där vi har möjlighet att justera en av denna musens specialiteter, vibrationen. Här finns CS:GO, DOTA samt en länk till för Minecraft-stöd. Här kan vi enkelt justera vilken information från spelen som vi vill ha en taktil feedback om och den kan givetvis även justeras i intensitet samt när du vill bli notifierad.
Det går givetvis också att ta bort alla konfigureringar om man känner för det.
Steelseries Engine 3 allokerar cirka 14 megabyte arbetsminne och får således klassas som en lätt mjukvara för gamingmöss.
Bra recension, vart ett köp för min del och jag vart jäkligt nöjd. Erat omdöme stämmer väldigt bra på denna mus i mitt tycke.
Vad roligt att höra tellus. Tack för att du läser våra tester och artiklar.