Speltest: Battlefield 3 (DX11)
Battlefield 3 | |
Genre: | Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | Frostbite 2, DirectX 10 (DirectX 11 stöd finns) |
Rekommenderade systemkrav: | Windows 7 64-bit Fyrkärnigprocessor från Intel eller AMD 4 GB RAM-minne NVIDIA GTX 560 / Radeon HD 6950 med 1 GB minne DirectX 11 |
Kommentar: | Battlefield 3 tog marknaden med storm tillsammans med den nya grafikmotorn och skyhöga systemkrav är det en perfekt titel att testa det allra senaste med. |
Prestandatest: | Spelsekvens, FPS mäts med Fraps |
AMD plockar även hem merparten av vinsterna i det omåttligt populära FPS-liret Battlefield 3 där HD 7950 återigen ger presterar snäppet bättre än GTX 580, även om NVIDIA har en triumf i 1080p upplösning med Ultra-inställningar. Här ser vi också hur XFX överklockade Black Edition-kort är snubblande nära storebror Radeon HD 7970 i alla deltesterna.
Bra recension! 🙂 Detta kortet ser riktigt bra ut faktiskt. Bra Prestanda/Watt också. Dock är priserna höga nu när AMD inte har någon konkurrens. När är det tänkt att AMD ska släppa HD7800/HD7700 graffekorten? De kan bli riktigt spännande att se prestandan på!
Trevligt kort, lite dyrt bara men det går säkert ner när Nvidia får ut sina nya kort.
Dessutom visar testet att vi kan förvänta oss rejält prestandalyft för HD7970 i en del spel när nya drivare kommer ut.
Ja det finns helt klart mer prestanda att hämta, ska se ifall vi har möjlighet att köra om kortet med nya drivrutiner men det finns ju inga tvivel om att AMD för närvarande har fullt kommande i toppsegmentet på grafikkortsmarknaden.
Personligen hoppas jag att AMD kan lägga mer vikt vid sina kontakter med spelutvecklare samt ytterligare optimera sin drivrutinsutveckling, där finns både prestanda och användarvänlighet att hämta.
Bra men kostsam.
Lär vänta till i höst. 😀
Klockade inte samma kort 1200 MHz hos swec? Skumt att det är sån stor skillnad. /s
Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor:
2048 – 1792 = 256
4 * 32 = 128
Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.
Jo jag tänkte på det förut också. 64 sp måste det vara i varje enhet. /s
Eftersom ni visar resultat på CrossFire för både standardkortet och XFX variant antar jag att ni hade totalt fyra kort inne. Passade ni på att göra några tester i Quad CrossFire?
[quote name=”mcnaldo”]Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor: 2048 – 1792 = 2564 * 32 = 128 Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.[/quote]Det har blivit lite fel i texten ja, 64 Radeon-kärnor är det per GCN Compute Unit som består av 4 SIMD-enheter med 16 Radeon-kärnor vardera. Har uppdaterat detta nu. Angående överklockningen kan det skilja väldigt mycket från GPU till GPU. Vet inte vad… Läs hela »
😥 😀 😆 🙂 8) 😉 😉 😉 😉 😉 😐 😐 :-* 😳 :-* 😳 😳 🙁 🙁 😥 😮 😮 😮 😕 😡 😮 😮 😮 😛 :zzz :zzz :zzz 😛 😛 😛 😛 🙄 🙄 :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: 😛 😮 😮 :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz 😡 😕 😥 😀 😀 :-* 🙁 🙁 😳 😳 😳 :sigh: :sigh: