Avkopplat: DirectX

0

Man hör ofta
talas om vilken DirectX-generation ett grafikkort tillhör. GeForce 2 tillhör
DirectX 7-generationen. Radeon 8500 till hör DirectX 8-generationen osv.
Som en del nog redan vet tillför nya DirectX-versioner nya sätt att
skapa effekter, förbättra prestandan osv. Men många har säkert
också hört att det tar lång tid för speltillverkarna att
komma ikapp.

Kort sagt är
det inte så troligt att ni som går och köper ett Radeon 9700
Pro idag kommer få någon nytta av DirectX 9.0-stödet på
ett bra tag. Så på den premissen är det många som avfärdar
vikten av att tillhöra en senare DirectX-generation.

När en speltillverkare
ska skapa sitt spel måste han överväga två saker vad det
gäller konsumenternas datorer. Vad ska minimikraven på prestandan
vara och vad ska man kräva för funktionalitet av grafikkortet. Givetvis
måste tillverkarna ha stöd för så många datorer
som möjligt och därmed även gamla och billiga grafikkort. Detta
gör att spelen blir begränsade även om det redan idag hade varit
möjligt att göra spel som pressar de bästa korten till sitt max
så är det i princip uteslutet eftersom man då effektivt skulle
"låsa ute" alla de användare som fortfarande sitter med
TNT2 och Rage Pro osv.

För dem med
pressad budget och gamla datorer så är det givetvis bra och självklart
att tillverkarna gör så att de även kan spela dagens spel. Men
för dem som har köpt det hetaste som finns att tillgå så
kan det kännas lite surt att bli "handikappad" av användare
med sämre datorer. Därför kändes det helt klart som en förlust
när nVidia så sent som 2001 valde att lansera ännu ett kort
som inte ens hade fullt stöd för DirectX 7 eller 6: nämnligen
GeForce MX.

Desto snarare vi
hade kunnat "skölja" bort alla gamla kort från marknaden
desto snarare hade vi kunnat få se spel med en visuell kvalitet en bra
bit bortom det vi ser idag. Men istället för att låta de gamla
DirectX 7-korten tyna bort lanserades det alltså istället ännu
ett kort med det begränsade DirectX-stödet.
Varje sådant kort är ett kort som hämmar utvecklingen av spelen
vi spelar.

Idag finns det
en hel rad kort inom lågbudgetklassen som har DirectX 8-stöd: Xabre,
Radeon 9000, Radeon 8500LE och vi har fler på ingång i form av Trident
XP4 serien. Inom kort lanserar också ATi och SiS lågbudgetkort i
DirectX 9-klass och om våra källor stämmer kommer vi även
att få se ett billigt DirectX 9-kort från PowerVR.
På den bärbara fronten har Radeon 9000 Mobile funnits ett bra tag
nu och snart är det dags för 9500 Mobile med stöd för DirectX
9.0.
Ska man peka finger här riktas det mot nVidia de släpper lågbudget-
och mobilprodukter som konstant är en DirectX-generation bakom allt annat.
Det tråkiga är, som ni kanske förstått, inte att användarna
av dessa kort i sig inte får stöd för en viss DirectX-generation.
Det tråkiga är att det hämmar utvecklingen.
Från de roadmaps vi sett från Leadtek ser det även ut som om
nVidia kommer göra om samma sak igen med budgetversionerna av GeForce FX-serien.
Och på sätt och vis gör de det redan nu med lanseringen av GeForce
4 4200Go så här sent in på året.

Vi vill alltså
slå ett slag för att när ni nästa gång ska inhandla
ett nytt grafikkort så väg in en tredje aspekt utöver de två
"klassiska"; prestanda och pris, nämnligen DirectX-generationen.

/ Anton
"UndaC" Nilsson

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments