Assassin's Creed III, Far Cry 3 och Black Ops 2
Som vi skrev tidigare i vår nyhet om Catalyst 13.2 beta har vi inte kunnat få något officiellt utlåtande av AMD kring problemen men enligt källor hos tredjepartstillverkare finns det en anledning till varför den nya drivrutinen talar om förbättringar i tre specifika titlar. Det är dessa som exempelvis TechReport men även NordicHardware fokuserat på i utvärderingen av de ojämna renderingstiderna. Samtidigt som det är tunga speltitlar med många anhängare kan den konspiratoriskt lagde påvisa att AMD sopar problemen under mattan. Enligt våra uppgifter och egna tester finns det båda positiva och negativa nyheter.
Optimeringarna måste utföras spel för spel
De negativa nyheterna är att det som AMD hävdar är en dåligt optimerad drivrutin för minneskontrollern i Radeon HD 7000-serien i själva verket kan vara en designmiss i Southern Islands arkitekturen. Detta är inte bekräftade uppgifter från AMD men det faktum att man verkar beta av speltitel efter speltitel istället för att fixa problemet med en generell drivrutinsuppdatering stärker trovärdigheten i detta scenario, ett scenario som även källor hos grafikkortstillverkare gett ytterligare trovärdighet till.
Vi kommer att testa ytterligare speltitlar framöver för att undersöka hur breda problemen med renderingstider verkligen är. Men vi har hunnit göra några snabba tester i ytterligare tre tunga speltitlar från 2012, Assassin’s Creed III, Call of Duty: Black Ops 2 och Far Cry 3 där vi också kan skönja vissa problem med ojämna renderingstider men där inte ens Nvidia är helt oskyldiga.
Assassins’s Creed III – Renderingstider
|
Även om exempelvis Assassin’s Creed III och Far Cry 3 uppvisar vissa ojämnheter är det fortfarande med generellt hög prestanda. Och vi kan se att även Nvidia har vissa problem att hålla konsekventa resultat.
Far Cry 3 – Renderingstider
|
Vi ser ett par elaka toppar på GTX 680 i Far Cry 3 som annars generellt känns lite mer följsamt på Nvidia-kortet. Men vi får också generellt väldigt inkonsekventa renderingstider i Far Cry 3, inte minst på Nvidia-kortet som i vissa rundor var väldigt ryckigt och andra rundor nästan helt utan toppar. Vi ska gräva djupare i detta framöver då en renderingstid på mellan 80 och 100 millisekunder motsvarar en bildfrekvens på mellan 12,5 till 10 fps och onekligen kommer ge märkbar ryckighet. Men som konstaterat verkar just Far Cry 3 vara en titel som generellt har problem med renderingstiderna.
Renderingsproblemen dyker inte upp i alla spel
Som vi kunde konstatera redan i vintras är ojämna renderingstider på AMD:s Radeon HD 7000-familj inte något som alltid visar sig. I Battlefield 3 har AMD lyckats mycket bättre med sina drivrutiner redan innan alla diskussioner kring renderingstider började cirkulera. I våra tester fick vi mycket goda reslutat och inga tecken på ryckigheter i denna speltitel.
Ett liknande mönster kunde vi konstatera i Black Ops 2 där vi i våra tester fick närmast bättre värden med AMD-systemet än det utrustat med Nvidia-grafikkortet. Noterbart är att Black Ops 2 generellt gav goda resultat för båda tillverkarna. Vi såg inga toppar över 35 millisekunder vilket innebär att renderingstiderna aldrig var nere på nivåer motsvarande lägre än 28-30 fps.
Call of Duty: Black Ops 2 – Renderingstider
|
Att undersöka och analysera renderingstider är inte det lättaste och i vissa speltitlar får man som tidigare nämnt inkonsekventa resultat, inte bara från AMD:s grafikkort.
Klart verkar i alla fall vara att AMD tar problemen med renderingstider på allvar och att man påbörjat arbetet med att lösa problemen. Vi kan efter en kort tids testande både se och känna skillnad i de titlar AMD fokuserat på hittills, samtidigt som vi kan konstatera att det finns speltitlar som till synes aldrig haft några märkbara problem, åtminstone inte med ensamma grafikkretsar.
Myntets andra sida är att faktiskt inte heller Nvidia verkar vara perfekta och ojämna renderingstider kan bero även på andra faktorer än bara grafikkortet och dess drivrutiner. Även spelmotorernas kodning, ditt operativsystem och just dina övriga PC-komponenter spelar in.
Sist men inte minst vill vi fastställa att även om ojämna renderingstider, särskilt med konsekventa spikar, kan vara frustrerande är det inte alla som är känsliga eller ens tänker på de ryckigheter fenomenet kan orsaka. Med risk för att det går troll i ämnet är det samtidigt värt att undersöka och lyfta fram till ytan. Debatten som dykt upp kring renderingstider är till stor del hälsosam och har redan fått AMD att ta sig i kragen. Något vi hoppas är en väckarklocka för inte bara AMD och Nvidia utan alla inblandade. Där man framöver fokuserar mer på en följsam spelupplevelse istället för att bara maximera bilduppdateringsfrekvenser.
Vi kommer att fortsätta följa grafikkortsmarknaden under 2013 och givetvis ta med renderingstider i beräkningarna. Tills dess kan ni kika in i vår stora premiumjämförelse från december som vi även kommer uppdatera med information om AMD:s nya grafikkortsdrivrutiner.
Mycket intressant läsning, bra! Fortsätt så!
