Sammanfattning

Efter flera timmars testande kan vi summera beta versionen av The Division och vi ser redan tydliga mönster. PC-versionen av The Division har mycket att erbjuda visuellt men kraven är höga, hur konsolerna kommer att hantera spelet vet vi inte då vi inte testar konsol spel, men vi kan bara gissa.

Analys av rekommendationerna

Minimumkraven för The Division säger att spelet kan köras på äldre komponenter och grafikkort som för några år sen ansågs vara instegskort. Det är rätt så låga krav med tanke på att de äldre korten fick svettas i de inställningar vi testade med.

För att förstå upplösningar lite bättre kan vi ta en titt på Steams hårdvarustatistik från december 2015. Enligt Steam’s egna statistik har en tredjedel av alla Steam-användare en upplösning på 1 920 x 1080, kommer vi upp en bit i upplösning hittar vi 2 560 x 1 440 där knappt en procentenhet av Steam-användare finns och tittar vi på 3 840 x 2 160 är det knappt en tiondels procentenhet!

The Division screenshots 006

Majoriteten av PC-spelarna som har ett grafikkort i mellanklassen som är som högst en generation gammal kan utan problem njuta av The Division på hög detaljnivå och samtidigt behålla en hög bild per sekund. Men i lite högre upplösningar börjar grafikkorten svettas och bilder per sekund sjunker under skärmens uppdateringsfrekvens vilket kan resultera i hackig bild. Ett sätt att lösa detta på är att aktivera Vsync, men då kan också lägre bildfrekvens och högre latenser tillkomma som följd.

Grafikinställningen “ultra” är det uteslutet bara prestandakorten som klarar av, och det är bara i 1 920 x 1 080 pixlar. Steget upp till 2 560 x 1 440 pixlar sänker bilder per sekund med upp till 30 procentenheter. Väl uppe på 4K ser vi ytterligare en sänkning med upp till 40 procentenheter.

Spelet går givetvis att köra men frågan blir hur mycket man är beredd på att offra – givetvis kan du räkna med bättre prestanda om du vrider ner detaljnivån till “medium” eller “low”. Det är värt att notera att detta är en beta, det vill säga en tidig version av spelet och drivrutinerna är inte optimerade för spelet, något som förhoppningsvis blir bättre med den skarpa lanseringen i mars.

Det finns även en tydlig skillnad mellan Amd och Nvidia i nästan alla upplösningar och grafikinställningar. Förutom snabbare minnesbandbredd har vi svårt att se en verklig förklaring till den stora skillnaden, speciellt mellan Fury X och GTX 980 Ti. Räkna med förbättrade drivrutiner för Nvidia och Amd i framtiden, inte minst till lanseringen i mars.

Nya spelmotorn imponerar

Massives nya spelmotor Snowdrop är visuellt vacker och effekterna visar på att motorn är “cutting edge” – men då krävs också ett grafikkort som klarar av att köra spelet på “ultra”. Spelet har mycket att erbjuda för de grafikintresserade, inte minst om man tänker på vad som eventuellt kan åstadkommas med tredjeparts modifikationer. Ljuseffekterna och detaljnivån i den nya spelmotorn imponerar trotts att det är en beta och vi hoppas på att spelet optimeras mer till lanseringen.

The Division screenshots 001

Betan har hittills varit väldigt kul och vi hoppas på att ni också tycker det. Det är fortfarande möjligt att registrera sig för betan, om ni är intresserade av att spela The Division så kan ni försöka registrera er för betan här: http://tomclancy-thedivision.ubi.com/game/en-us/beta/

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
IceCold Swede
IceCold Swede
8 Årtal sedan

Att AMD korten presterar så bra har troligtvis att göra med att de har mycket större shader kapacitet än nvdida korten (förutom det höga minnesbandbredd kravet i ultra då supersampling används).