Speltest: Borderlands (DX9)

borderlands

Borderlands
Genre: Förstapersonsskjutare, aktion-rollspel
Grafikmotor: Kraftigt modifierad Unreal Engine 3, DirectX 9.0c
Systemkrav: Windows XP / Windows Vista
Intel Core 2 Duo 2,4 GHz / AMD Athlon 64 X2 5200+
2 GB RAM-minne
NVIDIA GTX 260 / Radeon HD 3600 med 768 MB minne
DirectX 9.0c
Kommentar: Prisbelönat science fiction, förstapersonsskjutare som än idag håller måttet även som prestandatest
Prestandatest: Integrerat prestandatest

Borderlands_1920

Borderlands_2560

Borderlands är ett spel som älskar NVIDIA:s grafikkort och det märks tydligt i resultatlistorna. AMD har inte en chans att hävda sig och det är egentligen bara Radeon HD 7970 och det överklockade XFX Black Edition som överhuvudtaget är med och fajtas om några positioner värda att tala om. Med CrossFire och SLI aktiverat krymper dock avståndet något och pekar på god optimering från AMD:s sida.

Subscribe
Notifiera vid
10 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Swedish Berserk
12 Årtal sedan

Bra recension! 🙂 Detta kortet ser riktigt bra ut faktiskt. Bra Prestanda/Watt också. Dock är priserna höga nu när AMD inte har någon konkurrens. När är det tänkt att AMD ska släppa HD7800/HD7700 graffekorten? De kan bli riktigt spännande att se prestandan på!

HeJo
12 Årtal sedan

Trevligt kort, lite dyrt bara men det går säkert ner när Nvidia får ut sina nya kort.
Dessutom visar testet att vi kan förvänta oss rejält prestandalyft för HD7970 i en del spel när nya drivare kommer ut.

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

Ja det finns helt klart mer prestanda att hämta, ska se ifall vi har möjlighet att köra om kortet med nya drivrutiner men det finns ju inga tvivel om att AMD för närvarande har fullt kommande i toppsegmentet på grafikkortsmarknaden.
Personligen hoppas jag att AMD kan lägga mer vikt vid sina kontakter med spelutvecklare samt ytterligare optimera sin drivrutinsutveckling, där finns både prestanda och användarvänlighet att hämta.

flopper
12 Årtal sedan

Bra men kostsam.
Lär vänta till i höst. 😀

shaglord
12 Årtal sedan

Klockade inte samma kort 1200 MHz hos swec? Skumt att det är sån stor skillnad. /s

mcnaldo
12 Årtal sedan

Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor:

2048 – 1792 = 256
4 * 32 = 128

Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.

shaglord
12 Årtal sedan

Jo jag tänkte på det förut också. 64 sp måste det vara i varje enhet. /s

mcnaldo
12 Årtal sedan

Eftersom ni visar resultat på CrossFire för både standardkortet och XFX variant antar jag att ni hade totalt fyra kort inne. Passade ni på att göra några tester i Quad CrossFire?

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

[quote name=”mcnaldo”]Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor: 2048 – 1792 = 2564 * 32 = 128 Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.[/quote]Det har blivit lite fel i texten ja, 64 Radeon-kärnor är det per GCN Compute Unit som består av 4 SIMD-enheter med 16 Radeon-kärnor vardera. Har uppdaterat detta nu. Angående överklockningen kan det skilja väldigt mycket från GPU till GPU. Vet inte vad… Läs hela »

snopp1234567
snopp1234567
10 Årtal sedan

😥 😀 😆 🙂 8) 😉 😉 😉 😉 😉 😐 😐 :-* 😳 :-* 😳 😳 🙁 🙁 😥 😮 😮 😮 😕 😡 😮 😮 😮 😛 :zzz :zzz :zzz 😛 😛 😛 😛 🙄 🙄 :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: 😛 😮 😮 :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz 😡 😕 😥 😀 😀 :-* 🙁 🙁 😳 😳 😳 :sigh: :sigh: