Exteriör och Byggkvalité
Designen på DS380 är ganska stilren och kvalitetskänslan är god men finishen som används på plåten är inte helt hundra och känns som det hörde hemma för 10 år sen, detta i kombination med att plåten i sig är ganska tunn gör att det nästan känns lite billigt på sina ställen. Däremot håller aluminiumfronten riktigt god kvalité och är riktigt gedigen. Totalt sätt är byggkvalitén godkänd, men inte mer än så. På vänster sidopanel och på toppen av låden sitter det två stycken magnetiska dammfilter, detta gör det mycket lätt att dra av och städa.
Frontpanelsanslutningarna sitter bakom aluminiumdörren där vi hittar två stycken USB 3.0 portar, ljud in/ut samt power och resetknapp. Här dyker den första antydan om lagringskapaciteten där alla åtta hårddiskburar syns.
Höger chassisida innehåller inget nämnvärt utöver låset längst fram bredvid aluminiumluckan i fronten.
För att någorlunda skydda obehörig åtkomst av hårddiskplatserna och anslutningarna vid framsidan så inkluderar Silverstone ett hexagonalt lås och nycklar. Inget som inte går att öppna med en skruvmejsel eller liknande men det är åtminstonde ett extra steg.
På baksidan ser vi den roterade moderkortsplaceringen med I/O plåten längst nere till höger bredvid en fläktplats för en 120 millimeters fläkt. I övrigt finns det två stycken expansionsplatser, plats för ett nätaggregat i SFX-format och lite ventilationshål. Här ser vi även att Silverstone använder helt ofärgad plåt genom hela interna konstruktionen, även om det är ett chassi man kanske inte har framme för att visa upp så ser det betydligt trevligare ut när det inte är naket stål. Ytterliggare en grej att påpeka är att chassit inte verktygsfritt någonstans, utan även för att få av sidopanelerna så krävs det en skruvmejsel.
Jag antar att ni inte har testat att fylla den med diskar och ha lite load? Jag har själv haft detta chassi i några månader nu och jag är i det stora hela nöjd. Jag har en A10-7850K som jag kyler med sluten vattenkylning som blåser ut luft bakåt. Jag har de kvar de två originalfläktarna som blåser in luft från sidan Jag har 6 Seagate-diskar i varierande storlek och modell. Ett problem jag har är att om chassit inte står där det är någorlunda svalt, och jag har hög load på diskarna så blir temperaturen inne i chassit utan… Läs hela »
[quote name=”dlq84″]Jag antar att ni inte har testat att fylla den med diskar och ha lite load? Jag har själv haft detta chassi i några månader nu och jag är i det stora hela nöjd. Jag har en A10-7850K som jag kyler med sluten vattenkylning som blåser ut luft bakåt. Jag har de kvar de två originalfläktarna som blåser in luft från sidan Jag har 6 Seagate-diskar i varierande storlek och modell. Ett problem jag har är att om chassit inte står där det är någorlunda svalt, och jag har hög load på diskarna så blir temperaturen inne i chassit… Läs hela »
[quote name=”Anders Nilsson”]Vi har kört det fullt med 8 stycken diskar, men har inte belastat alla sammtidigt i brist på komponentstöd. Men det är klart, så många diskar på samma ställe i ett varmt utrymme blir ett problem oavsett chassi egentligen. Hur kör du fläktarna inkopplade, direkt på bakplanet? Jag har en HP Proliant N36L hemma med 5 diskar och utbytt fläkt som får problem om jag ställer den i tajta utrymmen. Så även det systemet har jag fått gå ifrån.[/quote] Japp, jag har fläktarna inkopplade på bakplanet så de går på 100%. Jag tror att problemet är att buren… Läs hela »
Kör du Ceph? Men den använder ju sig av ett riktigt filsystem i botten, vanligtvis ext4. Vilket filsystem använder du med Ceph? Ext4? Men ext4 har ju ingen deep scrub. Så vad är det för filsystem du kör i botten på Ceph?