Prestandatester
Prestandatesterna för The Division fokuserar på att testa belastningen på grafikkort och inte processorn, vilket kan vara värt att notera eftersom samtliga tester görs med ett Intel Core i7 5960X. Vid den skarpa lanseringen av The Division kommer vi utföra ett mer komplett test av spelet där vi även lägger fokus på processorn, utnyttjandet av minnesmängd och överlag belastning på systemet.
Testscenario
Testscenariot för The Division är en två minuter lång löpslinga vid början av spelet. För att vi ska kunna säkerställa att samtliga testade grafikkort utsätts för samma mängd belastning försöker vi kontrollera testscenariot så mycket som möjligt, det innebär att inget får skilja mellan testomgångarna. Varje omgång körs två gånger för att minimera fel och ett medelvärde räknas fram.
Testresultat – Ultra
Vi drar igång testerna med “ultra”-inställningar och i tre upplösningar: 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 och 3 840 x 2 160. I det här fallet använder vi fyra grafikkort, ett från AMD respektive Nvidia i toppsegmentet och ett från vardera aktör som ungefär motsvarar vad Massive anser vara rekommenderat.
Det är AMD som drar det längsta strået i samtliga tre upplösningar; toppmodellen Radeon R9 Fury X lämnar Nvidia Geforce GTX 980 Ti bakom sig i både genomsnitt och minimum. För de två billigare korten, Radeon R9 290 och Geforce GTX 970, är striden något jämnare men fortfarande med AMD i täten. Resultaten antyder att The Division ställer en del krav på minnesbandbredden vid den här detaljnivån.
Testresultat – High
I nästa test sänker vi detaljnivån en aning till “high”. För ändamålet använder vi samma tre upplösningar som tidigare, men den här gången tar vi med två lite billigare kort i jämförelsen, Radeon HD 7850 och Geforce GTX 750 Ti, då dessa ungefär motsvarar vad Massive anser vara miniminivån för The Division.
I det här fallet är det lite jämnare mellan R9 Fury X och GTX 980 Ti, och sistnämnda kniper faktiskt förstaplatsen i 1080p. I de högre upplösningarna spelar bandbredden åter en högre roll, och AMD klämmer sig bestämt förbi. AMD:s försprång syns även för de lite billigare korten, men marginalerna är som lägst för HD 7850 och GTX 750 Ti – inget av de två sistnämnda klarar dock av att driva spelet med spelbart resultat i 4K. I 2 560 x 1 440 är resultatet spelbart men knappast njutbart för instegskorten.
Att AMD korten presterar så bra har troligtvis att göra med att de har mycket större shader kapacitet än nvdida korten (förutom det höga minnesbandbredd kravet i ultra då supersampling används).