Förbättrad grafik och Eyefinity 2.0
Man introducerar det man kallar för Partially Resident Textures (PRT) som gör att grafikkortets minne kan agera som ett cache-minne, för att spara texturer lokalt istället för att man ska behöva ladda dem från hårddisken. GCN stödjer även riktigt stora texturer, och man tar upp det senaste spelet Rage med sina MegaTextures som exempel. Det kommer vi däremot inte ha någon större nytta av i dagsläget, utan de enorma texturer som arkitekturen stödjer väntas återfinnas i nästa generations grafikmotorer.
AMD har även tagit fram nya algoritmer för texturfiltrering, för att förbättra bildkvalitén på deras grafikkort. Ändringarna ska minska antalet blinkande/hoppande texturer och öka dess kvalité utan det ska påverka grafikkortets prestanda. AMD sa att oavsett inställningar med 3DCenter Filter Tester, så kommer grafikkortet klara av att leverera samma kvalité.
Eyefinity 2.0 – Stereoskopisk 3D med flera skärmar
Lanseringen av Eyefinity kom som en överraskning mot HD 5000-serien, och gjorde det möjligt att väldigt enkelt koppla ihop flera skärmar för spel eller helt andra användningsområden. Detta gick även tidigare men då krävdes andra dyra lösningar. Eyefinity som var en helt ny teknik var inte helt oväntat fylld med buggar och AMD har under de senaste två åren arbetat på mjukvaran och drivrutinerna för att få till det.
Den nya arkitekturen kommer nu med den första riktiga uppdateringen av tekniken – Eyefinity 2.0. Med DisplayPort 1.2 kan man serie-koppla upp till tre skärmar ur samma utgång på grafikkortet. Med HDMI 1.4a kan 3D-material strömmas till en 3D-skärm i totalt 60 FPS. Men förutom 3D-stöd så är DisplayPort 1.2 och HDMI 1.4a som HD 7970 kommer med, även redo för nästa generations 4K-skärmar (4 096 x 3072). Det blir alltså det första grafikkortet som är redo för vad som komma skall, men en större fråga är självklart vad de nya skärmarna kommer kosta och när de anländer?
Men den kanske största nyheten är att AMD nu även stödjer stereoskopisk 3D i en Eyefinity-konfiguration. Med Eyefinity 2.0 stöds stereoskopisk 3D med totalt 3 skärmar, någonting som krävt arbete både i den nya arkitekturen men även i drivrutinerna.
För er som inte använder Eyefinity utan flera skärmar för andra ändamål så introducerar man även DDMA (Discrete Digital Multi-Point Audio). Man kan från ett enda grafikkort visa bild på olika skärmar, som får individuell strömning av ljud. Ett exempel är att man skulle kunna se på film på en TV-skärm, samtidigt som man spelar med samma dator.
HD 6990 och [b]GTX 580[/b] håller sig dock kvar på toppen. Här har tryckfelsnisse varit framme =)
Vill ha faktorn är ganska så stor ju nu! 😀
Sant! Men jag är bra sugen på att se detta först!
http://www.nvidia.com/object/ces2012.html
Såvida Kepler är med vill säga.
Skulle vara intressant hur detta grafikkort klarar sig mot professionella grafikkort i cad-applikationer och liknande! 🙂
[quote name=”Wingman”]Skulle vara intressant hur detta grafikkort klarar sig mot professionella grafikkort i cad-applikationer och liknande! :)[/quote]
Lika illa som det alltid varit. CAD och SPEL är två helt skilda system renderingsmässigt. Du kör inte en F1 bil i Paris-Dakar och inte en Rallybil i ett F1 race.
Jag inväntar kort utan referens kylaren innan jag köper. Gigabyte Windforce eller Asus Direct CU är väl de mest lockande varianterna.
Måste ha faktorn är stor..
Hade varit intressant att se min-fps också.
Ser ut som 7970 är ett galet grymt kort. Dock inget som kommer hitta in i min dator då jag inte spelar mer än typ en timma i veckan +/- någon timme. Ska bli kul att se 7800-serien och hur den presterar.
Såå, då puffar vi igen för tester i 3×1 (5760*1080)
Ser bra ut hoppas att 2st HD7990 i CF orkar med BF3 i 5760*1080 Ultra.
Undrar om 5870 är bättre än 580 i bf3 1080p high.