AMD är med sin Graphics Core Next-arkitektur fortfarande den kraftfullaste lösningen för Battlefield 4 och med Mantle som ess i skjortärmen ser det på pappret tungt ut för Nvidia. I en djupare analys av prestandan i Dice storsäljare konstaterar vi dock att Nvidia snarast hämtar in på försprånget med nya optimeringar.
Battlefield 4 uppdaterades nyligen med stöd för AMD:s grafikgränssnitt Mantle som genom att ersätta Microsofts Directx 11 kan effektivisera kommunikationen mellan grafikkrets och spelmotor. I våra tidiga tester av Mantle kunde vi se hur gränssnittet i vissa fall, särskilt i de fall där processorkraften är en begränsning, ger riktigt imponerande prestandaökningar på upp till och över 60 procent.
Vi konstaterade samtidigt att prestandaökningarna med Mantle var närmast försumbara i mer GPU-krävande tester där vi med en kraftfull processor bara såg någon enstaka procents prestandavinst. Vad vi också noterade var att våra referenstester med Dice nya Battlefield 4-patch samt Nvidias Geforce 334.67 drivrutiner gav till synes rejäla prestandaförbättringar mot tidigare tester baserade på tillverkarens Geforce 331.70 och 331.81 drivrutiner. Så till den milda grad att vi bestämde oss för att köra nya kompletterande tester i Battlefield 4 för några av de mer intressanta Geforce-grafikkorten.
NordicHardwares prestandatester i Battlefield 4 baseras på den scriptade inledningssekvensen under uppdraget “Singapore”. Vandringen genom båten innehåller både högupplösta texturer och avancerade ljuseffekter och ger även de kraftfullaste grafikkretsarna en tuff match. Prestandaresultaten är ett medelvärde av två upprepade 90 sekunders fraps-inspelningar och ger en bra känsla för vad grafikkorten kan leverera för prestanda vid ett så kallat worst case scenario med hög GPU-belastning.
Vi började med att kontrolltesta den nya Battlefield 4-patchen med de äldre Geforce 331.70 drivrutinerna och konstaterade att endast själva uppdateringen av spelet inte gav några nämnvärda prestandaökningar. Trots att Dice faktiskt specificerar just prestandaoptimeringar för Geforce-grafikkort i inomhusmiljöer samt ett bättre stöd för spelets ljuseffekter.
Utdrag från BF4 patchens uppdateringsinformation
-Enabled tile-based compute shader lighting optimization on Nvidia for improved GPU performance (already active on AMD GPUs)
-Improved performance with rendering and spotlights for all GPUs, primarily in in-door environments
Vi installerade sedan betadrivutinen Geforce 334.67 på testsystemet och körde nya prestandatester på fem olika Geforce GTX-modeller för att jämföra med motsvarande tester med Geforce 331.70.
Testsystem | |
Processorer | Intel Core i7-3960X @ 3,9 GHz |
Moderkort | Asus Rampage IV Extreme (LGA2011) |
Minne | 16GB Corsair Vengeance (1 600 MHz med 9-9-9-24 1T) |
Operativsystem | Windows 7 Ultimate 64-bit |
Drivrutiner | Radeon R9 290 och R9 290X Catalyst 14.1 beta 1.6 Övriga AMD-kort Catalyst 13.11 beta 9 Referenstester för Nvidia-kort med Geforce 331.70 Kompletterande tester med Geforce 334.67 |
Battlefield 4 – 1 920 x 1 080 pixlar
Grafikkort | fps (DX11/331.70 driver) | fps (Mantle/334.67 driver) | Prestandavinst |
Radeon R9 290X | 63,47 | 66,47 | +4,73% |
Radeon R9 290 | 59,98 | 62,56 | +4,30% |
Geforce GTX 780 Ti | 59,84 | 65,88 | +10,09% |
Geforce GTX 780 | 49,58 | 55,72 | +12,38% |
Geforce GTX 770 | 42,66 | 44,96 | +5,39% |
Geforce GTX 760 | 34,19 | 36,93 | +8,01% |
Geforce GTX 680 | 39,34 | 42,38 | +7,73% |
I vårt GPU-krävande testscenario med en kraftfull sexkärnig processor på 3,9 gigahertz ser vi ironiskt nog att Nvidia faktiskt har mer prestanda att hämta med kombinationen av nya drivrutiner och Dice spelpatch än vad AMD åstadkommer med sitt nyvunna Mantle-stöd. Som mest ser vi över 12 procents prestandaökning med Nvidias Geforce GTX 780-kort – riktigt imponerande för en ren mjukvaruuppdatering.
AMD håller med Radeon R9 290X fortfarande prestandatronen men det krävs att vi då aktiverar stödet för Mantle, som i skrivande stund fortfarande lider av en hel del buggar och problem som ni kan läsa mer om här.
Battlefield 4 – 2 560 x 1 440 pixlar
Grafikkort | fps (DX11/331.70 driver) | fps (Mantle/334.67 driver) | Prestandavinst |
Radeon R9 290X | 41,53 | 43,36 | +4,41% |
Radeon R9 290 | 39,28 | 40,56 | +3,26% |
Geforce GTX 780 Ti | 38,14 | 41,72 | +9,39% |
Geforce GTX 780 | 32,07 | 35,77 | +11,54% |
Geforce GTX 770 | 27,56 | 28,55 | +3,59% |
Geforce GTX 760 | 21,99 | 23,22 | +5,59% |
Geforce GTX 680 | 25,79 | 26,91 | +4,32% |
När vi ökar upplösningen och ytterligare pressar grafikkretsarna ser vi att mönstret håller i sig. AMD visar att deras Tahiti-kretsar och Radeon R9 290-serien verkligen är kungar i BF4, särskilt när upplösningen ökas. Samtidigt konstaterar vi att Nvidia återigen får imponerande prestandavinster när vi kombinerar den senaste uppdateringen för BF4 med betadrivrutinerna Geforce 334.67. Återigen är det Geforce GTX 780 som får bäst prestandaökning med över 11 procent högre fps, men även övriga medlemmar i GTX 700-serien och forna flaggskeppet GTX 680 plockar hem några extra fps.
Battlefield 4 främjar AMD men Nvidia knaprar in
Under våra korta testsessioner har vi inte kunnat urskilja några tydliga märkbara skillnader i bildkvalité mellan de olika Geforce-drivrutinerna och vi har även vid mulitplayersessioner märkt klara prestandaförbättringar.
NordicHardware har sökt Nvidia för en kommentar kring vad som ligger bakom de osedvanligt höga prestandaökningarna med Geforce 334.67-drivern, tyvärr vill tillverkaren inte ge några detaljer kring detta ännu utan hänvisar till sin framtida WHQL-version av drivrutinerna. Det något kryptiska svaret från Nvidias tekniska marknadsavdelning kan tolkas som att det finns mer specifika optimeringar i deras senaste drivrutiner men inget vi kan bekräfta i dagsläget.
The improvements come from normal ongoing driver optimizations. We have not pointed any specific improvements regarding BF in 334 drivers, since these are Beta and we like to wait for the major WHQL release to point out/promote specific performance improvements.
Vad och hur Nvidia än åstadkommit sina prestandaförbättringar samt om detta även till viss del kommer av Dice egna optimeringar för Geforce-kretsar är lite oklart. Däremot står det utom tvivel att AMD:s trumfkort Battlefield 4 nu även fungerar bättre än någonsin på Nvidias grafikkort – givetvis mycket goda nyheter för det gröna lägret.