Speltest: Crysis 2 (DX11)
Crysis 2 | |
Genre: | Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | CryEngine 3, DirectX 9.0c (DirectX 11 stöd på ingång) |
Rekommenderade systemkrav: | Windows Vista / Windows 7 64-bit Fyrkärnig processor från AMD eller Intel 8 GB RAM-minne En snabb hårddisk eller SSD Grafikkort med DirectX 11-kompatibilitet och 1,5 GB minne DirectX 11 |
Kommentar: | Uppföljaren till succétitlarna Crysis och Crysis: Warhead med den allra senaste spelmotorn från CryTek; CryEngine 3. Crysis 2 utspelar sig tre år efter det första spelet, i ett New York slaget i spillror. |
Prestandatest: | Patch 1.9, DirectX 11 och Hi-res texturpaket installerat Demotest med Crysis 2 Adrenaline Benchmark tool |
AMD har finslipat sitt stöd för DX11 och det märks i Crysis 2 där man återigen lyckas hålla stånd mot konkurrentens tyngre pjäser. Noterbart är att XFX Black Edition faktiskt tar sig förbi sin storebror HD 7970. Den enda anledningen vi kan se här är eventuella drivrutinsoptimeringar då kortet trots sina ökade frekvenser inte ska vara kapabel att prestera bättre än sitt syskon.
Bra recension! 🙂 Detta kortet ser riktigt bra ut faktiskt. Bra Prestanda/Watt också. Dock är priserna höga nu när AMD inte har någon konkurrens. När är det tänkt att AMD ska släppa HD7800/HD7700 graffekorten? De kan bli riktigt spännande att se prestandan på!
Trevligt kort, lite dyrt bara men det går säkert ner när Nvidia får ut sina nya kort.
Dessutom visar testet att vi kan förvänta oss rejält prestandalyft för HD7970 i en del spel när nya drivare kommer ut.
Ja det finns helt klart mer prestanda att hämta, ska se ifall vi har möjlighet att köra om kortet med nya drivrutiner men det finns ju inga tvivel om att AMD för närvarande har fullt kommande i toppsegmentet på grafikkortsmarknaden.
Personligen hoppas jag att AMD kan lägga mer vikt vid sina kontakter med spelutvecklare samt ytterligare optimera sin drivrutinsutveckling, där finns både prestanda och användarvänlighet att hämta.
Bra men kostsam.
Lär vänta till i höst. 😀
Klockade inte samma kort 1200 MHz hos swec? Skumt att det är sån stor skillnad. /s
Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor:
2048 – 1792 = 256
4 * 32 = 128
Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.
Jo jag tänkte på det förut också. 64 sp måste det vara i varje enhet. /s
Eftersom ni visar resultat på CrossFire för både standardkortet och XFX variant antar jag att ni hade totalt fyra kort inne. Passade ni på att göra några tester i Quad CrossFire?
[quote name=”mcnaldo”]Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor: 2048 – 1792 = 2564 * 32 = 128 Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.[/quote]Det har blivit lite fel i texten ja, 64 Radeon-kärnor är det per GCN Compute Unit som består av 4 SIMD-enheter med 16 Radeon-kärnor vardera. Har uppdaterat detta nu. Angående överklockningen kan det skilja väldigt mycket från GPU till GPU. Vet inte vad… Läs hela »
😥 😀 😆 🙂 8) 😉 😉 😉 😉 😉 😐 😐 :-* 😳 :-* 😳 😳 🙁 🙁 😥 😮 😮 😮 😕 😡 😮 😮 😮 😛 :zzz :zzz :zzz 😛 😛 😛 😛 🙄 🙄 :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: 😛 😮 😮 :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz 😡 😕 😥 😀 😀 :-* 🙁 🙁 😳 😳 😳 :sigh: :sigh: