Wargaming, utvecklaren av World of Tanks, har nu bekräftat att studion tillsammans med Intel kommer att implementera raytracing-teknik i onlinespelet World of Tanks. Helt utan krav på ett Geforce RTX-grafikkort.
Wargaming Fest 2019 har bjudit på en rad nyheter för onlinespelet World of Tanks. Bland annat har det bekräftats att utvecklaren Wargaming arbetar tillsammans med Intel för att uppdatera spelets motor och implementera raytracing-teknik i det populära onlinespelet.
Den teknik som kommer att implementeras i spelet kommer inte att kräva dedikerad hårdvara designad för att ta hand om de extra beräkningar raytracing kräver. Detta innebär att det inte kommer att vara ett krav för användare att nyttja grafikkort ur Nvidias Geforce RTX-serie för att kunna avnjuta det extra ögongodiset.
Det enda krav spelets raytracing kommer att ställa är att den grafikkrets som används för att driva spelet är kompatibel med gränssnitten DirectX 11 eller DirectX 12. Tekniken kommer dock inte att gälla för alla objekt och miljöer i spelet när den aktiveras. Den kommer endast att appliceras på intakta fordon i spelet medan de är i direkt solljus.
“Ray Tracing technology will work on all graphics cards that support DirectX 11 API and higher, but only for intact vehicles that are in direct sunlight. You can enable/disable this function in the game settings. The support for brand-new shadows on tanks will be added in the upcoming updates of World of Tanks, after the tests have been completed.”
Denna nyhet kommer tillsammans med en rad andra ändringar och kommande händelser till onlinespelet som alla har detaljerats i Wargamings blogginlägg. I skrivande stund har det inte bekräftats exakt när tekniken kommer att implementeras i spelet.
medan*