Tom Clancy's The Division - Systemkrav och testsystem
De flesta spel presenteras med två olika systemkrav – ett minimumkrav och ett rekommenderat systemkrav. Minimumkravet är vilka komponenter du bör ha som minst för att klara av att driva spelet i de lägsta grafikinställningarna. De rekommenderade kraven är vilka komponenter du bör ha som minst för att klara av att driva spelet med de grafikinställningarna som utvecklarna anser vara optimala. Det är värt att notera att vissa minimumkrav kan vara höftade och kraven har generellt en del svängrum.
Minimum | Rekommenderat | |
Grafikkort | AMD Radeon HD 7770 / Nvidia Geforce GTX 560 / Minimum 2 GB VRAM, DirectX 11 | AMD Radeon R9 290 / Nvidia Geforce GTX 970 / DirectX 11 |
Processor | AMD FX 6100 / Intel Core i5 2400 | AMD FX 8350 / Intel Core i7 3770 |
Minne | 6 GB | 8 GB |
Operativsystem | Windows 7, 8.1, 10 (64-bit) | Windows 7, 8.1, 10 (64-bit) |
Lagringsutrymme | 40 GB | 40 GB |
Rekommendationerna är något högre än normalt och det skiljer mycket mellan minimumkraven och de rekommenderade kraven. Minimumkraven bör inte vara några problem för de flesta spelarna idag medan de rekommenderade kraven kan tvinga vissa spelare till en uppgradering. Grafikkorten för minimumkraven kräver något äldre grafikkort men ett krav är 2 gigabyte grafikminne, medan de rekommenderat grafikkorten är mellanklasskort från AMD och Nvidia vilka inte är så billiga. Man behöver en nyare version av Windows för att få spelet att köra och inget Linux eller OSX stöd finns. Det krävs att man har 40 GB ledigt utrymme på datorn för att installera The Division, vilket de flesta bör ha
Testsystem | |
Processor | Intel Core i7-5960X Alla kärnor låsta till 3,5 GHz |
Moderkort | MSI X99 SLI Plus UEFI version 1.8 |
Minne | 4 x 4 GB Corsair Vengeance LPX (CMK16GX4M4A2400C14) 2400 MHz CL14, 1,2 V |
Grafikkort | Amd Radeon Fury X Amd Radeon R9 290 (Rekommenderat av Massive) Amd Radeon HD 6850Nvidia Geforce GTX 980 Ti Nvidia Geforce GTX 970 (Rekommenderad av Massive) Nvidia Geforce GTX 750 Ti |
Drivrutiner | Amd Radeon Software Crimson Edition 15.12 (Windows 10 64-bit) Nvidia GeForce Game Ready Driver 361.43 (Windows 10 64-bit) |
Lagring | Crucial M550 512GB |
Nätaggregat | Corsair HX1000i |
Kylare | Noctua NH-C14 |
Skärm | Acer XB280HK 3 840 x 2 160 |
Chassi | Cooler Master Lab |
Operativsystem | Windows 10 64-bit |
För våra grafiktester använder vi två moderna och identiska testsystem baserade på Intels Haswell-E-plattform. Hjärtat i systemen är flaggskeppsprocessorn Intel Core i7-5960X med totalt åtta kärnor och 16 trådar, som vi har låst så att samtliga kärnor ständigt körs i boostfrekvensen 3,5 gigahertz. Processorn kompletteras med en DDR4-minnesmodul per kanal, för totalt 16 gigabyte som körs i 2 400 megahertz och timinginställningarna 14-16-16-31. Med våra nya testsystem tar vi även steget över till Windows 10 för att vara garderade inför ett antal års kommande speltester.
Tre standardupplösningar
Vi använder oss av Ultra HD-skärmar från Acer med en maximal upplösning på 3 840 x 2 160 pixel och en uppdateringsfrekvens på 60 hertz. Det låter oss köra de tre vanligaste standardupplösningarna idag:
- 3 840 x 2 160 (Ultra HD)
- 2 560 x 1 440 (Quad HD)
- 1 920 x 1 080 (Full HD)
Speltester
Vi prestandatestar grafikkorten med en rad olika speltitlar med olika genrer och belastningsnivåer. I samtliga fall använder vi Fraps för att mäta den genomsnittliga bildfrekvensen genom hela testet samt det lägsta uppmätta värdet. Skillnaden mellan det lägsta värdet och genomsnittsvärdet blir i sin tur ett mått på hur stabil bildfrekvensen är för respektive kort i respektive spel; ju högre värden, och ju mindre avståndet är mellan dem, desto bättre.
Tom Clancy’s The Division
Testerna för The Division är utförda i DirectX 11 med beta-versionen av spelet. Det finns många grafikinställningar för The Division men vi testar spelet på standardinställningarna “High” och “Ultra”. Vsync och “frame limiter” är avstängda för att bilder per sekund inte ska vara låst till ett bestämt värde.
Att AMD korten presterar så bra har troligtvis att göra med att de har mycket större shader kapacitet än nvdida korten (förutom det höga minnesbandbredd kravet i ultra då supersampling används).