Antec P8 - Specifikationer och utsida
Antec P8 hamnar i kategorin miditower, vilket gör att det rymmer ett moderkort i ATX standard och har 7 stycken expansionsplatser. Chassits yttre mått skiljer sig inte från andra i samma klass, men Antec har valt att inte ha några 3,5 tums eller 5,25 tums platser i den övre delen av chassit vilket gör det väldigt luftigt och rymligt.
Antec P8 | |
---|---|
Formfaktor | ATX/m-ATX/m-ITX |
Material | Stål, Härdat glas, plast |
Mått - (LxWxH) | 470 x 210 x 443 mm |
Vikt | 7,4 kg |
Lagring | 4 x 2,5 tum 2 x 3,5 tum |
Fläktplatser front (Max) | 3 x 120 mm eller 2 x 140 mm |
Fläktplatser tak (Max) | 3 x 120 mm eller 2 x 140 mm |
Fläktplatser bak (Max) | 1 x 120 mm |
Medföljande fläktar | 3 x 120 mm vita LED fläktar |
Grafikkort - max längd | 390 mm |
Nätaggregat - max längd | 240 mm |
CPU-kylare - max höjd | 165 mm |
Portar | 2 x USB 3.0 1 x 3,5 mm Hörlurar 1 x 3,5 mm Mikrofon |
Lägsta pris på Prisjakt.se |
Komponentmått
Antec P8 har utvecklats med prestanda i tankarna och det syns på den öppna insidan. Enligt specifikationerna så får du plats med ett grafikkort på 390 millimeter (mm) med fläktar monterade i fronten, utan fläktar så får du plats med grafikkort upp till 410 mm vilket bör täcka alla grafikkort på marknaden idag. Tittar vi på CPU-kylare så får du plats med kylare upp till 160 mm i höjd utan att ta i sidopanelen. Går vi ner i nedre delen av chassit och kollar närmare på nätaggregatet så är maxlängden 175 mm om du vill kunna koppla in nya kablar smidigt vid ett senare tillfälle. Vi lyckades få in ett Corsair RM1000x som är 180 mm, detta va dock lite trångt och lämnade inte så mycket utrymme att stuva undan kablar.
Portar och frontpanel
Frontpanelen på P8 hittar vi på frontens vänstra del väl integrerat i designen. Utbudet av portar är inget speciellt med 2 st USB 3.0, uttag för hörlurar och mikrofon, en reset-knapp och en startknapp, men även lampor för hårddiskaktivitet och ström.
Lagring
När det kommer till lagring så finns utbudet många letar efter idag. I botten hittar vi en bur för två st 3,5 tums hårddiskar eller två st 2,5 tums enheter, tittar vi lite högre upp bakom moderkortsplåten så hittar vi två st 2,5 tums vaggor och sist så hittar vi ytterligare två st 2,5 tums platser på skyddet för nätaggregatet väl synliga genom det tonade fönstret.
Det finns många valmöjligheter till lagring men är målet att få in många stora 3,5 tums hårddiskar är inte Antec P8 något bra val.
Kylning
Kylning är den del som är viktigast för att få ut bästa möjliga prestanda ur komponenterna och chassits konfigurationsmöjligheter spelar stor roll i detta. Antec har i P8 valt att dela chassit i två stycken kammare, där den övre delen huserar huvuddelen av komponenterna och den nedre delen är hemmet för ditt nätaggregat och lite lagring.
När det kommer till fläktplatser så finns det gott om val, i fronten och toppen kan du placera antingen 3 x 120 mm eller 2 x 140 mm fläktar och i bakkant kan du placera en 120mm fläkt. Alla fläktar i fronten, toppen och botten är försedda med luftfilter.
Är du en av dem som gillar att använda vattenkylning antingen med AiO eller en helt specialbyggd lösning så finns det gott om valmöjligheter till radiatorer. I fronten så får du in en 360 mm eller en 280 mm radiator och likadant i toppen. Vill du dock använda ett långt nätaggregat och en 360 mm radiator i fronten så behöver du plocka bort hårddiskburen, detta lämnar då även lite plats till att placera pumpen så att den inte syns.
Utsida och Design
Antec P8 tillhör som vi tidigare nämnt Performance One-serien, men trots detta så är det inte likt något tidigare chassi i serien utan för in en ny design. P8 har en kaxig men samtidigt minimalistisk design runt om, där det kaxiga kommer in i form av härdat glas och hur luftintagen i fronten är designade. Hela chassit är i svartlackerat plåt förutom fronten som till större delen är tillverkad i svart plast och den härdade glasskivan som utgör chassits vänstersida. På fronten hittar vi även en Antec logga som lyses upp när datorn är startad.
Kollar vi på toppen så finns här ett fläktfilter som sitter fast med magneter vilket underlättar vid rengöring. Hoppar vi runt till baksidan hittar vi inget utöver det vanliga, nätaggregatet är placerat i botten, vi ser även dem 7 expansionsplatserna, hålet för moderkortets I/O plåt och en 120 mm fläkt.
Det som gör P8 unikt från tidigare chassin i serien är att den vänstra sidan kommer i härdat glas som är mörktonat och den högra sidan är i plåt. Men skulle du vilja visa upp dina kabeldragningskunskaper så går det att köpa ytterligare en panel i härdat glas för att placera på baksidan, denna säljs separat och tyvärr finns det i skrivande stund inte en modell som levereras med två sidor härdat glas.
Visuellt ger det ju intryck av att vara en astmatisk design med alldeles för smala springor att suga in luften genom. Det hjälper inte (så mycket) att ha stora kylare inuti om luftflödet genom lådan är snålt tilltaget.
En bra kyllösning till denna låda är vattenkylning med konvektorn monterad utvändigt.
Förstår va du menar, men trots “smala springor” så är dem inte så restriktiva. Designen av luftintagen är inget nytt utan har provats av flera chassitillverkare och visst att man ser en viss skillnad mellan en design med bara ett galler fram mot denna typ av lösning med intag på sidan av fronten. Men enligt min och våran erfarenhet så har inte detta gjort någon större inverkan på temperaturer. Däremot så hjälper detta att hålla nere ljudnivån från fläktar.
Ska man vara hård så hade en extern kyllösning varit det mest optimala till majoriteten av chassin och system.
Smala springor är väldigt flödesrestriktiva jämfört med likadant placerade större hål som på P183, och bidrar (jämfört med densamma) faktiskt till *ökad* ljudnivå eftersom fläktarna innanför måste arbeta hårdare för att skapa samma luftflöde.