Och vad står GE för? GHz Edition eller? 😐
Och det står ingenting om ni körde med ett, två eller tre kort, men eftersom microstuttering bara finns vid CF så antar jag att det var två kort 🙂
Och vilken programvara använder ni för att mäta?
[quote name=”Kampfhund”]Och vad står GE för? GHz Edition eller? 😐
Och det står ingenting om ni körde med ett, två eller tre kort, men eftersom microstuttering bara finns vid CF så antar jag att det var två kort 🙂
Och vilken programvara använder ni för att mäta?[/quote]
Ska se till att uppdatera artikeln med information om detta. Ja det är Gigahertz Edition men nej det är faktiskt bara ett kort. Som vi konstaterade i vår premiumjämförelse har speciellt AMD haft problem med detta även med singel GPU-konfigurationer.
Vi har använt oss av fraps för att mäta både fps och renderingstider.
Konstigt att jag inte upplever detta på riktiga bildskärmar utan bara på leksaksbildskärmar. Jag skulle snarare förklara deta med att det är bildskrämen och inte grafikkortet som orsakar detta. Har testat detta på grannens bildskärm som är en tn-panel, 6-bitars vilket återger 262 144 färger, men använder speciella trick för att simulera 16,7 miljoner färger. Dessa skärmar får det att se ut som om grafikkortet återger bilden med hackiga rörelser och konstiga eftersläpningar då den försöker återge färger som “inte finns”, detta förekommer inte i “windowsprogram” typ office, paint eller windows egna spel då dessa i princip oftast använder bara… Läs hela »
[quote name=”Sebbe”]Konstigt att jag inte upplever detta på riktiga bildskärmar utan bara på leksaksbildskärmar. Jag skulle snarare förklara deta med att det är bildskrämen och inte grafikkortet som orsakar detta. Har testat detta på grannens bildskärm som är en tn-panel, 6-bitars vilket återger 262 144 färger, men använder speciella trick för att simulera 16,7 miljoner färger. Dessa skärmar får det att se ut som om grafikkortet återger bilden med hackiga rörelser och konstiga eftersläpningar då den försöker återge färger som “inte finns”, detta förekommer inte i “windowsprogram” typ office, paint eller windows egna spel då dessa i princip oftast använder… Läs hela »
[quote name=”Sebbe”]…[/quote]
Den formen av microstuttering kan inte mätas med Fraps, eftersom den sker fullständigt på andra änden av bildskärms-sladden i skärmens bild-redigerings-algoritmer.
Som Decryphe påpekar är det en annan form av eftersläpningar/hackningar. Vi har som Anders påpekat använt oss av en 27-tums PLS-skärm av hög kvalitet under våra tester. Men som sagt, det är två olika former av grafikfenomen.
Däremot kan jag bara instämma i kören, kommer aldrig köra en TN-panel igen.. satt och lirade lite AC3 på en av de mest påkostade TN-skärmarna på marknaden, Benqs XL-serie (förra generationen) och det är verkligen ingen trevlig upplevelse när det är mörka partier. Känns som att titta på sidan av en skärm med dåliga betraktningsvinklar. 😛
Hörni! Sluta dissa min 27″ Philips skärm som inte ens kan visa vitt rätt, och som har en betraktningsvinkel på 2 grader 😛
Vilken version av BETA-drivrutinen är det ni använder?
Finns Beta3 och Beta4, Beta4 släpptes samma dag som artikeln skrevs (2013-01-31), därav osäkerheten.
F.Ö. är det lite roligt att “[n] symbols left” under kommentarsfältet översatts till “[n] Symbol vänster”. 😀
[quote name=”Dracc”]Vilken version av BETA-drivrutinen är det ni använder?
Finns Beta3 och Beta4, Beta4 släpptes samma dag som artikeln skrevs (2013-01-31), därav osäkerheten.
F.Ö. är det lite roligt att “[n] symbols left” under kommentarsfältet översatts till “[n] Symbol vänster”. :D[/quote]
Ah det ska givetvis också detaljeras. Det är Beta 3 som använts, vi utförde testerna dagen innan så beta 4 fanns inte ute när vi körde dem.
Hehe det är något som blivit fel där, får se till att fixa det. 🙂
Damage (Techreport) nämnde er i deras senaste artikel om renderingstider och störde sig på att ni kallade det för microstuttering, men det gör ni som ni vill.
http://techreport.com/blog/24247/as-the-second-turns-further-developments
[quote name=”medbor”]Damage (Techreport) nämnde er i deras senaste artikel om renderingstider och störde sig på att ni kallade det för microstuttering, men det gör ni som ni vill.
http://techreport.com/blog/24247/as-the-second-turns-further-developments%5B/quote%5D
Störde sig var kanske lite starkt uttryckt 🙂
Men det ligger helt klart en poäng i det han skriver, därför vi skriver renderingstider och renderingtimes i de flesta fall. Har använt microstuttering då det trots allt till viss del förklarar känslan man upplever. Men jag märker att det är fler som blir förvillade av detta så jag ska se till att rensa upp och fortsätta använda oss av “renderingstider” istället.
Sådär nu har vi uppdaterat artikeln med mer information om testsystemet samt försökt eliminera risken för missuppfattningar med renderingstider och microstuttering.
Hmm, läste just era kommentarer ang. skärmar och liknande eftersläpningar/hackningar.
Vart kan man hitta mer info om detta fenomen? Och vad är det som orsakar detta på enbart vissa skärmar?